Maserati Levante S

TopGear zoekt uit hoe een van de grootste Italiaanse auto’s zich houdt op een van de grootste Italiaanse eilanden. (Oké, een flauw excuus, maar meer hadden we echt niet nodig)

Maserati Levante S
Maserati Levante S
Maserati Levante S
Maserati Levante S
Maserati Levante S
Maserati Levante S
Maserati Levante S
Maserati Levante S
Maserati Levante S
Maserati Levante S
Maserati Levante S
Maserati Levante S
Maserati Levante S
Maserati Levante S
Maserati Levante S
Maserati Levante S
Maserati Levante S
Maserati Levante S
Maserati Levante S
Maserati Levante S
Maserati Levante S
Maserati Levante S
Maserati Levante S
Maserati Levante S
Maserati Levante S
Maserati Levante S
Maserati Levante S
Maserati Levante S
Maserati Levante S
Maserati Levante S
Maserati Levante S
Maserati Levante S
Maserati Levante S
Maserati Levante S
Maserati Levante S
Maserati Levante S

Dertien jaar. Zo lang deed Maserati erover om van hun eerste SUV-concept, de Kubang uit 2003, tot een productiemodel te komen. In eerste instantie zou de auto de techniek uit de oude Quattroporte krijgen. Toen Fiat en Chrysler zich samenvoegden, was er even sprake van een veredelde Jeep met Maserati-logo’s die in de VS gebouwd zou worden. In 2011 toonden de Italianen opnieuw een conceptcar, die eveneens Kubang heette, voor ze besloten dat de nieuwe Ghibli aan de basis van hun SUV moest staan. Begin 2016 werd in Genève dan eindelijk de Levante onthuld.

Gemiste kans voor Maserati

Het is zonde dat het ze zoveel tijd kostte. Als de auto eerder tot wasdom was gekomen, had Maserati volop kunnen meeliften op de aanzwellende SUV-golf van vorig decennium. Aan de andere kant is er ook iets te zeggen voor deze timing. Op het moment dat men de opgepompte BMW’s en Porsches wellicht wel gezien heeft en toe is aan iets anders, iets onderscheidends, kun je als aansprekend en exclusief merk toeslaan met een smake­lijke propositie.

De parallellen met de Jaguar F-Pace zijn op deze manier snel getrokken, ware het niet dat de Levante groot is. Erg groot. In plaats van zich te focussen op de in Europa sterk groeiende vraag naar middenmaat-SUV’s, zoals het Britse merk dat doet, gaat Maserati meteen voor de grote vissen: de Russen, de Amerikanen, de Midden-Oosterlingen. De markten waar groot nog goed is en veel nog lekker. De F-Pace is slechts iets forser dan een Porsche Macan, maar de Levante weet een Cayenne met maar liefst 15 centimeter in de lengte te kloppen.

Slim design

Als je het aan iemand kunt overlaten om een uit de klui­­ten gewassen formaat met slim design te verdoezelen, zijn het de Italianen. Bij de eerste aanblik zou je niet zeggen dat er vijf meter SUV voor je staat. Wel waren er, toen Maserati de eerste foto’s vrijgaf, meerdere geluiden te horen dat de Levante te gewoontjes zou zijn, wat saai misschien, of zelfs gekunsteld. We willen deze meningen best respecteren, maar als je ze enkel op een paar plaatjes baseert, houden we onze hand omhoog en kijken we weg met een blik van milde minachting.

Dit is typisch zo’n ontwerp waarvan de diepte en de details op foto’s niet tot hun recht komen. Italiaanse ­creaties hebben er de laatste tijd vaker last van – de Fiat 124 Spider is op foto’s slaapverwekkend, in het echt heel interessant, de Alfa Giulia idem dito – dus geloof ons als we zeggen dat je de Levante van dichtbij moet zien om hem op prijs te kunnen stellen.

En als je ‘m dan toch gaat bekijken, waarom dan niet meteen in het zonovergoten Italië? Op Sardinië bijvoorbeeld, aan de jetset-kant van het eiland in het prachtige Porto Cervo. Dat is de toepasselijk chique setting waarin we deze Maserati Levante S treffen. We kunnen het je aanbevelen voor je nazomervakantie.

Nog even wachten met instappen

Het is ruim 30 graden en de bloedhitte die uit het interieur van onze Maserati Levante S slaat als we willen instappen, laat ons terugdeinzen. We blijven nog heel even buiten staan. Zo kunnen we de stijlloze ramen van de voor- en achterdeuren bewonderen – heel sportauto-achtig. Wat er aan de bovenkant ontbreekt, komt aan de onderkant echter terug: de deuren reiken helemaal tot onderaan de dorpel, wat in combinatie met de luchtvering – die de carrosserie vrij diep laat zakken voor een makkelijke in- en uitstap – betekent dat het bij hoge stoepranden nog wel eens oppassen kan zijn. Met een full-size SUV. Och, Maserati toch, met je gekke maniertjes.

Eenmaal ingestapt op het fikkend hete leer vinden we de startknop links van het stuur; dat zullen de Porsche-klanten die Maserati wil imponeren ongetwijfeld kunnen waarderen. Met de airco op elf glijdt onze blik langs de middenconsole. We komen een knopje tegen dat we in geen enkele auto kunnen weerstaan: Sport. Wanneer we erop drukken, gooit de Maserati Levante S zonder enige waarschuwing de vlinderkleppen in zijn uitlaten open – met alle gevolgen van dien. De fotograaf staat toevallig net bij de achterklep met zijn apparatuur in zijn handen. Laten we zeggen dat we voor deze reportage op een haar na op onze iPhone-camera waren aangewezen.

Het lawaai van de Maserati Levante S is hilarisch

We raken het gaspedaal nog niet eens aan en de Levante maakt al luidkeels kenbaar waartoe hij in staat is: de stationaire loop van de biturbo V6 verjaagt vogels en laat ramen trillen. Het is haast gênant en zou ons ergens anders vrijwel zeker verontwaardigde en boze reacties opleveren. Maar dit is Italië. Mensen verdraaien hun nekken, de enthousiaste gebaren maken duidelijk hoe hoog ze de onheilspellend brommende Maserati nu al hebben zitten.

Bijkomend voordeel van de langere ontwikkelingstijd is, zo vermoeden we, dat ze bij Maserati de tijd hadden om hun eerste SUV tot in de puntjes fijn te slijpen. Het is te zien en te merken vanaf de bestuurdersstoel, waar alles zeker een halve productgeneratie verder gevorderd lijkt te zijn dan in de nauw verwante Ghibli. De afwerking is beter voor elkaar. De bediening van de airco is mooier en eenvoudiger. Het infotainmentsysteem is geheel nieuw en vele malen strakker, sneller en nauwkeuriger. Een Duitser zal het nooit worden, maar het verwengevoel staat in deze Maserati op een hoog plan.

Hoe stuurt de Maserati Levante S?

Het formaat van de Levante mag dan optisch niet echt opvallen, achter het stuur wordt het des te duidelijker. De zit is hoog, de carrosserie voelt lijvig aan en de stuurratio is iets aan de lange kant, waardoor je in scherpe bochten aardig moet hoepelen. Typische SUV-trekjes – maar eigenlijk zijn het meteen ook de enige. Wanneer we de drukte rond Porto Cervo achter ons laten en landinwaarts rijden, op zoek naar de betere Sardinische slingerwegen, komen we er al snel achter dat de rijervaring die de Levante biedt verbluffend is.

Je moet even goed kijken voor je er achter bent, maar de Levante heeft niet een, maar twee verschillende Sport-standen. In de eerste activeer je alleen de instellingen voor de aandrijflijn – inclusief de beruchte uitlaatkleppen. Pas in de tweede wordt ook het onderstel meegenomen. De ophanging is van zichzelf al behoorlijk hoogstaand, met standaard luchtvering, dubbele wishbones aan de voorkant en een vijflink-achteras. Zodra de Skyhook-dempers zich aanspannen, wordt de Levante een geduchte tegenstander van Newton en die armzalige wetten van ‘m.

Dat zorgt er zeker ook wel voor dat hij snel door een bocht kan?

Maserati is trots dat de Levante niet alleen een ­ge­­wichtsverdeling van 50/50 heeft. Hij heeft namelijk ook het laagste zwaartepunt in zijn klasse. Zulke dingen maken een verschil als je met een voor een grote SUV ronduit belache­lijke snelheid een bocht instuurt die halverwege net even wat krapper blijkt te worden. De brede sloffen houden verbazend lang hun grip. De Maserati Levante S houdt zijn lijn vast zonder enig drama. De carrosserie blijft opvallend vlak, waardoor de enigen die rolneiging vertonen wijzelf zijn. Ook wanneer we een langere bocht met gemene hobbels in het wegdek aanvallen, blijft de auto neutraal, stabiel en toegeeflijk. Zenuwachtig wordt hij nooit en oncomfortabel evenmin. Ondanks de 21 inch velgen waarmee Maserati dit exemplaar uitrustte. De Q4-vierwielaandrijving (die de achterwielen bevoordeelt) zorgt er met nauwkeurige torque-vectoring voor dat je de bocht met net zoveel bravoure uit komt stampen als waarmee je erin dook.

Je kunt je vraagtekens zetten bij het nut van dit soort rijgedrag in een SUV. Feit is dat jij ook als een bezetene zou gaan blazen als er een door Ferrari gebouwde zescilinder achter je rechtervoet lag te smeken om benzine. De motor – 430 pk sterk in deze Maserati Levante S – levert een knet­terende golf van turbokracht. Die heeft ongeveer hetzelfde verslavende effect als in whisky en nicotine gedoopte chocolade-pokerchips. Hij reageert naar onze smaak niet vlot genoeg op commando’s – de gasrespons moet beter kunnen – maar dit wordt deels goedgemaakt door de achttraps automaat, die wel bij de les is en voelbaar geniet van de klappen die je hem uitdeelt met de prachtige, aan de stuurkolom bevestigde aluminium flippers.

Knagende zaken

De Maserati-ervaring zou niet helemaal compleet zijn als er niet een paar zaken zouden knagen. Zo hopen we onwillekeurig dat de grote actieve kleppen in de grille elektronisch betrouwbaar zullen blijken. Die zijn mede verantwoordelijk voor de uitstekende Cw-waarde van 0,31. En we zouden er een ritueel van maken om de anti-botsfunctie meteen na het starten uit te schakelen. Waarom? Bij het zien van een geparkeerde auto begint hij al te miepen.

De Maserati Levante S is een dusdanig gepassioneerde gever van plezier dat je zoiets met een glimlach schaart onder de noemer ‘karakter’ – en vliegend over Sardinië in luxe en (af en toe, als we even tot bezinning komen) in stilte is het wel het laatste waar we ons druk om maken. De grote Maserati heeft ons lang laten wachten. We hebben ons lang afgevraagd hoe het zou zijn om de machtige charme van de drietand te ondergaan in een type auto dat doorgaans niet als charmant bekendstaat. Wat blijkt: een SUV kan heel goed onder je huid gaan zitten. Hij kan een dierlijke begeerte opwekken. Hij kan je roeren en bewegen zoals alleen de meest warmbloedige exoten dat kunnen.
We maakten het mee in de Maserati Levante S. En we durven niet met zekerheid te zeggen dat we het ooit nog in een andere SUV zullen ervaren.

Specificaties

Motor
2.987 cc
V6 biturbo
430 pk @ 5.750 tpm
580 Nm @ 4.500 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 5,2 s
top 264 km/u
Verbruik (gemiddeld)
10,9 l/100 km
253 g/km CO2 G
Afmetingen
5.003 x 1.968 x 1.679 mm (l x b x h)
3.004 mm (wielbasis)
2.109 kg
80 l (benzine)
580 l (bagageruimte)
Prijzen
NL € 140.371 (25%)
B € 91.000

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws