Luxe sedans uit Zuid-Korea waren nooit succesvol op de Europese markt omdat ze nogal, eh, lelijk waren. En matig van kwaliteit. Maar vooral lelijk.
 
In combinatie met Hyundai, de eigenaar van Kia, is Kia met een noodgang de wereldmarkt aan het veroveren. Dat komt naar ons idee door twee dingen: de modellen smoelen steeds beter, en de geboden kwaliteit in combinatie met een zevenjarige, overdraagbare garantie is heel fijn voor de restwaarde. Meer wensen hebben potentiële kopers toch niet?
 
Nou, toch wel. Vooral in het segment waarin Kia’s nieuwste model, de Optima, wordt gedropt. Nou ja, nieuw. De Optima rijdt al een jaar rond in Zuid-Korea en Amerika: de strategie voor het introduceren van nieuwe modellen verloopt niet bepaald mondiaal, iets dat wij enigszins vreemd vinden. De Optima moet het als midsize sedan (de stationversie komt later) opnemen tegen Superbs, Laguna’s, Avensissen, hier en daar een Mondeo of Insignia en dat zijn alle gevestigde namen met een reeds bekende reputatie. En de reputatie die Kia had met sedans in dit segment is nou niet bepaald optimaal. Grapje.
 
Wil je een beetje kunnen meespelen in het zogenoemde d-segment dan red je het niet alleen met een goedkope auto en een lange garantie. Kopers in het d-segment zijn vooral zakelijke rijders die vele kilometers maken, dus veel in de auto zitten, en die kun je niet afschepen met een paar campingstoeltjes en een cassettespeler. Bovendien: die zevenjarige garantie is aardig, maar ook beperkt tot 150.000 kilometer – laat dat nou net het kilometrage zijn dat een zakelijk rijder met twee vingers in de neus binnen een jaar of drie zal rijden. Nee, je moet meer bieden. Veel meer.
 
Kia denkt dat te tackelen door een extreem gevulde auto aan te bieden: eigenlijk is het enige dat niet standaard is een automatische versnellingsbak (2.000 euro extra) en een panoramadak (1.595 euro extra). Oké, en een trekhaak, die nog niet in de prijslijst staat. Wel krijg je, en we beperken ons even tot de hoogtepunten, het volgende standaard: Infinity-stereo, leren bekleding, navigatie, xenon-verlichting, 18 inch lichtmetalen velgen, stoelverwarming en -ventilatie, en een hele riedel hightech waarmee je makkelijk parkeert, binnen je baan blijft rijden, niet overhelt, minder snel slipt, en zo voort. Voor een gemiddelde prijs een afgeladen auto. Heel mooi, hiermee scoor je punten bij je potentiële afnemers.
 
Wat ook telt is een fraaie vormgeving. Kijk zelf naar de foto’s en geef toe: de Optima ziet er goed uit. Die velgen geven ‘m zelfs een tikje futuristisch uiterlijk, de verhoudingen kloppen helemaal en hij is qua design toch echt anders dan z’n zusje, de i40 van Hyundai. De Kia is namelijk tien centimeter langer, ook iets breder en heeft een langere wielbasis waardoor meer ruimte achterin ontstaat. Wat daarnaast ook knap is, is dat ie een echt eigen smoel heeft. Ook het uiterlijk scoort punten.
 

 
Eenmaal in de auto gezeten, raken we even de kluts kwijt. Allemachtig, wat een hoeveelheid knoppen. Het lijkt wel of het stuur een soort uitslag heeft. Links naast het stuur zit nog een zwik, midden op het dashboard – dat gaat nog qua overzicht, en ook het middenconsole doet lekker mee. Het lijkt wel of ze hier en daar gedacht hebben ‘oh shit, deze optie moet er ook nog in, waar zullen we het knopje daarvoor nou eens plaatsen?’ Ergonomisch kan het nog wel beter.
 
Wat beter móét, zijn de dashboardmaterialen en die op de middenconsole. Het stuur en de tellers zijn mooi omgeven met een leren afwerking, het stuur zelf is van leer met een houten bovenkant – ook dat vinden we keurig. Het hout komt ook nog terug bij de deuren en op de middenconsole, maar dan… Sommige dashboarddelen en vooral de rand rechts van de middenconsole zijn van foeilelijk en knalhard plastic. Dat doet echt afbreuk aan de rest van de omgeving, te meer daar alle stoelen ook van leer zijn. Had er nou niet iemand bij Kia kunnen bedenken dat juist die materialen die veel in het zicht komen, ook een fraaie afwerking hadden moeten krijgen? Zonde.
 
De stoelen zitten trouwens goed. Die van de bestuurder is elektrisch verstelbaar, in een handomdraai tover je je ideale zitpositie tevoorschijn. Achterin zit je ook prima. De daklijn doet een beetje coupé-achtig aan, iets dat normaal ten koste gaat van hoofdruimte achterin, maar dat is hier niet het geval. De beenruimte mag voor deze klasse riant genoemd worden. Goed om te weten, maar we kruipen snel weer voorin, achter het stuur want nu zijn we ook benieuwd naar hoe ie rijdt.
 
In deze versie ligt de voor Kia reeds bekende 1,7-liter dieselmotor. Dat is geen heel vooruitstrevend en zijdezacht blok, maar een beetje ruwe common-rail diesel die 136 pk levert en een maximum koppel heeft van 325 Nm. We rijden de automaat omdat de handbak nog niet voor een test beschikbaar is. Het blijkt een goede combinatie. Heel pittig is het niet, maar vlot genoeg om in alle rust kilometers te maken. Op lagere snelheden is de motor rumoerig, maar in het geheel bezien, niet slecht.
 
De wegligging is ook prima in orde, de Optima laat zich vlot en zeker sturen, met het comfort is niets mis. Is het daarmee een goede ‘aanbieding’ binnen het d-segment? Zie het zo: als die paar stukken plastic wat fraaier zouden zijn en de motor nét even wat subtieler en energieker, dan zouden we het wel aandurven ‘m een premium sedan te noemen. Zet dat in het licht van de opmars waaraan Kia bezig is en je weet: dat duurt niet lang meer.

Kia Optima 1.7 CRDi Super Pack automaat

 

12/20

 

Cijfers

0-100 km/u: 11,6 s

Top: 197 km/u

Verbruik: 6,0 l/100 km

Motor: 1.685 cc, viercilinder turbodiesel

Aandrijving: voor

Vermogen: 136 pk

Koppel: 325 Nm

Gewicht: 1.506 kg

CO2: 158 g/km

 

Prijs

NL: € 36.895

BE: n.n.b.

 

Vonnis

Fraai vormgegeven sedan met extreem hoog uitrustingsniveau. Jammer van de combinatie leer/keihard plastic, maar de prijs is er ook naar

Reacties

Meer van TopGear