Lotus Evora S Sports Racer

Sports Racer – klinkt goed, zeker als het om een Lotus gaat. En hij ís ook goed, al is deze Evora iets anders dan je verwacht.

De Evora is en blijft een beetje een vreemde eend in de Lotus-vijver. Niet vanwege het uiterlijk (helemaal in orde), niet door z’n snelheid (ook dik in orde), zelfs niet omdat je er met enige goede (of beter: heel kwade) wil meer dan twee personen in kwijt kunt. Nee, wat de Evora echt apart maakt, is z’n comfort. Relatief comfort, natuurlijk, maar er waren tijden dat je, als je ‘Lotus’ en ‘comfort’ in één zin noemde, voor je het wist op een Brits dorpsplein stond met een lastig stuk hout om je nek en een meute dorpelingen die rotte eieren en tomaten naar je hoofd mikte.

De Evora veranderde dat. Het klinkt misschien gek, maar een auto met bekleding binnenin, een radio, airconditioning, knopjes om ramen elektrisch te openen, een (gadverdamme) automatische versnellingsbak – het was vloeken in de kerk, het bestónd eenvoudigweg niet in het ‘gewicht is alles’-vocabulaire van Lotus. Tot de Evora, die naar keus te verkrijgen was met alcantara tot tegen het dak aan toe, een super-stereo, alles elektrisch én een automaat. En die, ondanks alles, toch dat onversneden Lotus-fun-karakter wist te behouden.

Nu is er dan de Sports Racer, waarvan je dus meteen denkt: dat is meer vermogen, minder gewicht, minder uitrusting, kale panelen – de nieuwe Lotus-weg, maar dan old skool. Niets is minder waar. Sports Racer is de naam voor de rijkst uitgeruste Lotus ooit. Wat ze gedaan hebben, is, simpel gezegd, een dagmenu creëren. Minder keuzemogelijkheden, maar een rijke uitrusting, voor de prijs van het basismodel. Ofwel: het merk waarvoor minder altijd meer was, biedt nu juist meer voor minder.

Zo is de Evora Sports Racer standaard voorzien van het Sports Pack en het Tech Pack. Het eerste behelst geperforeerde schijfremmen en een sportknop die een lekkerder geluid, 20 procent minder actief esp, agressievere gaspedaalrespons en een hoger toelaatbaar toerental oplevert – een must, wat ons betreft. Het Tech Pack gaat om snuisterijtjes als een prima stereo, dvd-speler, touchscreen, dat soort dingen. Kort gezegd: deze Evora is zo volgehangen als maar kan. Dat terwijl de prijs nauwelijks verschilt van die van het basismodel. Wie koopt die dan nog? Nou, niemand vermoeden we, behalve degenen die hun Evora moeten en zullen hebben in een andere kleur dan donkergrijs, rood, blauw of wit, want dat zijn de enige kleuren waarin je een Sports Racer kunt krijgen.

Waarmee we de beperkingen ook meteen gehad hebben, want deze Evora is meer opgebouwd uit mogelijkheden. Je kúnt dankzij de 351 pk sterke 3.5 V6 met compressor snoeihard (0 naar 100 in 4,8 seconden, top 277 km/u), maar het hoeft niet – hij is er comfortabel genoeg voor. Dan kun je ook nog twee kabouters achterin meenemen en een halve krop sla als bagage. Zo blijft de Evora een vrij ideale combinatie tussen hardcore Lotus en Lotus 2.0, waarin je ook mag genieten als het niet verschrikkelijk hard gaat. Mocht je in de markt zijn voor een Evora, dan is dit je kans.

14
20
Specificaties

Lotus Evora S 2+2 Sports Racer

14/20

Cijfers
0-100 km/u: 4,8 s
Top: 277 km/u
Verbruik: 9,1 l/100 km
Motor: 3.456 cc, V6 compressor benzine
Aandrijving: achter
Vermogen: 351 pk
Koppel: 400 Nm
Gewicht: 1.435 kg
CO2: 215 g/km

Prijs
NL € 104.800
BE € 78.610

Vonnis
Een helemaal volgestampte, briljant rijdende Lotus, voor de prijs van het instappertje. We zouden niet weten wat je nu nog zou kunnen weerhouden

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws