‘Dit is een van de schitterendste auto’s – laat staan sedans – die we de afgelopen jaren hebben gezien.’ Dat schreven we toen we in de zomer van 2013 de eerste kilometers met de Maserati Ghibli maakten. Inmiddels kijken we alweer jaren tegen dit ontwerp aan en moeten we zeggen: we krijgen nog precies dezelfde vlinders in onze buik. De lage neus die overgaat in welvende spatborden, de krachtig vloeiende flanken, de imposante achterkant – menig supercar kan er een puntje aan zuigen.

De topper: Maserati Ghibli S Q4 GranSport

Bij Maserati mogen ze hun auto’s graag elk modeljaar een beetje bijvijlen. Ook de Ghibli van 2019 heeft weer wat wijzigingen ondergaan, zoals verse kleurtjes en een nieuwe, versimpelde pook voor de automaat. Toch kan hij niet verhullen dat hij op leeftijd begint te raken. Goed, er zijn moderne zaken aan boord als actieve rijstrookhulp (die érg actief is) en een kofferklep met een voetsensor – maar naar ultra-brede schermen of gebaren­bediening zul je tevergeefs zoeken.

Niet dát je ernaar zoekt. Maserati zorgt wel dat je afgeleid raakt door de dingen die er echt toe doen. Zeker als je kiest voor de versie die we hier rijden, de topper van het gamma: de Maserati Ghibli S Q4. Zo word je iedere ochtend na het instappen weer betoverd en rijd je elke eerste rit van de dag in een roes.

De V6 klinkt fantastisch

Ja, de koude start is bij deze auto niets minder dan een evenement. De door Ferrari aangeraakte 3.0 biturbo V6 ontwaakt met een schelle snerp en gaat dan over in diepdonker gerommel. Opgewarmd en op snelheid rij je permanent in de Sport-modus, enkel om bij elke stuip van je rechtervoet opnieuw een dosis gelukzaligheid via je oren in te nemen. De Maserati Ghibli S Q4 blaft als een kwade hond; het is waanzinnig en ernstig verslavend. Eigenlijk kunnen we geen recente V6 bedenken die beter klinkt dan deze.

Rijden doet deze Maserati onverminderd goed. Dankzij een mooi uitgebalanceerd onderstel en vierwielaandrijving neem je de bochten als met een sport­autootje. Met 430 pk is de Maserati Ghibli S Q4 hilarisch snel, en hoewel de achttraps ZF-automaat wat langdradig kan schakelen, kiest hij wel de juiste momenten. Het geheel voelt niet aan zoals 430 pk in een M3 aanvoelt: er is geen constante urgentie, je kunt de Ghibli met gemak rustig rijden zonder dat hij zenuwachtig overkomt. In druk verkeer ben je daar blij mee.

De Maserati Ghibli S Q4 is geen koopje

Naast de vlot uitgedoste GranSport kun je ook kiezen voor de subtielere GranLusso. Onze testauto (een andere dan op de foto’s) slaat in de andere richting door, met zo’n beetje alle mogelijke koolstofvezelpakketten opeengestapeld. Zelfs de deurgrepen zijn van het spul gemaakt. Dat heeft de Ghibli niet nodig – laat hem zijn kracht en elegantie liever stilletjes uitstralen, dan komt hij het best tot zijn recht.

Daarbij: elk beetje geld dat je kunt besparen, is meegenomen. Want in CO2-ziek Nederland is de Maserati Ghibli S Q4 bepaald geen koopje. Een Mercedes-AMG E 53 met de juiste opties heb je hier al voor 30 mille minder – in België zijn de verschillen veel kleiner – en over de afschrijving wil je liever niet nadenken. Gewetenskwestie: wat is echte schoonheid en pure opwinding je waard?

Specificaties Maserati Ghibli S Q4 GranSport


Motor
2.979 cc
V6 biturbo
430 pk @ 5.500 tpm
580 Nm @ 2.250 tpm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 4,7 s
top 286 km/u

Verbruik (gemiddeld)
11,9 l/100 km
275 g/km CO2, G-label

Afmetingen
4.971 x 1.945 x 1.461 mm (l x b x h)
2.998 mm (wielbasis)
1.870 kg
80 l (benzine)
500 l (bagage)

Prijzen
€ 166.300 (NL)
€ 101.890 (B)

Het vonnis


Dit is een auto om in heel korte tijd heel erg verliefd op te worden. Hij prikkelt je zinnen, je snakt naar ’m als naar koffie. Maar de Ghibli is inmiddels wel wat ouder en helaas bijzonder duur. Echt iets voor de ware ­fijnproevers

Reacties

  • Nick 007 heeft op 22 oktober 2021 geschreven:

    Topwagen inderdaad, en een ietsjes meer exclusiviteit heeft zijn prijs. Eén iets blijkt echter niet correct: de afschrijving blijft wel degelijk flink op pijl. Zelfs een kale versie van meer dan zes jaar betaal je nog vlot 30 à 45.000 EUR.
    Maar goed, de wagen rijdt fantastisch en heeft karakter: uniek !

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)