Maserati Levante S GranSport

Om alvast de conclusie te verklappen: als je deze laat staan voor een BMW X5 of iets soortgelijks, ben je eigenlijk een sukkel

Maserati Levante S GranSport (2018)
Maserati Levante S GranSport (2018)
Maserati Levante S GranSport interieur (2018)
Maserati Levante S GranSport (2018)
Maserati Levante S GranSport (2018)
Maserati Levante S GranSport interieur (2018)

Een SUV wordt vaak gebouwd als succesmodel, maar zie jij ooit een Levante rijden? Wij ook niet. Nou ja: één, onlangs, en dat was, qua bestuurder, niets om vrolijk van te worden. Kun je dat de auto verwijten?

‘Hé, een Levante!’

We hoorden hem eerder dan we hem zagen, zelfs op de snelweg, met de ramen dicht en een muziekje aan. Achter ons, een onheilspellend gedonder, dat overging in een uitgesproken racey snerp toen er kennelijk iemand ingehaald moest worden. Er werd (misschien wel een paar keer) teruggeschakeld. Slaat nergens op, dat terugschakelen: ook met 120 km/u heeft een Levante meer dan genoeg power om gewoon in dezelfde versnelling een klap harder te gaan. Maar we begrepen het wel: dat geluid…

Vervolgens schoot de Levante op het laatste moment van de derde naar de eerste baan, pakte de afslag, haalde rechts een auto of drie in, boorde zich weer naar de tweede baan, in een gaatje dat er eigenlijk niet was, dook weer naar de eerste en haalde nog wat mensen rechts in. Toen schoot hij weer in één keer drie banen op, waarvoor wat mensen die daar al reden in de remmen moesten. Hij had ze niet gezien of was tijdelijk even door zijn fucks heen om te geven.

We zagen in gedachten André van der Toorn al kwijlend op zijn sinaasappelkistje klimmen om hijgerig een preek van Koos Spee aan te horen over onfatsoen en ‘le-vens-ge-vaar-lijk asogedrag’. Zo erg was het allemaal ook weer niet, maar aardig was anders.

Is dat wat een Levante met je doet?

Twee dagen eerder reden we een splinternieuw ‘modeljaar 2018’-Maserati Levante S GranSport. Wij hadden dat gevoel totaal niet. Dat had alles te maken dat het in Engeland was en in een rechtsgestuurde auto. Op de smalle weggetjes rond testterrein Millbrook kun je sowieso niet gassen. Daar had de Levante ons al eerder versteld doen staan met zijn terreinkwaliteiten op een bijzonder lastig parcours – zonder meer Range Rover-waardig. Zeer indrukwekkend. Ook wel het laatste dat je verwacht als je net hebt gehoord dat het binnenste van de Maserati Levante S GranSport bekleed is met ‘zijde van het befaamde modehuis Zegna’ en zo.

Maserati Levante S GranSport (2018)

Het rondje over de Britse binnenweggetjes was nóg uitdagender. Daar viel pas op hoe belachelijk groot de Maserati Levante S GranSport is. Je ziet het niet aan hem af, maar hij is dik vijf meter lang en op een haar na twee meter breed. Dat is maar ietsje korter en een hele klap breder dan een S-klasse. Dat gaat je, als je aan de verkeerde kant op van die ieniemienie-weggetjes rijdt, niet in de kouwe kleren zitten. Laat staan dat je veel zin krijgt die 430 pk uit die prachtige, door Ferrari gebouwde biturbo V6 eens flink de sporen te geven.

Maar dat gaat helaas niet heel vaak

We denken, rijdend achter het opgefokte heerschap op de snelweg, even terug aan de schaarse momenten dat wij de kans hadden ook het gas even tot de bodem in te drukken. Aan de geweldige boost, het met niets anders te vergelijken geluid, en het King of the Road-gevoel dat de Maserati Levante S GranSport toch al met karrenvrachten over je uitstort. Zouden wij niet hetzelfde hebben gedaan..?

Nee, natuurlijk. Nederland is een waardeloos land voor autoliefhebbers. Je mag niks, en als het mag, kan het niet, want veel te vol. Ook veel te veel navelstarende linksrijders die dat geluid niet genoeg waarderen om even plaats te maken. Hier zo’n auto kopen, is pure zelfkwelling. Koop ‘m en gebruik z’n eerste rit om te verhuizen. En doe een beetje normaal op de weg naar buiten, oké?

14
20
Specificaties

Specificaties Maserati Levante S GranSport

Motor
2.979 cc
V6, biturbo
430 pk @ 5.750 tpm
580 Nm @ 4.500 tpm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 5,2 s
top 264 km/u

Verbruik (gemiddeld)
10,9 l/100 km
253 g/km CO2 [energielabel G]

Afmetingen
5.003 x 1.968 x 1.679 mm (l x b x h)
3.004 mm (wielbasis)
2.109 kg
80 l (benzine)
580 l (bagage)

Prijzen
€ 118.649 (NL)
€ 100.232 (B)

VONNIS
De wijzigingen voor dit modeljaar zijn nog te klein om ook maar een woord aan vuil te maken. Maar wat blijft die Levante een fenomenale, unieke verschijning. Als je deze laat staan voor een BMW X5 of iets soortgelijks, ben je eigenlijk een sukkel.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken