Autotest: Lotus Exige Cup 260

De Lotus Exige Cup 260 is een uitgekleed bommetje op wielen. Een auto voor echte mannen. En een circuit in de buurt is handig.
 
Geen geluidsisolatie, geen tapijt, geen centrale deurvergrendeling, geen zonnekleppen en zelfs geen spatlappen. Alles aan de Exige Cup 260 draait om functionaliteit. Mister ‘Light is Right’ Colin Chapman zou goedkeurend hebben geknikt bij het zien van deze auto. Alles wat er wel in de Cup 260 zit, heb je nodig voor het rijden, de rest is als overbodige ballast overboord gekieperd.
 
Bij deze Exige Cup 260 heeft Lotus de achterwielophanging 30 procent stijver gemaakt en tweevoudig instelbare schokdempers toegevoegd. De luchtgeleider onder de voorbumper komt van de Exige GT3, ook de diffuser en de achterspoiler erfde hij van dat model.
 
Het resultaat van de veranderingen is dat je het gevoel hebt naakt in de auto te zitten, zo betrokken ben je bij het werk dat ie verzet. Elke beweging, elke trilling, ja eigenlijk alles wordt ongedempt doorgegeven aan je lijf. Rij je over de wegbelijning, dan hoor je dat niet alleen aan het veranderende geluid van de banden, maar je voelt het ook in je billen en je handen. De besturing werkt ineens lichter, de grip van de banden wordt merkbaar minder. Het gevolg van dit stijve chassis is dat je kuilen in de weg gaat ontwijken. Je moet wel, want zelfs de kleinste oneffenheid voelt als een dreun van Mike Tyson. Je vraagt je af of Lotus nu niet een beetje te ver is gegaan.
 
De automakers ontkennen dat in alle toonaarden. Dit model is namelijk puur en alleen bedoeld als raceauto: naar verwachting is 90 procent van de kopers regelmatig op het circuit te vinden met hun Exige, de andere 10 procent is een ondefinieerbaar clubje. De Exige Cup 260 is een hobbyauto bij uitstek.
 
Wil je een Lotus voor alledag, koop dan maar een (relatief) soepele en praktischer Elise, het bewijs dat een heerlijke circuitauto ook prima voor de openbare weg geschikt is. Opvallend genoeg kun je over b-weggetjes met een Elise harder rijden dan met een Exige Cup 260, simpelweg omdat in de laatstgenoemde je ogen zo door elkaar worden geschud dat je blik vertroebelt. Met een beetje pech rollen ze vanzelf uit hun kassen. Rijden in deze auto betekent een overvloed aan prikkels.
 
Het voordeel van het vlieggewicht – de Exige Cup 260 weegt 890 kilo schoon aan de haak – is dat de CO2-emissie en het brandstofverbruik laag zijn. Door het herprogrammeren van de motorelektronica kon Lotus de uitstoot terugbrengen naar nog geen 200 g/km en het gemiddelde verbruik naar 8,5 l/100 km. Imposante cijfers voor een sportauto. Niet voor niets kon de importeur onlangs flinke prijsverlagingen doorvoeren. Wie had ooit gedacht dat een circuitspeeltje een ‘groen’ imago zou krijgen?
 
Uiteindelijk maakt dat allemaal niets uit. Exige-rijders slaan geen acht op de bloemetjes en bomen. Het enige groen dat telt is de onderste lamp van een stoplicht. De Exige is een speelgoedauto voor grote mannen. Je moet er diep voor in de buidel tasten, maar er is geen alternatief denkbaar als je zo puur wilt autorijden. Kijk wel uit voor de gaten in de weg.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken