De Evoque is een Range Rover die een paar maten is gekrompen, maar hij heeft zeker niet te lijden onder z’n crashdieet.
 
Zeg eens eerlijk: wat vind je van een kerel die een cola light bestelt? Het labeltje Echte Man verdient hij wat ons betreft niet. Trek je de lijn door, dan zou je eraan kunnen twijfelen of de Evoque de naam Range Rover wel waard is. Het heeft even geduurd voordat we het antwoord konden geven. De auto werd in juli vorig jaar gepresenteerd en pas onlangs konden we ermee rijden. Dat was ook nog eens op een circuit met een prototype, waaraan nog het een en ander kan worden bijgeschaafd. De uiteindelijke productieversie kan in de zomer van 2011 worden verwacht.
 
De benzineversie is de snelste. Het blok is in de basis de 2,0-liter EcoBoost van Ford. Deze levert met directe injectie en een turbo een vermogen van 240 pk. De techniek is aangepast om de Range Rover ook in het terrein mee te kunnen laten komen. Zo blijft hij lopen, ook als de auto onder een hoek van 45 graden tegen een heuvel oprijdt of wanneer je een rivier van een halve meter diep moet doorwaden.
 
De Evoque komt rap van z’n plaats, en ook tussentijdse versnellingen zijn geen probleem. Hij doet z’n werk over het algemeen in stilte, als je veel vergt, gromt hij wat. Een nadeeltje is dat de bak er uit zichzelf niet snel voor kiest om terug te schakelen; als je ‘m met de flippers aan het stuur bedient, is hij wel gehoorzaam. Mijd de Dynamic Mode van het Terrain Response-systeem, want dan gaat het er hard aan toe.
 
Onze voorkeur heeft de 2,2-liter diesel met 190 pk. Het koppel is lekker hoog en over een breed toerengebied beschikbaar. Rustig rijden is prima mogelijk, maar een wat ruwere rijstijl stuit niet op weerstand. Ook de standaard zesbak geeft geen problemen. Deze configuratie is bovendien nog relatief zuinig, wat resulteert in een CO2-uitstoot van 150 g/km.
 
Beide prototypes hadden 4WD, dus aan grip in lange, natte bochten was geen tekort. De besturing is zo nauwkeurig dat je scherpe bochten met gemak rondt. Wie had ooit gedacht dat we dat nog eens over een Range Rover zouden schrijven? Ook op het rechte stuk voelt de auto lekker stabiel aan. Jammer is dat de elektronische stuurbekrachtiging iets te nadrukkelijk weer de middenstand opzoekt als je de Dynamic Mode kiest. De techneuten zullen het vast met ons eens zijn en kunnen dat kwaaltje nog verhelpen.
 
Het comfort is perfect voor een lange rit. De wijze waarop dit gecombineerd is met sportieve rijeigenschappen is domweg subliem. De lauweren hiervoor gaan naar het actieve dempingsysteem, dat werkt met magnetische schokdempers. De hardware is vergelijkbaar met die van Ferrari’s, met als verschil dat er twee keer zoveel magneten zijn gebruikt. Hierdoor kan het onderstel ruige terreinomstandigheden aan, maar ook asfalt. De carrosserie van de Evoque voelt degelijk aan en geeft geen krimp.
 
Zelfs nu de auto nog een prototype is, valt er niet te klagen over de kwaliteit. Dat mag ook wel, want de prijzen zijn niet mals. Bovendien: het hele gevoel dat je krijgt, moet aansluiten bij het luxueuze karakter. Anders dan de Q5 en X3, die in wezen slechts opgeblazen combi’s zijn, is de Evoque een autonome auto. Hij zet wel degelijk de Range Rover-traditie voort, in een nauwsluitend jasje waarmee het merk klaar is voor een nieuwe generatie klanten.
 

Specificaties: SD4 Dynamic 4WD


 

 

Leuk 

Perfecte balans in wegligging en comfort

 

Niet leuk 

De motoren zouden wat beschaafder mogen zijn

 

TopGear-vonnis

Meer een uit de kluiten gewassen Audi TT dan een robuuste crossover

 

Prestaties  

0-100 km/u in 9,5 sec., top 200 km/u, 5,7 l/100 km

 

Techniek  

2.179 cc, viercilinder met turbo, vierwielaandrijving, 190 pk, 420 Nm, 1.670 kg, 149 g/km CO2

 

Doen!   

20-inch Style 6-velgen

 

 

Niet doen   

Elektrische achterklep

 

 

Prijs NL € 57.900

Prijs BE € 46.400

Reacties