De Jeep Cherokee is niet weg te denken uit de wereld van de middelgrote SUV’s. Al was het maar omdat hij die wereld ooit eigenhandig creëerde. De nieuwste generatie zorgt voor opgetrokken wenkbrauwen.

Overname door FCA heeft Jeep niet goed gedaan

2013, autosalon van New York. Het was even schrikken voor trouwe aanhangers van Jeep toen de Cherokee voor modeljaar 2014 onthuld werd. Het zo robuuste, utilitaire uiterlijk van het origineel was er niet echt op vooruit gegaan met de vorige twee generaties. Dit was wel een erg radicale ommezwaai. De gladde en ronde vormen, gedrongen proporties en de vreemde voorkant bleken te zorgen voor aardig wat pijnlijke oogbollen en omgedraaide magen. Zoals vaker bij gewaagde ontwerpen leer je na verloop van tijd de oorspronkelijke bedoelingen van de designers waarderen. Wij vonden de Cherokee op de eerste foto’s behoorlijk afstotelijk, maar naarmate we er meer naar keken, stelden we onze mening langzaam bij. Toen we ‘m voor het eerst in het echt zagen, durfden we z’n uiterlijk zelfs geslaagd te noemen. Dat niet iedereen die mening is toegedaan, werd wel duidelijk toen we een voorzichtig fotootje op onze Twitter- en Facebook-accounts plaatsten; de scheldkanonnades over timeline-vervuiling en netvliesverminking waren niet van de lucht.

De Cherokee is onderscheidend

Hij hanteert een soortgelijke designtruc als de Nissan Juke en de Citroën C4 Picasso. Met z’n lage koplampen en hoge dagrijverlichting, die de voorkant iets scherps en slanks geven. Ertussenin prijkt de obligate Jeep-grille met zeven sleuven, die aan de bovenkant licht naar achter knikken voor een extra aerodynamisch aangezicht. De wielopeningen verwijzen stiekem toch naar de oer-Cherokee. Ze zijn hoekig in plaats van rond en de raamlijn duikt kort omlaag achter de spiegels. Dit is gedaan voor iets beter zicht opzij en naar beneden tijdens het betere modderwerk. De achterkant is een verhaal apart. Hoezeer de rest van het ontwerp ons inmiddels ook kan bekoren, wat dit gedeelte betreft, zijn we er nog niet helemaal uit. Het oogt wat ielig, zelfs wat ongezond, met z’n ingevallen achterklep. We zullen de komende tijd regelmatig naar de foto’s turen en zien of we ook hier ons oordeel bijstellen.
Kijk je verder dan blijkt de Cherokee onderhuids net zo nieuw te zijn als ie er uitziet – met dank aan de mensen van Fiat die tegenwoordig de touwtjes in handen hebben. Hij staat op een nieuw platform, gebaseerd op dat van de Alfa Romeo Giulietta, dat ook de fundering zal vormen voor de SUV en de grotere sedan die Alfa in de pijplijn heeft zitten. Het is voor het eerst dat de Cherokee voorzien is van een dwarsgeplaatste motor en in de basis voorwielaandrijving heeft; en het is op dit punt dat puristen meestal jammerend ineenkrimpen en een gevoelige klaagzang doen over het persoonlijk onrecht dat hen hiermee wordt aangedaan. Gelukkig zijn ze bij Jeep niet helemaal achterlijk. Er mag dan aardig wat water bij de wijn gedaan zijn, je zult je nog steeds licht in je hoofd voelen als je het spul achterover slaat.

Welke aandrijvingen zijn er te krijgen?

Ja, natuurlijk is er serieus werk gemaakt van de terreincapaciteiten van de Cherokee. Het is zelfs zo dat je ‘m met vier verschillende vormen van aandrijving kunt krijgen. Er valt te kiezen uit voorwielaandrijving, intelligente vierwielaandrijving (Active Drive I), diezelfde 4WD met een lage eindoverbrenging (Active Drive II) en de heftigste variant, die daar nog eens een achteras aan toevoegt die volledig op slot kan (Active Drive Lock). Uiteraard zullen alle Nederlandse klanten roepen hoe fantastisch dit allemaal is. Vervolgens kiezen ze toch gewoon de versie met voorwielaandrijving, want 139 g/km CO2-uitstoot. Dat deprimerende feit laten we bij deze test maar even links liggen. In Europa levert Jeep de Cherokee met twee verschillende motoren: de 3,2-liter Pentastar V6, die voor ons helaas compleet irrelevant is, en de 2.0 MultiJet II turbodiesel van Fiat. Die laatste is te krijgen met 140 of 170 pk. Alleen de minst sterke versie, vanaf 44.990 euro in Nederland, is er met een handgeschakelde zesbak; alle andere uitvoeringen krijgen standaard een nieuwe negentraps automaat mee. ‘Overal vinden we aanwijzingen dat we in een authentieke Jeep zitten: ‘Since 1941’, staat er op het stuur’

Welke uitvoeringen verkoopt Jeep?

Behalve motor en aandrijving kun je nog kiezen uit drie verschillende uitvoeringen. De instapversie heet Longitude en kent al talloze comfort-verhogende zaken als automatische airco, cruisecontrole, digitale radio en Bluetooth. De Limited voorziet in begeerlijk spul als nappaleer bekleding, navigatie met groot 8,4 inch scherm, stoelverwarming, een elektrische achterklep en xenonverlichting. De topper, en tevens de enige Cherokee die zich officieel Trail Rated mag noemen (Jeeps eigen keurmerk voor modellen die de zware Rubicon Trail hebben bedwongen), is de Trailhawk. Deze is alleen te krijgen in combinatie met de 3.2 V6. Hij behelst een speciaal offroad-onderstel met 22 centimeter grondspeling en stoere matzwarte beschermstukken. Bodemplaten, dikke banden en meer hardcore dingen krijg je daar ook bij. De Trailhawk, met andere woorden, is de versie die je wilt.
We rijden kort over een middelzwaar parcours met de Trailhawk en vermaken ons kostelijk. Met de lage gearing en Selec-Speed ingeschakeld – dat is een soort cruisecontrole, maar dan voor snelheden van 1 tot 9 km/u (en zelfs achteruit met 1 km/u) – kruipen we met twee vingers in de neus over rotsige paden, de stijve carrosserie in zijn voegen wringend terwijl we over de meest bonkige obstakels klauteren. Prachtig om te doen, maar dat een goed uitgeruste Jeep dit kan, geloven we eigenlijk wel. De vraag is vooral: hoe doet ie het op de weg?

Wij reden de Jeep Cherokee 2.0 Limited met 170 pk

Voor dit doel stappen we in een iets minder exotische versie: een Limited met de 170 pk sterke dieselmotor en het eenvoudigste type vierwielaandrijving. Nu we niet tegen heuvels op klimmen en over richels wankelen, hebben we tijd om de auto wat beter te bekijken. We komen er achter dat de Jeep er mag zijn. Het interieur oogt hoogwaardig – niet Duits, maar absoluut prima – en lijkt slim in elkaar te zitten. Zo vinden we in de middenarm-steun een platformpje waarmee je je smartphone, mits die het ondersteunt, draadloos kunt opladen door hem erop te leggen. Het grote scherm van het UConnect-systeem kennen we uit andere modellen en werkt nog altijd simpel en logisch; al zouden we voor zaken als stoelverwarming toch liever een ouderwets knopje hebben. De dikke stoelen bieden veel zijdelingse steun aan je rug, wat minder aan je achterste. Overal vinden we aanwijzingen dat we in een authentieke Jeep zitten. ‘Since 1941’, staat er op het stuur. Waar de onderste rand van de voorruit het dashboard ontmoet staat het silhouet van een klein Jeepje op een rots afgebeeld. Leuk, die details. Al vinden we het praatje van de ontwerper dat de vorm van het dashboard naar de grille van de Willys Jeep zou verwijzen nogal vergezocht.

Hoe rijdt de Limited met 170 pk?

Het dikke stuur en de grote pook laten over de insteek van de Jeep Cherokee 2.0 Limited geen twijfel bestaan. Je bent hier met een echte mannenbak onderweg. Toch voelt de auto vrij compact aan en laat ie zich gemakkelijk rijden. Het stuur ligt een beetje plat, wat niet onaardig past bij de hoge zitpositie. Het onderstel geeft de indruk vooral gebouwd te zijn om klappen te incasseren. Net als de besturing voelt het stevig en potig aan. Als we de Jeep Cherokee 2.0 Limited een bocht in gooien, blijken we dit met een hogere snelheid te kunnen doen dan we dachten. Ondanks z’n forse gewicht van zo’n twee ton. In dit opzicht doet ie aan de Grand Cherokee denken. Ook zo’n auto die je op basis van z’n voorgangers nooit de rijeigenschappen zou toedichten die hij tegenwoordig heeft.
De MultiJet II-diesel is weliswaar voldoende krachtig, maar komt rumoerig en soms wat rafelig over. Daar zou je een punt van kunnen maken, maar in een Jeep als deze is het misschien ook op te vatten als een charmante herinnering aan z’n innerlijk ruige karakter. Door alle luxe in deze Limited – onze testauto is ook nog eens uitgerust met een enorm panorama-dak, adaptieve cruisecontrole en rijbaanherkenning die zelf bijstuurt – zou je je anders te comfortabel kunnen gaan voelen, te gemakzuchtig. En dan zou je geen noeste Jeep-man of -vrouw meer zijn.

Onze conclusie

De Amerikanen gingen niet over één nacht ijs om de klassieke Cherokee een waardige opvolger te geven. Wat een vreemde, onwennig vormgegeven auto op een hatchback-platform leek te zijn, blijkt een prettig rijdende, goed uitgewerkte SUV, en bovenal een echte Jeep. Hij zit standaard al vol mooie goodies. Maar de vraag is of z’n innemendheid voldoende zal zijn om potentiële kopers over de zanderige streep te trekken. Voor dit soort bedragen kunnen ze ook allerlei andere premium SUV’s uitkiezen waarin ze geen rare blikken krijgen toegeworpen Ons advies: heeft de Jeep Cherokee 2.0 Limited je aandacht getrokken en vastgehouden, probeer ‘m, en ga ervoor. Zolang je eervol te werk gaat en een vorm van vierwielaandrijving aanvinkt.

Specificaties Jeep Cherokee 2.0 170 pk Limited Active Drive I


Motor
1.956 cc
viercilinder turbo
170 pk / 350 Nm

Aandrijving
vierwiel
9v automaat

Prestaties
0-100 in 10,3 s
top 192 km/u

Verbruik/milieu
5,8 l/100 km
154 g/km CO2, F-label

Afmetingen
4.624 x 1.859 x 1.670 mm (l x b x h)
2.700 mm (wielbasis)
1.953 kg

60 l (diesel)
591 / 1.267 l (bagage)

Prijzen
NL € 59.990 (25%)
BE n.n.b.

VONNIS
Harder had de nieuwe Cherokee niet tegen z’n voorganger in kunnen gaan: hij is modern, doordacht en oogt niet/voelt niet aan alsof ie van Lego in elkaar is gefrutseld. Aan z’n uiterlijk, en prijs, zul je moeten wennen

Reacties