Lexus UX 250h

De SUV van Lexus zwelgt in design en groene technologie en heeft, zoals het merk zelf maar al te graag benadrukt, geen stekker nodig

Lexus UX 250h
Lexus UX 250h
Lexus UX 250h
Lexus UX 250h interieur
Lexus UX 250h
Lexus UX 250h
Lexus UX 250h
Lexus UX 250h interieur
14
20
Specificaties

Specificaties Lexus UX 250h

Motor
1.987 cc
viercilinder hybride
178 pk @ n.b. tpm
koppel n.b.

Aandrijving
voorwielen
CVT-automaat

Prestaties
0-100 km/u in 8,5 s
top 177 km/u

Verbruik (gemiddeld)
4,1 l/100 km
96 g/km CO2

Afmetingen
4.495 x 1.840 x 1.520 mm (l x b x h)
2.640 mm (wielbasis)
1.540 kg
43 l (benzine)
bagageruimte n.b.

Prijzen
n.b. (NL)
n.b. (B)

Vonnis:
In een overvol segment als dit kun je maar beter aankomen met iets eigens. De UX heeft wat geen enkele an­­dere compacte luxe-crossover heeft, en bovendien rijdt hij aanzienlijk beter dan de meeste andere hybrides

Terwijl vrijwel elk ander automerk ter wereld allang een compacte SUV op de markt heeft gebracht, zat Lexus nog steeds te bedenken hoe ze dat segment nou eens zouden kunnen aanvallen met iets geheel nieuws. Uiteindelijk is dat gelukt: de Lexus UX 250h heeft exact dat in z’n mars, want met enkel een hybride aandrijflijn en een helder en hoekig exterieurdesign kan hij met geen enkele andere auto worden verward. Voor Lexus staat er met de UX ook heel wat op het spel – in onze contreien moet de auto zelfs de bestseller van het merk worden, en het dus beter gaan doen dan SUV-broertjes NX en RX.

Hoe verhoudt de Lexus UX 250h zich tot de concurrentie?

Hij is langer dan alle andere zogeheten premium compacte SUV’s, lager dan de meeste concurrenten, en je zit ook lager achter het stuur, waardoor je het idee krijgt dat de UX klaar is voor wat lolligheid. Hij zal worden verkocht naast de verouderde CT-hatchback – de geruchten dat die eruit zou gaan, blijken niet juist te zijn geweest – maar de UX is een aanzienlijk betere machine. De besturing is scherp, het onderstel is dynamisch, en hij heeft een nieuwe viercilinder die de benzine/elektrische hybride aandrijflijn aan 178 pk helpt, in combinatie met een direct ‘schakelende’ CVT-bak die niet zo zeurderig klinkt als de oudere CVT’s. Dat noemen we vooruitgang.

Van 0 naar 100 km/u gaat de UX in 8,5 seconden, z’n top is 177 km/u. Dat zijn niet direct waarden waar de gemiddelde auto-aficionado van in hogere sferen raakt, maar dat is niet erg: dit is een gezinshybride en die hoeft het daar niet van te hebben. Een verbruik van 4,1 l/100 km en 96 g/km CO2 voor de voorwielaangedreven, op 17 inch grote wielen staande versie zijn belangrijker voor de kostenbewuste doelgroep. Ook zullen er op termijn varianten met vierwielaandrijving en in sportiever rijdende F Sport-uitdossing op de markt komen.

Kun je binnenin goed vertoeven?

De cabine voorin is mooi en opgeruimd, en is echt origineel doordat er op het dashboard materiaal wordt gebruikt dat lijkt op Japans washi-papier. Ander­zijds: achterin is het een beetje krap ­zitten voor lange mensen, de laptop-­achtige touchpad voor het infotainmentscherm is nog steeds knullig, en de laadruimte achter lijkt nogal klein te zijn (Lexus geeft gek genoeg geen volume op, maar we zouden gokken op minder dan 500 liter).

De exacte uitvoeringen zijn nog niet bekend, maar zouden genereus moeten zijn, met drie opties: Standard, F Sport en Takumi. Ook over prijzen is helaas nog niets bekend. Het zal erop neer­komen dat de Lexus UX 250h niet beter zal rijden dan een BMW X1 of zo knap zal zijn als een Jaguar E-Pace, maar voor wie zoekt naar alternatieven voor conventioneel aangedreven auto’s maar geen geld heeft voor (of op de compromissen zit te wachten van) dure PHEV’s en EV’s, is deze hybride niets minder dan ideaal.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws