Land Rover Range Rover Evoque P300e

Een driecilinder en een elektromotor, hoe rijdt dat?

Foto('s): Land RoverLand Rover Range Rover Evoque P300e
Achterkant Land Rover Range Rover Evoque R-Dynamic S P300e
Land Rover Range Rover Evoque P300e
Achterkant Land Rover Range Rover Evoque R-Dynamic S P300e

Naast de Discovery Sport heeft Land Rover ook de Evoque hun nieuwe plug-in hybride aandrijflijn toebedeeld. Voluit heet ie de Land Rover Range Rover Evoque P300e. Een logische ontwikkeling, want het populairste Range Rover-model leent zich er prima voor. En op deze manier worden er nog eens wat meters gemaakt op het vlak van de merkgemiddelde CO2-uitstoot.

De Land Rover Range Rover Evoque P300e die we testen – niet de auto op deze persfoto’s – is een apart geval. Het is een normale R-Dynamic S zoals je ’m op elke straathoek zou kunnen zien staan, met één vreemde eigenschap. Het nieuwe, gelauwerde Pivi Pro-infotainmentsysteem ontbreekt. In plaats daarvan heeft ie nog het oude, wat achterhaalde systeem dat op de Evoque P300e nooit leverbaar zal zijn. De auto staat op Nederlands kenteken, maar zweeft dus ergens tussen pre-productie en productie in. Bijzonder.

Dat maakt het lastig om de digitale interactie te beoordelen. Op- en aanmerkingen die we hebben – waarom kunnen we tijdens het rijden onze elektrische actieradius niet zien? – zijn wellicht overbodig, want we weten niet of zulke zaken bij Pivi Pro zijn gefikst. Dus weet je wat? We gaan het gewoon helemaal niet hebben over die schermen en wat er allemaal wel en niet op staat.

Een ouderwetse rijtest van de Evoque P300e, dus

Net als de Disco Sport heeft deze Evoque P300e een 1,5-liter driecilinder turbo met 200 pk op de voorwielen en een elektromotor van 109 pk op de achterwielen. Ertussenin (onder de vloer en achterbank – het kost je wat bodemvrijheid, maar geen interieurruimte) zit een 15-kWh accu waarmee je 55 kilometer elektrisch moet kunnen rijden. Wij scoorden ergens in de 40 – lang niet gek gezien het koude weer. Elektrisch rijden kan tot 135 km/u, maar zoals je begrijpt: dat houdt ie niet lang vol.

Niet bijladen via de motor

Vreemd dus dat de Hybrid-modus, waarin je standaard rijdt, eigenlijk elke mogelijkheid aangrijpt om de brandstofmotor uit te zetten – ook bij hoge snelheden. Hij schijnt GPS-data te gebruiken voor optimale efficiëntie, maar wij merken dat we op buitenwegen toch vaak zelf de Save-stand selecteren – op benzine rijden – zodat we wat stroom overhouden voor verderop in de stad. Laden via de stekker gaat rap: hij kan 32-kW gelijkstroom aan en gaat daarmee van 0 naar 80 procent in 30 minuten. Bijladen tijdens het rijden via de motor is geen optie. Jammer, want dat kan soms erg handig zijn.

De Evoque P300e is aardig rap

Met al dat vermogen levert de Evoque P300e opperbeste prestaties. Hij is serieus vlot en laat bij enthousiast gas geven ook nog eens een fijne roffel horen. In alle andere gevallen is ie fluisterstil, zowel qua mechanische als omgevingsgeluiden. Het bijschakelen van de benzinemotor gebeurt naadloos, maar een vaker gehoorde klacht bij PHEV’s dringt zich ook hier op: het combineren van de twee aandrijvingen bij optrekken of afremmen gaat af en toe wat weifelend en rommelig. Geen volle koffiebekertjes aan boord, graag.

Rij je eenmaal, dan is de gasrespons dankzij de elektromotor uitstekend. Het onderstel is comfortabel zat en de besturing verdient een pluim, met goed afgewogen, snelheidsafhankelijke bekrachtiging en vrijwel geen speling rond de middenstand. Bij een offroader, die op rotsige ondergronden je duimen wil sparen, verwacht je dat niet. Daarover gesproken: de P300e biedt de gebruikelijke 4WD-modi voor gras, grind, sneeuw, modder en zand. Je weet nooit wanneer je dat eens nodig hebt.

We waren vanaf het begin al fan van de nieuwe Evoque, een auto die pracht en praktisch nut goed combineert. Als Evoque P300e is ie nu helemaal 2021, dus tot er een vol-elektrische beschikbaar komt – daar is LaRo vast hard mee bezig – zien we ’m al aardig wat succes hebben.

13
20
Specificaties

Land Rover Range Rover Evoque R-Dynamic S P300e (2021)

Motor
1.498 cc
driecilinder turbo hybride
200 + 109 pk @ 5.500 tpm
540 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 6,4 s
top 213 km/u
Verbruik (gemiddeld)
2,0 l/100 km
44 g/km CO2, A-label
Afmetingen
4.371 x 1.996 x 1.649 mm (l x b x h)
2.681 mm (wielbasis)
2.082 kg
57 l (benzine)
472 / 1.156 l (bagage)
Prijzen
€ 63.143 (NL)
€ 59.650 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken