Jeep Wrangler 2.2 MultiJet II Rubicon Softtop 2-deurs

‘Icoon’ is een doodgeknuppeld woord, maar de Jeep Wrangler is het. En om een icoon te updaten heb je een hoop zelfbeheersing en stalen zenuwen nodig. Wat als je de plank misslaat?

Jeep Wrangler 2.2 MultiJet II Rubicon Softtop 2-deurs
Jeep Wrangler 2.2 MultiJet II Rubicon Softtop 2-deurs
Jeep Wrangler 2.2 MultiJet II Rubicon Softtop 2-deurs
Jeep Wrangler 2.2 MultiJet II Rubicon Softtop 2-deurs
Jeep Wrangler 2.2 MultiJet II Rubicon Softtop 2-deurs
Jeep Wrangler 2.2 MultiJet II Rubicon Softtop 2-deurs interieur
Jeep Wrangler 2.2 MultiJet II Rubicon Softtop 2-deurs interieur
Jeep Wrangler 2.2 MultiJet II Rubicon Softtop 2-deurs interieur
Jeep Wrangler 2.2 MultiJet II Rubicon Softtop 2-deurs
Jeep Wrangler 2.2 MultiJet II Rubicon Softtop 2-deurs
Jeep Wrangler 2.2 MultiJet II Rubicon Softtop 2-deurs
Jeep Wrangler 2.2 MultiJet II Rubicon Softtop 2-deurs
Jeep Wrangler 2.2 MultiJet II Rubicon Softtop 2-deurs
Jeep Wrangler 2.2 MultiJet II Rubicon Softtop 2-deurs interieur
Jeep Wrangler 2.2 MultiJet II Rubicon Softtop 2-deurs interieur
Jeep Wrangler 2.2 MultiJet II Rubicon Softtop 2-deurs interieur

Het verhaal van de Jeep Wrangler kent iedereen, al was het maar omdat we zonder zijn verre voorganger de jaren veertig mogelijk heel anders hadden afgesloten. Het model staat aan de basis van alles waar Jeep voor staat. Hij en hij alleen is de reden dat alles wat vier wielen heeft en offroad een béétje vooruitkomt, in de volksmond als ‘jeep’ wordt aangeduid.

Historisch verantwoord

Met uitzondering van de Mercedes G-klasse bestaat er op dit moment geen auto die zo historisch verantwoord is als de Wrangler. Hij is decennialang qua opzet en intentie hetzelfde gebleven; hij werd alleen iets groter en kreeg bluetooth. Je kunt nog steeds z’n deuren eruit halen en z’n voorruit omlaag klappen. Je kunt z’n interieur nog steeds uitspoelen met een tuinslang.

Dit is dus een belangrijk model – niet alleen voor Jeep, maar voor de autowereld in het algemeen. En belangrijke modellen zijn de vervelendste om te vernieuwen. Jeep luisterde naar zijn klanten om erachter te komen welke punten nu echt verbeterd moesten worden, en keek vervolgens naar het verleden om een respectvolle manier te vinden om dit te doen. Het resultaat staat hier voor onze neus.

Camp Jeep

In het Oostenrijkse Spielberg vindt deze zomer Camp Jeep plaats, waar honderden fans met hun auto’s door de omgeving gaan ploeteren. Vandaag, een dag voordat het feest van start gaat, mogen wij met de nieuwe Jeep Wrangler 2.2 MultiJet II Rubicon het spits afbijten. Het heeft gisteren geregend en er zijn een paar bomen verzakt en omgevallen, zo krijgen we te horen. Het wordt zwaar en een beetje link. We staan te popelen.

De Wrangler JL, zoals deze generatie heet, werd iets langer om meer binnenruimte te creëren. Het lijkt erop dat de achterbank – een letterlijk pijnpunt van de vorige – qua comfort en hoek nu ook echt geschikt is voor mensen. Z’n silhouet oogt minder hoog, er wordt voldaan aan de nieuwste veiligheidseisen en hij heeft zelfs led-koplampen en een achteruitrijcamera in het reservewiel.

Het interieur werd verbeterd: weg is de plastic-fantastic-sfeer van de JK (2006-2018), de materialen zijn veel mooier en er is echt metaal gebruikt als afwerking, met schroefjes en alles. Er is 8,4-inch infotainment, compleet met een offroad-app die laat zien hoeveel graden je aan het ‘stampen’ bent. Vakterminologie, denken we.

Verschillende uitvoeringen

In Europa krijgen we twee motoren, beide bekend uit andere FCA-producten: een 2,0-liter turbo-benzine met 272 pk (vanaf eind dit jaar) en een 2,2-liter turbodiesel met 200 pk. Een achttraps automaat is standaard, net als instelbare 4WD met lage gearing. Uitstoot en verbruik werden 15 procent gedrukt en in 2020 komt er zelfs een plug-in hybride.

Uiteraard is de Wrangler er opnieuw als tweedeurs en als vierdeurs Unlimited. Tevens kun je kiezen uit de uitvoeringen Sport, Sahara en Rubicon. De eerste is de instapper, de tweede de luxeversie en de derde de extreme offroader met knokige BF Goodrich-banden, volledig te sperren differentiëlen en een los te koppelen stabilisatorstang. Overigens zijn alle nieuwe Wranglers in de drek capabeler dan ooit: de complete aandrijving werd herzien en zaken als aanloop- en afrolhoeken, klimhoek en doorwaaddiepte werden verder verbeterd.

Verliefd op de Jeep Wrangler 2.2 MultiJet II Rubicon

We rijden met diverse uitvoeringen, maar vallen uiteindelijk als een blok voor de Jeep Wrangler 2.2 MultiJet II Rubicon. Al heb je op asfalt liever de Sahara (met Bridgestone-­straatbanden), aangezien het terreinrubber nogal veel herrie maakt. Het windgeruis valt mee, en zelfs de softtop op ons exemplaar – je kunt ook kiezen voor een afneembare hardtop, of voor een elektrisch bediend stoffen schuifdak – maakt op de snelweg nog geen storend lawaai, ook al flapperen de zijruiten vervaarlijk.

De besturing is compleet doods, met een lachwekkende hoeveelheid speling rond de middenstand; maar in een echte offroader is dat wat je wilt, zodat je je duimen niet verzwikt als je door een greppel dendert of tegen een rots knotst.

Op de weg is het enigszins verontrustend – bochten of krappe steegjes zijn een kwestie van gokken en hopen – maar je leert het al snel waarderen als een van de vele ontwapenende karaktertrekjes van de Jeep Wrangler 2.2 MultiJet II Rubicon. Het hoort bij ’m. Daarbij zorgt z’n stevige onderstel voor standvastigheid, zelfs al voelt de tweedeurs qua stabiliteit soms wat spannend aan door z’n korte wielbasis en flexibele banden.

Verbazingwekkend

Waar de oude, nagelende 2.8 diesel ons altijd deed verlangen naar de benzineversie, weet de nieuwe 2.2 vanaf het begin te overtuigen. Hij heeft een mooie loop en spreidt riante, breed inzetbare kracht tentoon. Het gaspedaal gaat zwaar, ook weer vanwege het offroad-karakter – als je bedachtzaam over obstakels kruipt, kun je geen uitschieters gebruiken.

En inderdaad: het is verbazend waar je met de Jeep Wrangler 2.2 MultiJet II Rubicon kunt komen. Door de drassige modder sleurt hij ons tegen hellingen omhoog die je te voet droog nog niet zou willen beklimmen, en hij vindt grip waar je het allang niet meer verwacht – zelfs de versie met straatbanden zit er zelden om verlegen.

Met de tussenbak in de lage gearing en de transmissie handmatig vastgezet in de tweede of derde versnelling kun je de wereld aan. Neem je de tijd om het dak eraf te halen, en om een paar bouten los te schroeven en de voorruit plat op de motorkap te leggen, dan wordt de hele ervaring met een factor vier vergroot.

Spelen met auto’s wordt nauwelijks leuker dan dit

Ons gevoel na een dagje Spielberg met de Jeep Wrangler 2.2 MultiJet II Rubicon: spelen met auto’s wordt nauwelijks leuker dan dit. Je kunt natuurlijk steeds terugkomen op de eeuwige dooddoener dat je ‘er in Nederland toch niks aan hebt’, maar dat zou voor ons geen reden zijn om hem te laten staan.

Een ­betere reden daarvoor is de prijs, die nog niet bekend is maar ongetwijfeld rond de euroton komt te liggen (twee keer zoveel als in normale landen). Aan de andere kant: een onwrikbaar brokje vrijheid mag ook best wat kosten.

Video

17
20
Specificaties

Specificaties Jeep Wrangler 2.2 MultiJet II Rubicon Softtop 2-deurs

Motor
2.143 cc
viercilinder turbo
200 pk @ 3.500 tpm
450 Nm @ 2.000 tpm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 9,6 s
top 160 km/u

Verbruik (gemiddeld)
7,4 l/100 km
195 g/km CO2

Afmetingen
4.334 x 1.894 x 1.879 mm (l x b x h)
2.459 mm (wielbasis)
2.086 kg
66 l (diesel)
192 / 587 l (bagage)

Prijzen
n.b. (NL)
n.b. (B)

Vonnis:
De nieuwe Wrangler geeft je alles wat z’n voorgangers je ook gaven, en meer: meer terrein­kunde, meer technologie en meer voelbare kwaliteit. Maak het je levensdoel om er een te kopen en rijd overal door- en overheen

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws