Jeep Wrangler 4xe Rubicon

Hoe rijdt de Jeep Wrangler 4xe Rubicon op de openbare weg? En in de modder?

Je moet het ons vergeven, we konden de verleiding gewoon even niet weerstaan. We hadden eerst even moeten nadenken welke versie van de nieuwe Jeep Wrangler 4xe het relevantst (wat niet wil zeggen relevant) zou zijn voor onze lieve lezertjes in Nederland en België. Die versie hadden we moeten kiezen voor een uitgebreide proefrit. Maar daar stond ie, ons lonkend aan te gapen op een pleintje in Turijn. Knalgeel, dikke Rubicon-logo’s, een stoffen dak dat open kon, allerlei extra knopjes voor offroad-pret en banden met profiel waar een spitsmuis dagen in kan verdwalen. Wij gingen voor de Jeep Wrangler 4xe Rubicon. Wat had jij in deze situatie zelf gedaan?

Voordat we in de auto klimmen, eerst wat achtergrondinformatie doen? Jeep verkoopt de nieuwste Wrangler al een tijdje in Nederland met een viercilinder benzinemotor en voorheen ook met een dieselblok. Niet ’s werelds meest Nederlandse auto: iets te duur, net te groot en wat aan de onzuinige kant. Alle motoriseringen maken in de prijslijst nu plaats voor deze nieuwe plug-in hybride: de Jeep Wrangler 4xe. Hij gebruikt dezelfde 2,0-liter benzinemotor, maar dan met een elektromotor erbij. Hij is niet alleen sneller en zuiniger dan eerst, maar ook nog eens 17.000 euro goedkoper. De Jeep Wrangler 4xe Rubicon is door de elektrificatie zelfs 23.000 euro goedkoper geworden in Nederland.

De Jeep Wrangler 4xe Rubicon is net als een normale Wrangler

We klimmen in de Wrangler en vanbinnen is het op vier EV-knopjes na (drie voor de rijmodi en eentje voor de mate van regeneratief remmen) zoals het normaal is. Of nou, normaal, het blijft een bijzonder interieur met een heel kort dashboard, meerdere grepen om jezelf in de auto te hijsen of schrap te zetten, twee pookjes en een hoge zit. Een hoge zit die door het eveneens hoog geplaatste stuur trouwens heel ergonomisch is, alsof je aan een hoge tafel zit.

Door de voorruit zie je alleen de smalle motorkap, wat een vertekend beeld geeft van de breedte van de Wrangler. Dat vereist wat oplettendheid als we het centrum van Turijn uitrijden in de elektrische modus (dat houdt ie trouwens zo’n 50 kilometer vol). In de stad trekt de elektromotor fijn en soepel op, al legt de stille cabine wat extra nadruk op de piepjes en kraakjes die de auto rijk is.

Op de snelweg wordt het niet veel beter

De softtop isoleert niet bijster goed, waardoor je qua geluid altijd het idee hebt dat er een raam op een kiertje staat. De 380 pk van de elektromotor en de viercilinder maken van tolpoortjes dan weer een vermakelijke ervaring. Niet alleen komt de Wrangler 4xe verrassend snel van z’n plek (0-100 in 6,5 seconden), de elektromotor en het gezoem van de offroadbanden laten het klinken alsof er een flux capacitor aan het opspoelen is om je terug in de tijd te sturen. Alleen krijg je bij 88 mph geen reis door de tijd; louter nog meer herrie. Qua geluid op de snelweg zijn de banden en de softtop niet de beste combinatie.

Dan is er nog de luidste dodehoekwaarschuwing die we ooit hoorden. Zal ermee te maken hebben dat de Wrangler in de dakconstructie geplaatste speakers heeft die vlak naast je oor zitten. De minpunten op het asfalt zijn best logisch; over een haai op het droge had Steven Spielberg ook geen film kunnen maken. Hoogste tijd dus om de afrit te nemen en de Wrangler even goed smerig te maken.

We klappen het voorste deel van de softtop naar achteren (het achterste deel kan open, maar dat is meer werk dan twee klemmen), koppelen de stabilisatorstang los zodat de voorwielen vrij van elkaar kunnen bewegen en zetten het achterdifferentieel op slot. De bak gaat in de lage gearing. We zouden daarbij de voorruit kunnen neerklappen en zelfs de deuren volledig kunnen demonteren, maar dat is niet handig voor de(ze) tocht. Het aardige van de Wrangler 4xe is dat de elektromotor in de versnellingsbak zit, waardoor de auto in alle rijmodi precies hetzelfde kan qua vierwielaandrijving.

We gaan voor de volledig elektrische modus

Op het moment dat de banden de losse prut raken, valt alles op zijn plek. Als een biggetje in de modder, zogezegd. De elektromotor ploegt met het grootste gemak door de drek. Je zult de kapitein van de Ever Given moeten inschakelen om deze auto écht vast te zetten. Soms is de elektromotor zelfs iets te gretig, want door het elektrokoppel is er al snel wielspin. En dan mogen die wielkasten nog zo breed zijn, de blubber vliegt gewoon via de geopende zijruiten of het open dak naar binnen. Eenmaal onderweg is het koppel goed doseerbaar. Dat elektrisch offroaden, dat heeft wel wat. Met de zon op je bol kruip je in alle rust (vooruit, je wordt wat door elkaar geschud) door de bossen, met de vogeltjes als achtergrondkoor, inclusief gratis moddermaskertje. Een bijna serene ervaring. Het geluid van een benzinemotor zou dit een stuk minder relaxt maken.

Toch maar de Jeep Wrangler 4xe Rubicon nemen, dan? Zie het maar zo: de Wrangler is als een onbeperkt buffet. Eerst lijkt het een goed idee om maximaal waar voor je geld te halen, maar op het moment dat je je afvraagt of er ook een keizersnede voor voedselbaby’s bestaat, realiseer je je dat meer niet áltijd beter is.

De Jeep Wrangler 4xe Rubicon is niet de beste uitvoering voor Nederland

De meerprijs van 4.000 euro voor de Rubicon klinkt als veel waar voor je geld, want je krijgt een stoerder uiterlijk, de softtop, de elektronisch ontkoppelbare stabilisatorstang en vergrendelbare differentiëlen voor en achter. Maar mocht je de Wrangler 4xe nou regelmatig willen gebruiken om aan te sluiten bij de treurige polonaise van blik onder het knipperende feestlicht van de matrixborden, dan is het slimmer om wat zelfbeheersing uit te oefenen en gewoon de Sahara-uitvoering te nemen. Het vermogen is hetzelfde, net als de vierwielaandrijving en de extra transmissie, maar deze is wat vriendelijker voor de snelwegkilometers.

Deze komt standaard met een hard dak (wel met uitneembare panelen) waardoor hij minder piept en kraakt en sowieso wat stiller is. Plus: hij staat niet op offroad-banden, waardoor hij fijner op de weg ligt en minder herrie maakt. Geen zorgen, overdreven zijn de banden met maatje 255/70R18 nog altijd. Windgeruis ga je met 130 niet verhelpen in een auto met de aerodynamica van een Tetris-blokje. Het zal nooit de meest geraffineerde of comfortabelste auto worden, omdat je altijd wat inlevert in ruil voor zijn offroad-capaciteiten, maar de Sahara is prima om dagelijks mee te leven, als de parkeerplaatsen in de straat groot genoeg zijn. En dankzij de elektromotor zal de benzinerekening best meevallen.

15
20
Specificaties

Specificaties Jeep Wrangler 4xe Rubicon (2021)

Motor
1.995 cc
viercilinder turbo hybride
380 pk @ 5.250 tpm
637 Nm @ 3.000 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 6,5 s
top 156 km/u
Verbruik (gemiddeld)
4,1 l/100 km
94 g/km CO2 A label
Afmetingen
4.882 x 1.894 x
1.901 (l x b x h) 3.008 mm (wielbasis)
2.409 kg
65 l (benzine)
533 / 1.044 l (bagage)
Prijzen
€ 84.690 (NL)
€ 70.200 (B)

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken