Kia Picanto 1.2 CVVT GT-Line

De derde generatie van de in ons land bijzonder populaire Kia Picanto staat te trappelen om nog meer marktaandeel te gaan veroveren in het segment van compacte stadsmini’s. Kan ie tegen de Up op?

Foto('s): KiaKia Picanto 1.2 CVVT GT-Line
Foto('s): KiaKia Picanto 1.2 CVVT GT-Line
Foto('s): KiaKia Picanto 1.2 CVVT GT-Line
Foto('s): KiaKia Picanto 1.2 CVVT GT-Line
Foto('s): KiaKia Picanto 1.2 CVVT GT-Line
Kia Picanto 1.2 CVVT GT-Line
Kia Picanto 1.2 CVVT GT-Line
Kia Picanto 1.2 CVVT GT-Line
Kia Picanto 1.2 CVVT GT-Line
Kia Picanto 1.2 CVVT GT-Line

In 2004 introduceerde Kia de Picanto in het a-segment, het terrein van de kleine, compacte stadsauto’s. Een simpel, niet al te fraai model dat met name (of misschien wel alleen maar) door z’n prijs relatief succesvol was. In 2011 volgde generatie twee die aanmerkelijk succesvoller bleek en zich tot kortgeleden een aantal maanden het bestverkopende model op de Nederlandse markt mocht noemen. Waardoor je zou kunnen zeggen dat de nieuwe generatie Picanto wel heel erg vroeg komt. Maar Kia wil z’n marktaandeel nog verder vergroten en denkt dat met een nieuw uiterlijk en een aantal verbeteringen te kunnen bewerkstelligen. Na een eerste kennismaking denken wij dat dat zomaar nog eens zou kunnen gaan lukken ook.

Waarin blinkt de Picanto uit?

Wat Kia niet heeft geprobeerd, is met het nieuwe model de zuinigste, grootste, snelste of fraaist vormgegeven stadsmini neer te zetten. In plaats daarvan hebben ze geprobeerd een ideale mix van al die aspecten te maken. Kopers in dit segment rijden voornamelijk in de stad, en willen voor een laag aanschafbedrag zo veel mogelijk ruimte. Daarnaast moet zo’n auto weinig verbruiken, beperkte onderhoudskosten hebben en ja, nog een beetje smoelen ook.

Dat lage aanschafbedrag is gerealiseerd: een basis-Picanto (64 pk) kost in Nederland elf mille waarbij je een stop-startsysteem hebt, een radio, centrale deurvergrendeling en plek voor vier volwassenen. Dus met de ruimte zit het wel snor. Bovendien krijg je zeven jaar (overdraagbare) garantie, dat kan schelen in de onderhoudskosten. Met een verbruik van 1 op 20 zomaar nog eens zou kunnen gaan lukken ook. mag je ook niet klagen. En ja, hij ziet er ook prima uit. Zeker als je deze Kia Picanto 1.2 CVVT GT-Line hebt. Al ben je, in combinatie met de sterkere motor met 84 pk, dan zes mille meer kwijt.

Rijdt de Kia Picanto 1.2 CVVT GT-Line nog een beetje door?

Natuurlijk is het geen stoplichtsprinter, maar de prestaties zijn zoals je zou verwachten bij zo’n klein ding. Daarom stuurt ie ook licht, heeft ie een fijne draaicirkel en is ie nog redelijk comfortabel ook. Pluspunt daarbij is dat Kia extra aandacht aan de isolatie heeft besteed, waardoor de Picanto aanmerkelijk stiller is geworden.

De prijzen van auto’s in dit segment ontlopen elkaar niet zo gek veel, dus voor pakweg 11.000 euro heb je ook een Up, Citigo, Mii, i10, Twingo, 108, C1, Aygo, Karl of Panda, allemaal met vijf deuren. Of je voor de Kia gaat, zal dan met name afhangen van wat je wilt inruilen bij aanschaf en welke fijne opties je krijgt zonder al te veel bij te betalen. De Picanto zou door z’n lange garantie in ieder geval een streepje voor moeten hebben. De rest komt aan op jouw onderhandelingsvaardigheden.

13
20
Specificaties

Kia Picanto 1.2 CVVT GT-Line

Motor
1.248 cc
viercilinder
84 pk @ 6.000 tpm
122 Nm @ 4.000 tpm

Aandrijving
voorwielen
5v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 12,0 s
top 173 km/u

Verbruik (gemiddeld)
4,5 l/100 km
104 g/km CO2
C Label

Afmetingen
3.595 x 1.595 x 1.485 mm (l x b x h)
2.400 mm (wielbasis)
839 kg
35 l (benzine)
255 / 1.010 l (bagage)

Prijzen
€ 17.075 (NL)
n.n.b. (B)

Vonnis
Ruim, stil en als basisversie goedkoop. Daarnaast altijd zeven jaar garantie. Deze GT-Line biedt veel opties, toch zouden wij je een soberder variant aanraden; dan hou je een hoop centen in je zak, en dat was toch een beetje het idee

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws