Van de Kia Sorento zijn sinds 2002 ruim anderhalf miljoen exemplaren verkocht, maar tien jaar later zit het hele segment van de grote SUV’s behoorlijk in het slop.

Misschien helpt een ingrijpende facelift, dachten ze bij Kia. Want de Kia Sorento was exact een decennium geleden de eerste stoere, rijk uitgeruste SUV die veel bood voor weinig. Dat de auto niet zo fantastisch reed, deed nauwelijks ter zake, net zo min als het belabberde afwerkingsniveau, het ladderchassis, de ouderwetse achteras en het hoge verbruik. Afijn, zie hetzelfde verhaal bij Hyundai. Niemand wist destijds hoe zo’n SUV eigenlijk hoorde te rijden en van CO2-uitstoot had nog nooit iemand gehoord.

Anno 2012 liggen de kaarten net even anders voor auto’s uit dit segment. Moeilijker, zeg maar. Als er al SUV’s worden verkocht, zijn dit in de regel kleine, relatief zuinige modellen. Bakbeesten als de Sorento zijn plotseling verworden tot relieken uit een ogenschijnlijk ver verleden, toen de aarde nog niet opwarmde en SUV’s nog niet in de brand werden gestoken door milieuterroristen.

Niet alleen de wereld veranderde, maar ook Kia zelf. Met als gevolg dat het prijsverschil met andere SUV’s enorm slonk. Simpelweg omdat Kia de afgelopen jaren nou eenmaal enorme stappen heeft gezet op het gebied van kwaliteit, veiligheid en uitrusting. Bovendien wordt de autoverkoop vandaag de dag bijna compleet gedreven door CO2-regelgeving en of dat nou een goede zaak is of niet; de Sorento heeft er last van. Om die last te beperken, voorzag men de Kia van nieuwe motoren. Zo is de 2.4 GDI-motor met 192 pk bijna tien procent sterker, terwijl het verbruik daalde. De door ons gereden 2.2 CRDi is zelfs 197 pk sterk en heeft een koppel van 436 Nm. Het gevolg was dat de Sorento bijna 3.000 euro goedkoper is geworden. De 2.4 benzinevariant is in Nederland leverbaar vanaf 39.995 euro.

Kia spreekt over een facelift waar het gaat om de wijzigingen aan het nieuwe model, maar daarmee doet het merk zichzelf tekort. De auto staat zelfs op een compleet nieuwe bodemplaat die wordt gedeeld met eerder genoemde Hyundai Santa Fe. De meest opvallende vernieuwingen aan de voorzijde zijn de nieuwe grille, koplampen en de voortaan verticaal geplaatste mistlampen. Ook de achterzijde is flink onder handen genomen. De reflectoren links en rechts zijn nu verticaal gemonteerd en de achterlichten hebben een Audi-uitstraling gekregen.

Ook in het interieur werden stappen gemaakt, al weet je wel direct dat je niet in een Audi Q5 zit. Belangrijk is wel dat hij meer beenruimte op de tweede en derde zitrij biedt zonder aan koffervolume in te boeten.

Wanneer je een stationwagon gewend bent, is het even wennen hoe ver en hoe vaak de Sorento overhelt in de bochten, maar de besturing is scherp, het onderstel is in staat om de grootste oneffenheden moeiteloos op te slokken en de zitpositie is uitstekend. De grootste complimenten gaan echter uit naar de motor van deze Kia. Soepel, sterk.

Bijzonder is het rijden in een Kia Sorento daarmee nog altijd niet. Je merkt dat het nieuwste model net iets lichtvoetiger rijdt, maar het blijft een flink uit de kluiten gewassen SUV met z’n lengte van 4,7 meter en gewicht van bijna twee ton. Deze harde cijfers laten zich nou eenmaal niet negeren. Gelukkig weet Kia dat de Sorento-koper geen doorgewinterde coureur is, waardoor het gekozen compromis tussen dynamiek en comfort verdedigbaar is.


Kia Sorento 2.2 CRDi 4WD automaat






Cijfers

0-100 km/u: 9,9 s

Top: 190 km/u

Verbruik: 6,7 l/100 km

Motor: 2.199 cc, viercilinder, turbo diesel

Aandrijving: vierwiel

Vermogen: 197 pk

Koppel: 421 Nm

Gewicht: 1.815 kg

CO2: 175 g/km



Prijs

NL € 39.995

BE n.n.b.



Vonnis

Om te rijden niets bijzonders, maar wederom een prima aanbieding: veel ruimte en uitrusting voor concurrerende prijzen, in een aantrekkelijke verpakking

Reacties

Meer van TopGear