Autotest: Lancia Delta 1.4 T-Jet 16v Argento (150 pk)

De nieuwe Lancia Delta is een puur designpareltje en een welkom alternatief voor de muisgrijze Passat-leasebrigade. Als je tenminste de juiste keuzes maakt…
 
Wij zijn niet zo van het moeten, de regeltjes en de ge- en verboden. Noem het wat je wilt, een autoriteitsprobleem, whatever. Toch vinden zelfs wij dat sommige dingen keihard verboden zouden moeten worden. En bij weinig zaken wordt dat duidelijker dan bij de nieuwe Lancia Delta.
 
Verbod 1: er zouden lijfstraffen moeten staan op het leveren danwel bestellen van een zwart exemplaar. Bij de internationale introductie in Italië, enige tijd geleden, stonden er een hoop Delta’s in diverse kleuren op een rijtje. Het is nauwelijks voorstelbaar hoe groot het verschil is tussen een witte, blauwe of om het even welke andere kleur, en een zwarte. Totaal verschillende auto’s. Terwijl een lichtblauwe een feest voor het gezichtsvermogen is, een triomf van hedendaags Italiaans design, oogt een zwarte domweg op het saaie af. Een heel simpele, verklaarbare oorzaak is het feit dat het dak altijd zwart is, wat bij een afwijkende carrosseriekleur een heel speciaal effect sorteert. Maar ook alle andere fraaie lijnen en ontwerphoogstandjes worden door een zwarte koets compleet opgevreten. Op de foto kun je zien waar men ons in Nederland mee had opgezadeld. Niet doen dus.
 
Verbod 2: iets anders in het interieur bestellen dan alcantara-bekleding. Gecombineerd met leer oké, maar sowieso, altijd, verplicht alcantara. Het spul past bij Lancia als kaas bij Edam, ham bij Parma en champagne bij Champagne. Het zit ook nog eens zalig, voelt heerlijk aan en is nog goed schoon te houden. Voorkeurskleuren zijn crème, tabak of desnoods donkerblauw of antraciet. De stoelen zijn voorin overigens vrij hoog, waarschijnlijk anticiperend op Italiaanse mannekes, maar voor gemiddelde Nederlandse mannen even wennen.
 
Verbod 3: nou ja, verbod, eerder een aanbeveling. We kunnen ons namelijk voorstellen dat je valt voor de 120 pk-benzineversie, zeker als je weet dat die vier mille goedkoper is dan de door ons gereden 150 T-Jet. Goed, je zit met die eerste motor nog nét binnen de 10 seconden op 100 km/u, maar je levert wel een hoop van het rijplezier-potentieel in. De T-Jet klinkt niet alleen, maar is ook echt vele malen gretiger, waardoor je nog veel makkelijker uit het onderstel haalt wat erin zit. En dat is veel, heel veel: hij kan uitermate comfortabel zijn als je daar trek in hebt, maar heeft wel degelijk een sporthart. Gun hem die 150 pk en wees verrukt.
 
Verbod 4: is ook weer een suggestie, zij het een dringende: ga voor de Delta in de Oro-uitvoering. Dan heb je ondermeer dat leer/alcantara en 16-inch lichtmetalen velgen. Liever nog 17 inch, dat staat nog beter, maar Verbod 5 behelst de eveneens leverbare 15 inch-exemplaren – nooit doen. Verchroomde zijruitomlijstingen horen er ook bij, net als airco, elektrische ramen voor en achter, midden armsteun voor met koelvak, zes airbags, verschuifbare en neerklapbare achterbank, et cetera. En niet te vergeten de standaard led-verlichting in de koplampen, een doorn in het oog van de vele A4 rijders wiens leasebudget net op was om deze statuslampen van 1.750 euro erop te zetten. Zo komt een Delta op 27.500 euro. Is je budget ruimer en kun je nog even wachten, de benzinetopper is er begin 2009, een direct ingespoten 1,8-motor met 200 pk.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken