Kia ProCeed 1.4 T-GDi DCT-7 GT-PlusLine

‘Een beetje vreemd, maar wel lekker’, dus. De derde loot aan Kia’s Ceed-stam zal niet iedereens kopje thee zijn, maar dat is niet het grootste probleem van deze ProCeed

Kia ProCeed 1.4 T-GDi DCT-7 GT-PlusLine
Kia ProCeed 1.4 T-GDi DCT-7 GT-PlusLine
Kia ProCeed 1.4 T-GDi DCT-7 GT-PlusLine
Kia ProCeed 1.4 T-GDi DCT-7 GT-PlusLine
Kia ProCeed 1.4 T-GDi DCT-7 GT-PlusLine
Kia ProCeed 1.4 T-GDi DCT-7 GT-PlusLine
Kia ProCeed 1.4 T-GDi DCT-7 GT-PlusLine
Kia ProCeed 1.4 T-GDi DCT-7 GT-PlusLine
Kia ProCeed 1.4 T-GDi DCT-7 GT-PlusLine
Kia ProCeed 1.4 T-GDi DCT-7 GT-PlusLine
Kia ProCeed 1.4 T-GDi DCT-7 GT-PlusLine
Kia ProCeed 1.4 T-GDi DCT-7 GT-PlusLine
Kia ProCeed 1.4 T-GDi DCT-7 GT-PlusLine
Kia ProCeed 1.4 T-GDi DCT-7 GT-PlusLine

Achteraf kun je je afvragen of de nieuwe Kia ProCeed nou zo blij moet zijn met de ProCeed Concept, die tot zijn bestaan leidde. Die Concept oogstte eind 2017 op de IAA in Frankurt een mondiale staande ovatie. Wat een fraaie auto hadden de Zuid-Koreanen daar neergezet!

Nu doet een merk als Kia zoiets nooit zonder goede reden; waarschijnlijk hadden ze zelf hun zinnen al op een dergelijke, meer exotische versie van de brave Ceed gezet. Maar na alle lof voor de Concept was wel duidelijk dat er een productieversie móést komen.

Nu is het haast een gouden regel dat die productieversies uiterlijk vaak nogal tegenvallen in vergelijking met hun concept-­voorbeeld. Logisch ook: enorme wielen staan goed, maar rijden een stuk minder. Buitenspiegels ontbreken vaak op conceptcars, maar je hebt ze wel nodig.

En zo is er nog een hele rits ‘dingetjes’ die van een showstopper een praktische auto moeten maken. Wat maar al te vaak betekent dat de auto in de showroom weinig meer te maken heeft met het snoepje dat zijn bestaan toch mede mogelijk maakte.

De uiteindelijke Kia ProCeed

En zo is het ook een beetje met de uiteindelijke Kia ProCeed. Om niet te zeggen dat er een golf van bittere teleurstelling over de redactie trok toen de eerste foto’s wereldkundig werden gemaakt. Dit was wel een heel slap aftreksel van dat IAA-­spektakelstuk. Die indruk blijft overeind als je hem in levenden lijve aanschouwt.

Die haaienvin die zo’n voorname rol speelt bij de Concept, vervult hier nauwelijks méér dan een rol als plakplaatje. De overhang achter is eigenlijk veel te lang. Dat hele sierlijke, snelle en gelikte van de Concept is nauwelijks meer ergens te bespeuren. Oh, je kunt duidelijk zien dat ze bij Kia echt hun best hebben gedaan om het origineel te benaderen. Het is alleen niet zo goed gelukt.

Het is een shooting brake

Wat ook weer niet wil zeggen dat het een lelijk ding is. Hij is zeker apart, en anders dan anders. Ze noemen het een shooting brake, zoals Mercedes dat ook doet met de CLA Shooting Brake.

Dat is dan ook meteen de enige andere auto die op de Kia Proceed lijkt (of andersom – de Mercedes was er natuurlijk al veel eerder). Die naam is in beide gevallen natuurlijk onzin (een echte shooting brake heeft maar twee portieren, punt uit), maar goed, dat is weer een ander verhaal.

Eerst even proefzitten

Het wil ook niet zeggen dat de Kia ProCeed een wonder van praktische bruikbaarheid is geworden. Een paar ‘wie mooi wil zijn moet pijn lijden’-puntjes zijn zeker op te merken. Zo is de hoofdruimte zowel voorin als achterin redelijk beperkt. Tot 1,85 meter gaat het nog prima, maar wie langer is (en waren wij niet het land met de langste inwoners ter wereld?) moet echt even gaan proefzitten voor ie tot aanschaf overgaat.

Ander puntje is het uitzicht naar achteren. Het dak loopt ver door, waardoor je zicht door de achterruit beperkt is tot de eerste twee, drie auto’s die achter je rijden. Voor de rest kijk je maar in je zijspiegels.

Praktische bruikbaarheid

Maar dan heb je het ergste ook wel achter de rug. In de meeste andere opzichten blijkt de Kia ProCeed juist bijzonder praktisch. De bagageruimte is met 594 liter gewoon groot. Je hebt maar 30 liter minder dan in een Ceed SW, en bijna 100 liter méér dan in een Mercedes CLA Shooting Brake. Ook is voorzien in handige manieren (rails met een verschuifbare dwarsbalk, om maar wat te noemen) om je bagage klem te zetten.

In de vloer blijken nog twee grote ‘smokkelvakken’ te zitten – in één van de twee past ook de afdek-rolhoes. De achterbank is gedeeld neerklapbaar in drie (40-20-40) delen. Heel handig dus, de ski’s kunnen gewoon mee zonder dat het passagiers hoeft te kosten. Er is sprake van een klein tildrempeltje, maar dat is letterlijk niets onover­komelijks.

De rest van het interieur is ook dik in orde. Mooie materialen, goede afwerking en prima ergonomie door een logische indeling. Het touchscreen is ook ­uitstekend; het reageert snel en je hoeft niet altijd 60 menu’s door om eenvoudige dingen te regelen. Het is, logischerwijs, allemaal precies hetzelfde als in de andere Ceeds.

Als je van muziek houdt, neem dan de GT-line

Dat geldt ook voor de uitrusting, die naar keus riant (GT-Line) of zéér riant (GT-Plusline) is. Inderdaad, de wat minder bedeelde versies die je als hatchback of SW kunt krijgen, ontbreken bij de ProCeed. Dat houdt onder meer in dat zaken als navi, 17-inch lichtmetaal, DAB-radio, led-verlichting, stuurverwarming, een glazen schuif/kanteldak en met suède beklede sportstoelen altijd standaard zijn.

De GT-PlusLine doet daar een iets groter ­touchscreen, JBL-audio, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, achterbankverwarming en nog zo wat leuke zaken bij. Hij kost 2,5 mille meer dan de GT-Line. Muziekliefhebbbers zouden we sowieso de GT-PlusLine aanraden, want de speakers in de basisversie zijn ruk, het JBL-systeem een stuk beter.

En de motor?

Qua motoren begint het bij een 120 pk sterke driecilinder, die er alleen met handbak is. Daarna is er een 1,4-liter turbo­motor die 140 pk levert. De diesel is 136 pk sterk en 1,6 liter groot, net als de topmotor, een benzinedrinker die 204 pk sterk is.

De 1.4 presteert adequaat, maar ook niet meer dan dat. Zeker in combinatie met de automaat, die wat verdoofd overkomt, is het een motor die prima zijn werk doet, maar nergens inspireert. Stil is ie wel, wat jammer genoeg ‘gecompenseerd’ wordt door aardig wat bandenlawaai.

Is het een goede auto?

Kia heeft op rijgebied twee dingen bijzonder goed voor elkaar: het onderstel en de besturing. De Kia ProCeed is comfortabel én communicatief, heeft een bovengemiddelde wegligging en laat altijd weten wat er gebeurt, zonder babbelziek over te komen.

Gewoon erg goed. Zelfs voor de prijs hoef je het niet te laten, want die is zonder meer concurrerend; en dan tellen we die roemruchte zeven jaar garantie niet eens mee. Zo heeft de Kia ProCeed eigenlijk maar één nadeel: zijn voorbeeld. Niet omkijken en doorrijden dus.

14
20
Specificaties

Specificaties Kia ProCeed 1.4 T-GDi DCT-7 GT-PlusLine

Motor
1.353 cc
viercilinder turbo
140 pk @ 6.000 tpm
242 Nm @ 1.500 tpm

Aandrijving
voorwielen
7v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 9,4 s
top 205 km/u

Verbruik (gemiddeld)
5,7 l/100 km
129 g/km CO2

Afmetingen
4.605 x 1.800 x 1.422 mm
(l x b x h)
2.650 mm (wielbasis)
1.330 kg
50 l (benzine)
594 l (bagage)

Prijzen
€ 36.995 (NL)
n.n.b. (B)

Het Vonnis

Kia zet met de ProCeed een wat vreemde eend in haar vijver. Maar afgezien van de mild beperkte binnenruimte en een weemoedig gevoel over ‘wat had kunnen zijn’, zijn er nauwelijks gaten in te schieten. Prima ding – als je erin past

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws