Lotus Evora Sport 410

Lotus staat in hoge mate bekend om de vrij radicale diëten die ze hun toch al behoorlijk anorectische modellen laten ondergaan. De Evora kon zich daar aan onttrekken, maar dat is nu over. Je rug zal het weten

Foto('s): Proton Holdings BerhadLotus Evora Sport 410
Foto('s): Proton Holdings BerhadLotus Evora Sport 410
Foto('s): Proton Holdings BerhadLotus Evora Sport 410
Foto('s): Proton Holdings BerhadLotus Evora Sport 410
Lotus Evora Sport 410
Lotus Evora Sport 410
Lotus Evora Sport 410
Lotus Evora Sport 410

We weten zeker dat onze leraar Nederlands ooit heeft gezegd dat het in een opstel geen pas geeft om te beginnen met een opsomming, maar we hebben hier echt geen keuze. De Evora is met zo’n immense aandacht voor detail gemaakt dat we een en ander even op een rijtje moeten zetten.

Wat staat er allemaal in de opsomming?

Een mooi geweven visgraatpatroon van koolstofvezel zorgt dat de achterkant van de auto 12 kilo aan gewicht verloor, het dak 2 kilo lichter werd, de kap voor ook 2 kilo verloor, en zo voorts, en zo verder. Stickers vervangen badges. De achterruiten worden nu gemaakt van koolstofvezel. Geloof ons, achteruit inparkeren in een winkelstraat is met de Lotus Evora Sport 410 allesbehalve een lolletje.

De glazen afscheiding tussen de motor en de mensen is nu nog maar één en niet langer twee ruitjes dik. Dat bespaart gewicht, en halveert de isolatie tussen jou en de ongelooflijk goed klinkende 3,5-liter supercharged V6, die inmiddels 416 pk heeft, en niet langer 405 zoals in de vorige Evora.

Kan je merken dat de Lotus Evora Sport 410 niet atmosferisch is?

In tegenstelling tot bij de nieuwe turbo-Caymans hebben we hier een motor die hoge toeren beloont en zijn kracht geleidelijk aan opbouwt, en je niet pas als een dwaas katapulteert als er genoeg druk voorhanden is.

Hoewel de veren uit de Evora 400 komen, betekent het feit dat ze een lichtere auto dragen dat ze stugger werken, en dat merk je op de openbare weg. Een moderne Porsche 911 GT3 is subtiel in zijn circuitcapabiliteit. De keihard geveerde Lotus is dat niet. En je krijgt geen airco of radio – maar als je die extra ballast wel wilt hebben, kost je dat een eurootje of 2.500.

Is dit dan echt een auto puur voor het circuit?

Hij heeft grotere remmen gekregen die op het circuit eigenlijk nog steeds niet echt toereikend zijn, en Michelin Pilot Sport Cup 2-banden die dat wel zijn. Hij is vijf millimeter verlaagd en er is meer negatief camber en toespoor. De lichtere, herziene versnellingsbak heeft nu een heerlijke manier van schakelen. En dat is allemaal nog maar het begin van onze lijst loftuitingen.

We hebben nog nooit een auto met middenmotor gereden die zo duidelijk en eerlijk communiceert over de hoeveelheid grip die je hebt om mee te spelen, en zo helder aangeeft wanneer hij wil gaan ondersturen (makkelijk op te lossen door iets gas terug te nemen) of met z’n kont even breeduit door een bocht neigt te zwiepen. Dit onderstel is groots voor een sportauto met een middenmotor; de balans is fascinerend, de besturing spectaculair scherp en informatief.

Is ie z’n geld waard?

Niet als je kijkt naar de afwerking van het interieur of naar z’n alledaagse bruikbaarheid, maar om mee te rijden, is de Lotus Evora Sport 410 een van ’s werelds beste auto’s. Wel een kussentje voor je rug meenemen van huis want anders loop je vast en zeker een hernia op.

17
20
Specificaties

Lotus Evora Sport 410

Motor
3.456 cc
V6 supercharged
416 pk @ 7.000 tpm
420 Nm @ 3.500
Aandrijving
achterwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 4,2 s
top 305 km/u
Verbruik
9,7 l/100 km
225 g/km CO2
Afmetingen
4.361 x 1.848 x 1.229 mm (l x b x h)
2.575 mm (wielbasis)
1.325 kg 60 l (benzine)
160 l (bagage)
Prijzen
€ 89.832
(excl. belastingen)

Vonnis
Geen drift-modus, geen actieve aerodynamica of ingewikkelde elektronische luchtfietserij: gewoon puur rijden, met als dank voor je moeite wat rugpijn. Maar dat is ie helemaal waard

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws