Juist op hybridegebied staat de autowereld niet stil, dus vond Lexus de tijd rijp om de compacte CT 200h eens onder handen te nemen. Een nieuwe neus en meer onderhuidse verfijning; is dat genoeg om ons voor hem te winnen?

Lieve Lexus, wij snappen iets niet. We weten dat jullie willen concurreren met bepaalde Europese merken – merken die over het algemeen zichzelf prijzen om hun roemrijke autosporthistorie en daar een zekere sportieve inslag voor hun straatauto’s aan verbinden. Nou lukt dat die merken uitstekend, maar dat is mede te danken aan de talloze hoogstaande benzine- en diesel-aandrijflijnen die ze tot hun beschikking hebben. Bij jullie ligt dat anders, want jullie missie is de afgelopen jaren verworden tot het bouwen van ’s werelds meest geavanceerde en meest verantwoorde hybrides. Dat is prachtig, maar zijn die twee uitersten te rijmen?

Er zijn natuurlijk genoeg vlot sturende hybrides – steeds meer zelfs – maar over het algemeen zijn dat auto’s waarbij de nadruk blijft liggen op prestaties. Auto’s die het elektro-duwtje in de rug gebruiken om hun bestuurder eerst te raken in zijn hart alvorens hem te strelen over zijn portemonnee. De uit de Prius afkomstige aandrijflijn van de CT 200h – Atkinson-viercilinder, elektromotor, traploze transmissie – is een combinatie die maar één doel dient: brandstof besparen. Een nobel doel, dat zeker. Maar Lexus, doe nou niet alsof het ook maar iets met sportiviteit van doen heeft.

De CT 200h is een auto die er stáát, met z’n nieuwe trapeziumgrille, rijke uitrusting en fancy interieur. Het is een auto die je grijpt met zijn gadgetfactor, die fascineert door z’n aandacht voor technologisch detail. Een auto waarin je verwacht dat je je, al bliepend met het coole joystickje van het infotainmentsysteem, in alle stilte en comfort zult kunnen verplaatsen, alsof je zweeft op een digitale, 14 procent bijtellende wolk van leer en hoogwaardig plastic.

Stilte en comfort, dus. Aan dat eerste zal het de inzittenden niet ontbreken. Lexus heeft alles in het werk gesteld, tot het aanpassen van de ophanging en het herzien van de motor- en transmissiekarakteristiek aan toe, om de ongewenste decibelletjes zo laag mogelijk te houden. Helaas hebben ze voor de rest gemeend dat men in dit segment toch vooral zit te wachten op harde onderstellen en variabele besturing die op de snelweg zwaar en kleverig wordt. In combinatie met de directe stuurrespons – het strekken van je pink is voldoende om de CT van rijstrook te doen wisselen – en het zware gaspedaal dat twee modussen kent – totaal murw of hypergevoelig – wordt het zo aardig vermoeiend om lange afstanden af te leggen.

Iemand die iets geeft om de fijnzinnige kant van autorijden, die wil weten wat er onder zijn wielen en onder de kap gebeurt, die een gevoelsband met een auto wil opbouwen op basis van de input die hij terugkrijgt, die moet hier niet zijn. Daar is niets mis mee, zolang de auto in kwestie ook erkent dat dat zijn insteek helemaal niet is. De CT probeert de schijn op te houden in de hoop dat bestuurders van 1-series ‘m een blik waardig zullen gunnen. Dat siert ‘m niet.


Lexus CT 200h Luxury Line



9/20



Motor

1.798 cc

viercilinder hybride

136 pk / 142 + 207 Nm



Aandrijving

voorwielen

traploos



Prestaties

0-100 in 10,3 s

top 180 km/u



Verbruik/milieu

3,8 l/100 km

88 g/km CO2, A-label



Afmetingen

4.350 x 1.765 x 1.445 mm (l x b x h)

2.600 mm (wielbasis)

1.385 kg



45 l (benzine)

375 / 985 l (bagage)



Prijzen

NL € 35.990 (14%)

BE € 38.150

(Privilege Line)



Het vonnis

Een auto vol tegenstrijdigheden. De CT haalt een lage bijtelling en doet dat in stijl, maar hij zal nooit, nóóit spannend worden. Comfort, verwennerij, finesse; daar zou het om moeten gaan. Naast centen besparen dan

Reacties

Meer van TopGear