Jeep Grand Cherokee SRT

Ben jij ook nog steeds verliefd op de oude, vierkante Jeep Cherokee? Wij wel. De modellen die Jeep erna produceerde, zorgden niet direct voor een vergelijkbaar gevoel, maar van de Jeep Grand Cherokee SRT worden we best warm.

Jeep Grand Cherokee SRT
Jeep Grand Cherokee SRT
Jeep Grand Cherokee SRT
Jeep Grand Cherokee SRT
Jeep Grand Cherokee SRT
Jeep Grand Cherokee SRT
Jeep Grand Cherokee SRT
Jeep Grand Cherokee SRT
Jeep Grand Cherokee SRT
Jeep Grand Cherokee SRT
Jeep Grand Cherokee SRT
Jeep Grand Cherokee SRT
Jeep Grand Cherokee SRT
Jeep Grand Cherokee SRT
Jeep Grand Cherokee SRT
Jeep Grand Cherokee SRT
Jeep Grand Cherokee SRT
Jeep Grand Cherokee SRT

Waar de Grand Cherokee voorheen een verlengde Cherokee leek, lijkt de nieuwe Grand Cherokee een beetje een ander model. Hij is niet alleen langer, maar ook z’n neus is behoorlijk anders. Dat is mooi, want de normale Cherokee heeft nou niet echt een aantrekkelijk snoetje. De Grand Cherokee heeft dat wel.

En wat bevindt zich in dat aantrekkelijke snoetje van de Jeep Grand Cherokee SRT

Het belangrijkste aan het SRT-model is natuurlijk de motor: een 6,4-liter V8 Hemi-blok met 468 pk en een koppel van 624 Nm. Ofwel: dit is een zeecontainer met sportwagenaspiraties. Van 0 naar 100 km/u duurt precies 5 seconden met behulp van launchcontrol, z’n top ligt op een alleszins acceptabele 257 km/u. Z’n prijs is dan weer wat minder accep­tabel: 168.990 euro in Nederland, maar slechts 87.600 euro in België. Dank, Nederlandse Staat.

Je krijgt heel veel auto voor dat geld, dat is het punt niet. Alle denkbare opties staan tot je beschikking: los van die heerlijk sappige V8, die gorgelt als een dorstige draaikolk (met bijbehorend benzineverbruik, dat wel), heb je zeeën aan ruimte, strekkende meters leer op stoelen, deuren en dashboard en een karrevracht aan elektronische systemen waarvan je de helft nagenoeg nooit zult gebruiken. Daarnaast is ie ook bijzonder terreinvaardig. Je zit vorstelijk en de afwerking ligt voor een Amerikaanse auto op hoog niveau. Hier en daar nog wat hard plastic, een al wat verouderd navigatiesysteem, maar als geheel een dikke voldoende. Bovendien is ie dus lekker vlot en klinkt ie heerlijk.

Dus ik moet nu naar de Jeep dealer rennen?

Wacht nog maar even. In Nederland koop je voor drie mille meer een BMW X5 M, en die zet de Jeep Grand Cherokee SRT simpelweg buiten­spel. Want met dik 100 pk meer is ie een halve seconde sneller naar de 100 km/u – zo bezien is die drie mille extra dus een koopje. En ken je de Range Rover Sport? De 5,0-liter V8 daarvan levert 510 pk en kost je in Nederland ook net geen 170.000 euro. Het maakt je keuze er niet makkelijker op. Nee, dan België: daar is het verschil tussen de X5 M en Grand Che­rokee SRT 33 mille als gevolg van heel andere fiscale stelsels. De Range Rover Sport is er zelfs meer dan 40 mille duurder. Tja, 33 of dik 40 mille, daar kun je nog best een leuke andere auto voor kopen, gewoon voor erbij.

We kunnen er kort of lang over praten, maar de BMW is beter. In alle opzichten. Nieuwere technieken, fraaiere afwerking, sneller, straffer, bijna net zo ruim. De Range Rover Sport ziet er het lekkerst uit. Maar de Jeep is het meest charismatisch van de drie. Er lekker uitzien of heel charismatisch zijn, dat levert geen hogere inruilwaarde op. Wat tot gevolg heeft dat dit soort auto’s na een jaar of vier op de tweedehands markt heel betaalbaar lijken.

Onze conclusie is vrij simpel: als Nederlander moet je wel een bijzonder toegewijde Jeep-fan zijn, wil je de SRT overwegen. Als Belg heb je het beduidend makkelijker. Ga voor dat monster.

12
20
Specificaties

Motor
6.424 cc
V8
468 pk @ 6.250 tpm
624 Nm @ 4.100 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 5,0 s
top 257 km/u
13,5 l/100 km
315 g/km CO2
G Label
Afmetingen
4.846 x 1.954 x 1.749 mm (l x b x h)
2.915 mm (wielbasis)
2.318 kg 94 l (benzine)
782 / 1.554 l (bagage)
Prijzen Jeep Grand Cherokee
NL € 168.990 (25%)
B € 87.600

Vonnis
Heerlijke Amerikaanse power-SUV die het, net als alle andere Amerikaanse auto’s, moet afleggen tegen de Europese concurrentie. Al heeft ie bakken charisma en bestaat z’n interieur niet alleen uit hard grijs plastic. Top voor Belgen

Reacties
  1. Marcel B zegt op 25 mei 2017 om 19:53:

    Keuze is makkelijk……X5 voor penose, de RR voor de kakyup/bankier/witteboordencrimineel en de Jeep voor mij……nou het geld nog. LOL

  2. prinsbongout zegt op 9 september 2016 om 22:39:

    Alleen de Jeep is full options, daar hoef en kun je vrijwel niets bijbestellen. De BMW moet nog verder worden aangekleed, waardoor de totaalprijs veel hoger komt te liggen.

    • Marcel B zegt op 25 mei 2017 om 19:54:

      Klopt. Maar ja; appels en peren vergelijken anders klopt het verhaal niet, hahaha

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken