Kia E-Soul

De Kia E-Soul heeft een vreemde prijs-propositie

Kia e-Soul
Kia e-Soul
Kia e-Soul
Kia e-Soul
Kia e-Soul
Kia e-Soul
Kia e-Soul
Kia e-Soul
Kia e-Soul
Kia e-Soul
Kia e-Soul
Kia e-Soul
Kia e-Soul
Kia e-Soul
Kia e-Soul
Kia e-Soul
Kia e-Soul
Kia e-Soul

Veel Nederlanders, vooral het soort dat opgroeide in een groot gezin, dragen nog de littekens op hun ziel van de woorden ‘weet je wel niet wat een zak patat hier kost, we hebben gewoon zelf drinken bij ons’ die voorafgingen aan het uitreiken van zweterige krentenbollen met een drinkpakje van het huismerk toe. De woorden ‘doe dat licht uit, dat kost allemaal energie’ echoën net zo hard nog na. En precies vanwege deze diepgewortelde zuinigheid, is de Kia E-Soul misschien wel de meest Nederlandse auto die je kunt kopen.

De actieradius van de Kia E-Soul

Om de actieradius te maximaliseren, zit de volledig elektrische Kia vol met slimme energiebesparende snufjes. Bijvoorbeeld een knop die je indrukt als je alleen in de auto zit. Alle verbruikers voor passagiers, bijvoorbeeld de blazers, worden dan uitgeschakeld. Het is het automotive equivalent van ‘stoken voor Jan met de korte achternaam’. De Eco+-stand zet zelfs alle verbruikers uit en limiteert de auto op 90 km/u. Alleen een tulpstekker zou ‘m Nederlandser maken.

Of wat te denken van de automatische remregeneratie, die via radar en GPS kijkt hoe hard de Kia E-Soul moet remmen (en dus hoeveel energie er teruggewonnen wordt) als je het gas loslaat zodat je niet te veel afremt of juist energie laat liggen. Dit werkt bovendien zo natuurlijk dat je het nauwelijks in de gaten hebt.

Onder meer door deze slimme snufjes is een actieradius mogelijk van 452 kilometer (WLTP) op één volle lading van de 64-kWh batterij. We hebben geen volledige lading leeggereden, maar de opgegeven actieradius lijkt onder goede omstandigheden aardig te kloppen.

De specs en het uiterlijk van de Kia E-Soul

In de Sport-modus licht het instrumentarium rood op en krijg je de volledige 204 pk en 395 Nm tot je beschikking – specificaties die je inderdaad kent van de technisch identieke Kia e-Niro en Hyundai Kona Electric. In 7,9 seconden zit je op de 100 km/u. De Kia E-Soul is wat aan de zware kant – 1.682 kilo – maar het zwaartepunt ligt zo laag als maar kan, waardoor de Soul uiterst stabiel in de bocht ligt. We bespeuren zelfs zoiets als communicatie uit het stuur.

Het gebrek aan motorgeluid zal de aankomende generaties elektrische auto’s nog wat wennen blijven, maar qua wegligging van een auto in formaatje Polo kun je het een hoop slechter treffen. En aan een topsnelheid van 167 km/u (wij lazen 176 op de teller) heb je gewoon meer dan genoeg.

Door zijn hoekige uiterlijk is de Kia E-Soul ook nog eens goed ruim vanbinnen en zaken zoals ergonomie en infotainment zijn dik in orde. Hier en daar gebruikte Kia nog wat hard plastic, maar zolang je niet het afgrijselijk goedkoop ogende grijze interieur neemt, is het allemaal heel acceptabel.

De Kia E-Soul is geen goedkoop ding

Wat de Kia E-Soul zo goed maakt, is direct ook z’n achilleshiel. Het leeuwendeel van de kosten zit in de batterij en de elektromotor. Hij kost minimaal 42.995 euro, wat meer is dan de 40.995 euro die men voor de Kona Electric wil hebben – die is namelijk net zo groot. Daardoor is hij niet alleen flink aan de prijs voor een B-segmenter (wél 4 procent bijtelling over het hele bedrag, want hij duikt wel onder de 50.000 euro voor de zakelijke rijder), maar hij kost meer dan de grotere Kia E-Niro, wat heel vreemd is.

Het scheelt nog geen 500 euro, en dan lever je bijvoorbeeld 130 liter bagageruimte en een paar centimeter wielbasis in. De passagiers achterin hebben overigens wel meer ruimte in de E-Soul. Je moet dus wel heel verliefd zijn op de ik-ben-net-wakker-uitstraling van de E-Soul – of korter in de enorme wachtrij willen staan – wil je hem boven de E-Niro verkiezen.

12
20
Specificaties

Specificaties Kia E-Soul (2019)

Motor
1 elektromotor
204 pk
395 Nm
64 kWh (accu)

Aandrijving
voorwielen
traploos

Prestaties
0-100 km/u in 7,9 s
top 167 km/u

Verbruik (gemiddeld)
15,7 kWh/100 km  A label

Actieradius (opgave)
452 km (WLTP)

Laadtijd
6:10 uur bij 7,2 kW
0:42 uur bij 100 kW (20-80%)

Afmetingen
4.195 x 1.800 x 1.605 mm
(l x b x h)
2.600 mm (wielbasis)
1.682 kg
315 / 1.339 l (bagage)

Prijzen
€ 42.995 euro (NL)
€ n.n.b. (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws