Uitgelicht: Hamilton in Senna’s F1-auto

Ayrton Senna is de held van Lewis Hamilton. Jeremy Clarkson en TopGear-tv zijn erbij als de F1-held de auto van de Braziliaanse legende mag besturen.
Door Jeremy Clarkson
 
Lewis Hamilton heeft vannacht geen oog dicht gedaan, maar niet omdat hij in het vliegtuig zat, op de terugweg van zijn overwinning in de Grand Prix van Canada. ‘Normaal gesproken slaap ik in het vliegtuig als een roos’, vertelt hij terwijl hij de auto bewondert. ‘Het was de gedachte aan het rijden in deze auto, die me wakker hield. Ik was zo opgewonden dat ik geen oog dicht deed.’
 
Hamilton staat in een van de pitboxes op Silverstone. Samen met Jeremy kijkt hij naar de lage, slanke lijn van Ayrton Senna’s McLaren Honda MP4/4 uit 1988. Lewis heeft nog nooit met deze auto gereden. Dat had afgelopen jaar tijdens het Goodwood Festival of Speed moeten gebeuren, maar het differentieel implodeerde voordat zijn geplande run gestalte kon krijgen.
 
Nu is de auto gemaakt en staat ie klaar om door Hamilton gereden te worden. TopGear-tv is er ook bij. De collega’s maken opnamen voor een film over Senna. Deze Honda is een racewinnaar. De laatste keer dat de auto voorzien van slicks over een circuit gesleurd werd, reed Senna ‘m naar de tweede plaats in de Grand Prix van Australië. Dat was in 1988.
 
Met dit chassis won de Braziliaan het kam-pioenschap van 1988 tijdens zijn eerste jaar voor McLaren. Senna en teamgenoot Alain Prost wonnen dat jaar vijftien van de zestien races met de MP4/4. Dit is dan ook zonder twijfel de beste Formule 1-auto aller tijden. Gordon Murray ontwierp ‘m.
 
Lewis vertelt dat hij enorm opgewonden is over zijn aanstaande rit in deze bijzondere auto, maar het zijn de kreten die hij slaakt, de ‘wows’ en de lachsalvo’s die het hele verhaal vertellen. Hier staat een leuke, jonge kerel die een leven leidt waar de meesten van ons slechts van kunnen dromen. Zijn enthousiasme over wat hij straks mag doen, is het meest memorabele van de dag. De garage straalt. Hamilton zit in een high, maakt met zijn telefoon foto’s van de Honda en grapt met de technici.
‘Lewis laat de motor niet afslaan en draait het circuit op voor een controleronde. Neil Trundle overhandigt me onmiddellijk een tientje’
 
Een daarvan is Neil Trundle. Hij was in 1988 Senna’s Eerste Monteur en is nu verantwoordelijk voor de historische raceauto’s van McLaren. Eerder vandaag probeerde Trundle de MP4/4 even uit om te kijken of de koppeling z’n werk goed deed. Hij zei dat deze zich enorm moeilijk liet bedienen, omdat de technici geen tijd hadden gehad om ‘m goed af te stellen. De goede man beweerde dat Lewis hem de eerste keer zou laten afslaan. Op dat moment verwedde ik er tien euro om dat dat niet zou gebeuren. Die weddenschap nam hij aan.
 
Zelfs de simpele actie van het in de auto stappen doet Hamilton met grote eerbied. Hier staat een jongen die zijn raceklassieken kent en op waarde weet te schatten – in het bijzonder die van zijn held Ayrton Senna. In de televisiefilm kom je meer te weten over Senna en Hamiltons gedachten over hem. Voor nu houden we het bij de beschrijving van de jonge kampioen in actie.
 
Hamilton stelt Trundle wat vragen over de bediening van de MP4/4 en zegt dat hij zich zo blootgesteld voelt nu zijn hoofd veel meer boven het lage chassis uittorent dan in zijn eigen auto. Hij kijkt naar de Spartaanse cockpit voorzien van een eenvoudig stuur met slechts twee knoppen; een voor de ‘boost’ en een ander voor de ‘radio’. Dat is heel wat anders dan het stuur met een zee aan knoppen dat hij in zijn nieuwe McLaren gewend is. Rechts van het stuur zit een standaard versnellingspook om de zesbak te bedienen. Het eerste verzet zit linksboven. Heel anders dus dan wat hij gewend is, evenals de voetbediende koppeling. Hij zet zijn helm op. Het is een vreemd, emotioneel moment om opnieuw een felgele helm in deze fantastische auto te zien. Hij geeft het signaal waarop de motor met een korte, rauwe brul tot leven komt.
 
Deze RA168E-motor is het enige exemplaar dat McLaren heeft. Hij is daarom even onbetaalbaar als het chassis. De 1,5-liter V6 met dubbele turbo leverde op volle druk 750 pk. Tegenwoordig zijn de waste gates voor deze motoren kleiner dan in 1988, waardoor de druk beperkt is tot 1,3 bar. Dat is echter nog steeds voldoende voor 600 pk en deze motor heeft ondanks zijn mini-inhoud onderin meer trekkracht dan die van Lewis nu. Voor 600 pk uit anderhalve liter is dan ook een heleboel druk nodig.
 
Lewis laat de motor niet afslaan en draait het circuit op voor een controleronde. Neil Trundle overhandigt me onmiddellijk een tientje. Lewis komt de pits weer in zodat de technici de auto nog even kunnen nalopen. Terwijl Hamilton achteruit de box wordt ingeduwd, schudt hij zijn hoofd in verwondering. Opnieuw verlaat hij de box, nu voor wat één uit-ronde gevolgd door twee volle ronden en één in-ronde zou moeten zijn.
 
Hij weet echter dat de auto voldoende brandstof heeft en rijdt de pits keer op keer voorbij. Uiteindelijk doet hij zes volle ronden voordat hij aan de oproep om terug te komen gehoor geeft. Wat zou jij gedaan hebben? Coureurs kunnen niet tellen. ‘Het is fantastisch’, roept hij opgewonden uit. ‘Ik moet nog steeds aan de versnellingsbak wennen. Eén keer schakelde ik per ongeluk van z’n twee naar z’n vijf, maar het grootste verschil met mijn auto is de neerwaartse druk. Of liever gezegd het volledig ontbreken daarvan. En je zit zo hoog, mijn romp en hoofd zijn volledig blootgesteld. Er moet veel lef voor nodig zijn geweest om deze auto’s te rijden.’
 
Opnieuw verruilt hij de pits voor het circuit. Je ziet hem werken in de auto, zijn rempunten voortdurend verleggend, naadloos schakelend. ‘De auto glijdt erg in corpse’, vertelt hij. ‘Die bocht neem ik in mijn auto volgas, maar in deze kom ik daar niet eens bij in de buurt. Maar de Honda is een heerlijkheid om te rijden. En de motor heeft me toch een kracht! Ik zou alleen willen dat de boost niet begrensd was. Hoe draaien we die omhoog?’
 
Tegen het einde van de sessie, als de banden te heet zijn om aan te raken en de auto als een bezetene tikt tijdens het afkoelen van de metalen, hebben we het idee dat Lewis zo snel ging als mogelijk was. Hij was echt geraakt door de gebeurtenis en bedankte na afloop iedereen die het mogelijk had gemaakt. Zijn reactie was echt mooi om te zien.
 
Hamilton is momenteel waarschijnlijk de beste coureur ter wereld. In zijn debuutjaar maakte hij gehakt van Alonso. Het jaar daarop veroverde hij de wereldtitel, als jongste rijder ooit. Hamilton is een fenomeen, dus geniet van zijn prestaties. Daarom hoorde hij in Senna’s fantastische auto te rijden. Het is niet de kleur van de helm die telt, maar het talent wat er in schuil gaat.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken