Lexus IS 300h F Sport Line

Sedans mogen dan langzaam maar zeker terrein inleveren aan crossovers (voor zover ze het nog niet kwijtraakten aan stationwagens), de Lexus IS blijft zich hardmaken voor de zaak

Lexus IS 300h F Sport Line
Lexus IS 300h F Sport Line
Lexus IS 300h F Sport Line
Lexus IS 300h F Sport Line
Lexus IS 300h F Sport Line
Lexus IS 300h F Sport Line
Lexus IS 300h F Sport Line
Lexus IS 300h F Sport Line
Lexus IS 300h F Sport Line
Lexus IS 300h F Sport Line
Lexus IS 300h F Sport Line
Lexus IS 300h F Sport Line
Lexus IS 300h F Sport Line
Lexus IS 300h F Sport Line

Wij hebben wel wat met sedans, hier bij TopGear. Er is iets te zeggen voor de klassieke vorm van een motorcompartiment, een cabine en een achterbak. Voor een auto waarbij die zaken ouderwets gescheiden blijven, waarbij de motor niet onder je dashboard ligt en je passagiers niet in een klankkast vertoeven met hun bagage in hun nek. Sedans zijn statig en waardig, en sinds Alfa Romeo en BMW een jaar of 50 geleden ongeveer tegelijk bedachten dat ze ook snel en vermakelijk konden zijn, laten ze de rechterhersenhelft van menig liefhebber prettig gloeien.

Daarom hopen we dat de sportsedan zoals we ‘m nu kennen nog lang blijft bestaan, maar de voortekenen zijn helaas niet al te best. In de VS zijn op dit moment al verschillende automerken bezig om hun sedanaanbod drastisch in te krimpen. Omdat ze hun productiecapaciteit beter kunnen gebruiken voor razend populaire crossovers dan voor modellen waarvan de verkoopcijfers elk jaar verder inzakken. Nogal zorgwekkende marktwerking, als je het ons vraagt, maar het lijkt onomkeerbaar.

Welk merk is onze hoop in bange dagen?

Toch zijn er voorlopig nog genoeg merken die geloven in de toekomst van de sedan. Zo heeft Lexus er nog altijd meerdere in het gamma en hebben ze deze IS recent geüpdatet, onder meer met andere bumpers, iets bozer kijkende led-koplampen en nieuwe veiligheidstechnologieën. Het dashboard ontving een groter scherm en een aantal ergonomische verbeteringen, plus – in deze Lexus IS 300h F Sport Line – wel erg futuristisch ogende aluminium accenten.

Ook heeft Lexus de auto naar eigen zeggen sportiever willen maken met een scherper onderstel en directere besturing. Dat lijkt ons een nutteloze exercitie, want de IS 300h is helemaal niet sportief. De hybride aandrijflijn, vooral dankzij de variabele transmissie, werkt eerder zalvend en ontspannend. Dat is juist wat ‘m bijzonder maakt: de IS geeft je het relaxgevoel van een grote, luxe sedan in een bescheiden formaat.

Voel je de sportiviteit in de Lexus IS 300h F Sport Line?

Wat blijkt: deze ‘sportieve’ wijzigingen vallen gelukkig reuze mee. Z’n onderstel is nog altijd niet circuitwaardig en de besturing is dan wel zwaar, maar heeft een kil, bijna isolerend effect. Het Mark Levinson-audiosysteem is genieten, maar de infotainment is inmiddels echt verouderd; die rare muisbediening op de vierkante millimeter vergt een mate van concentratie die je toch beter aan het verkeer voor je kunt besteden. En als de verkeersbordenherkenning aangeeft dat de maximumsnelheid op de snelweg 35 km/u is (waar haalt ie het vandaan?), kunnen we wel concluderen dat niet alle technologie feilloos werkt.

Maar tjonge, na elke rit in de IS stappen we als herboren uit. Hij is stil, veerkrachtig snel, real-world zuinig en op een unieke manier cool. En in Nederland is de Lexus IS 300h F Sport Line, dankzij z’n lage uitstoot, nog schappelijk geprijsd ook; vanaf 39.995 euro stap je in (Belgen moeten minstens 37.490 euro afrekenen).

Noem ons fantasten, maar als we de sedan uit de meedogenloze kaken van de crossover willen redden, is dit – verwennen in plaats van opjutten – misschien wel de manier om het te doen.

13
20
Specificaties

Specificaties: Lexus IS 300h F Sport Line

Motor
2.494 cc
viercilinder hybride
223 pk @ 6.000 tpm
221 + 300 Nm @ 4.200 tpm

Aandrijving
achterwielen
CVT-automaat

Prestaties
0-100 km/u in 8,4 s
top 200 km/u

Verbruik (gemiddeld)
4,6 l/100 km
107 g/km CO2
A Label

Afmetingen
4.680 x 1.810 x 1.430 mm (l x b x h)
2.800 mm (wielbasis)
1.695 kg
66 l (benzine)
450 l (bagage)

Prijzen
€ 48.995 (NL)
€ 52.640 (B)

Vonnis:
Loopt niet voorop – behalve natuurlijk qua hybrideverfijning – maar je hoeft maar een beperkte tijd met de IS door te brengen om te begrijpen waar hij om draait. Een sedanvormig stukje rust in een hectische wereld; daar kunnen wij ons in vinden

Reacties
  1. MarcelWolf zegt op 8 oktober 2017 om 22:17:

    Deze Lexus zie je zelden. Is weer een gekunsteld model zoals vele Jappen. Jammer want de oude IS was een geweldig mooi model die ik graag had willen rijden. Gemiste kans Toyota

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken