Jeep Renegade 2.0 Limited 4WD

Deelt deze nieuwe Jeep meer met Jeep zelf of met het Italiaanse Fiat?

Jeep Renegade 2.0 Limited 4WD (2014)
Jeep Renegade 2.0 Limited 4WD (2014)
Jeep Renegade 2.0 Limited 4WD velg (2014)
Jeep Renegade 2.0 Limited 4WD achterbank (2014)
Jeep Renegade 2.0 Limited 4WD scherm (2014)
Jeep Renegade 2.0 Limited 4WD motor (2014)
Jeep Renegade 2.0 Limited 4WD interieur (2014)
Jeep Renegade 2.0 Limited 4WD kofferbak (2014)
Jeep Renegade 2.0 Limited 4WD (2014)
Jeep Renegade 2.0 Limited 4WD (2014)
Jeep Renegade 2.0 Limited 4WD velg (2014)
Jeep Renegade 2.0 Limited 4WD achterbank (2014)
Jeep Renegade 2.0 Limited 4WD scherm (2014)
Jeep Renegade 2.0 Limited 4WD motor (2014)
Jeep Renegade 2.0 Limited 4WD interieur (2014)
Jeep Renegade 2.0 Limited 4WD kofferbak (2014)

De Jeep Renegade was ooit een rijdend stukje Amerika met z’n open dak, grote banden en krachtige motor. Soms zien we in gedachten Daisy Duke nog wel eens voorbijschieten in zo’n hoog op de poten staande terreinwagen. Houd dat beeld even vast.

Italiaans? Hoe dan?

Je zult maar Mike Manley zijn. De stoer ogende, mannelijke man met ruige baard geeft leiding aan het merk Jeep. Tot 2008 hadden Jeep-CEO’s een topbaan. Jeep was een icoon, het stond voor de Amerikaanse onoverwinnelijkheid, voor vrijheid, voor gaan waar je wilt gaan. Maar toen de crisis toesloeg ging bij Jeep niemand nog ergens heen. Ja, naar de donder. Jeep was onderdeel van Chrysler en dreigde om te vallen, evenals Ford en General Motors in die tijd. Dankzij een ietwat sullig ogende Italiaan met een gebreide trui als handelsmerk werden Chrysler en Jeep weggesleept voor de poorten van het automobiele knekelhuis. Fiat-CEO Sergio Marchionne nam eerst een minderheidsbelang in Chrysler en vervolgens verdwenen alle aandelen overzee.

We waren al gewend aan enige verwatering van het Jeep-dna. De Compass is bijvoorbeeld gebouwd op het onderstel van de Dodge Caliber. Mannelijke Mike zag het knarsetandend aan. Dat bleek slechts het begin. Want nu staat hij hier, midden in de rijstvelden van de Po-vlakte in Noord-Italië allerlei kunstgrepen uit te halen om het Jeep-dna te benadrukken van een auto die wordt gebouwd in het Italiaanse Melfi, die oogt als een opgeblazen Panda met vierkante wielkasten en die er met z’n smalle voorkomen en geknepen neus uitziet alsof ie bij contact met de eerste de beste graspol spontaan omkukelt. Wanneer Mike het ene na het andere cliché opdreunt met betrekking tot deze ‘Jeep’ – gadegeslagen door Fiat-meneren – menen we zijn scrotum te horen krimpen. Want het zou hierna niet lang duren voor we nagenoeg exact dezelfde auto opnieuw voorgeschoteld kregen. Als Fiat 500X.

Mike heeft het mede aan zichzelf te wijten

‘We hebben niet tijdig genoeg ingespeeld op de veranderende vraag van consumenten’, zo verklaart hij de verkoopdaling van de afgelopen jaren. ‘We waren gefocust op sterke motoren en goede terreineigenschappen, maar zagen te laat dat de kopersgroep veranderde. Veel nieuwe kopers van een SUV kwamen uit een sedan of hatchback en waren nauwelijks geïnteresseerd in de terreineigenschappen. Als ie op de weg maar goed reed en relatief zuinig was. Precies de eigenschappen die Jeep op dat moment miste.’ Met de Renegade slaan ze nu echter door, want afgezien van de Jeep-grille is de rest van de koets ons net iets te guitig. ‘This is not an SUV, this is a Jeep’, zegt Mike tot slot.

Om te verbloemen dat we met een omgebouwde Fiat op pad gaan, is het interieur voorzien van allerlei verwijzingen naar de kernwaarden van het merk Jeep. Zoals de vorm van het benzineblik dat achterop de eerste Willy’s Jeep zat en dat deel uitmaakte van de standaarduitrusting. Deze vorm komt overal in terug, van de achterlichten tot de bodem van de bekerhouders. We kregen er bijna vierkante ogen van. Op de plastic rand rondom het scherm van het navigatiesysteem staat ‘Since 1941’, en in de skai stoelen zijn twee ronde koplampen en een Jeep-grille gestanst. Het mag niet baten, ook al willen we het nog zo graag geloven van mannelijke Mike. Badge-engineering met Lancia’s en Chryslers is al tenenkrommend, maar de kans is groot dat de merknaam Jeep op deze manier oncontroleerbaar richting afgrond glijdt. Daar kan zelfs de vierwielaandrijving van Jeep Renegade 2.0 Limited 4WD niets aan veranderen.

Het vreemde is dat het aan de auto zelf niet zal liggen

Je zit wat hoger dan normaal. De besturing is prima, het 2.0 dieselmotortje krachtig, het interieur kwalitatief in orde en de auto stil. Hooguit een lichte resonantie in de binnenspiegel verraadt dat we met een diesel onderweg zijn, want horen doen we de motor niet. Mogelijk is de trilling het gevolg van de – overigens uitstekend functionerende – negentraps automaat. Wanneer deze niet handmatig wordt bediend, schakelt ie heel snel door en 90 km/u in z’n negen kan mogelijk voor enige resonantie zorgen. De auto is niet alleen stil bij lagere snelheden, maar ook boven de 120, waarmee het een heerlijke reisauto is. De negentraps automaat is een primeur in dit segment. Evenals de mogelijkheid om de aandrijving op de achteras uit te schakelen, wat leidt tot een lager verbruik. Helaas haalt de auto desondanks net niet de 20-procent-bijtellingsklasse.

We mogen zelfs het terrein nog in, maar het behoeft geen betoog dat we op de vlakte van Po niet echt wilde omstandigheden tegenkomen. Dat wilde Jeep waarschijnlijk ook niet, want de Renegade – die in de Trailhawk-uitvoering is voorzien van zaken als Hill Descent Control, hoge en lage gearing en een schakelaar waarmee de auto zich aanpast aan de ondergrond – is nou eenmaal een auto voor de gebaande paden en geen terreintijger.
De Jeep Renegade moet het gaan opnemen tegen succesnummers als de Renault Captur, Opel Mokka en Citroën C4 Cactus – om er maar een paar te noemen. Een druk bevochten segment waarin jezelf onderscheiden belangrijk kan zijn voor succes.

Niet zoals we Jeep kennen, maar een prima auto

Kopers in dit segment zullen weinig off-road gaan rijden. Waarschijnlijk helemaal niet zelfs. Nou, dat kan prima met de Renegade. Z’n uiterlijk is voor deze kopers ook prima, die zitten niet te wachten op een agressieve, pompeuze terreinwagen. Hij oogt heel sympathiek. Te lief naar onze smaak, maar niet iedereen heeft onze smaak gelukkig. Dat maakt ‘m voor een bredere groep kopers aantrekkelijk. Nu alleen nog even vergeten dat deze omgebouwde Fiat wordt gefabriceerd door pasta-papa’s in de Italiaanse streek Basilicata in plaats van yanks uit Ohio.

12
20
Specificaties

Specificaties Jeep Renegade 2.0 MultiJet Limited 4WD

Motor
1.956 cc
viercilinder turbo
140 pk / 350 Nm

Aandrijving
vier wielen
9v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 10,2 s
top 182 km/u

Verbruik/milieu
5,7 l/100 km
154 g/km CO2
G-label

Afmetingen
4.236 x 1.805 x 1.664 mm (l x b x h)
2.570 mm (wielbasis)
1.530 kg
48 l (diesel)
351 / 1.297 l (bagage)

Prijzen
NL € 41.190 (25%)
BE € 60.258

VONNIS
Kun je accepteren dat je rijdt in een auto die straks in licht gewijzigde vorm ook als Fiat 500X te koop is , dan heb je aan de Renegade een uitstekend rijdende Jeep die stoer oogt dankzij het karakteristieke front. De rest van de koets is ons iets te guitig

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken