En nou allemaal oplazeren! We hebben je aandacht? Mooi. We wilden het namelijk even met je hebben over deze Maserati Levante Trofeo, die bovenstaande kreet net zo goed in Telegraaf-achtige chocoladeletters in spiegelbeeld op zijn voorruit had kunnen zetten. Hoewel dat dubbelop zou zijn, want z’n hele voorkant schreeuwt precies dat, alleen dan zonder woorden.

Mocht degene vóór je je op de een of andere manier nog niet in de gaten te hebben, dan volstaat het even een paar keer de grote linkerflipper achter het stuur te gebruiken. Daarmee jaag je de 3,8-liter biturbo V8, afkomstig van Ferrari, even fijntjes op toeren. Als de resulterende hemelse herrie dan nog niet tot een reactie (waarschijnlijk meteen rechtsaf de sloot in) leidt, dan is je voorligger niet alleen blind maar ook doof, en is de enige resterende optie onvrijwillige euthanasie. Gas en er dwars overheen – iedereen zal je begrijpen.

Althans: iedereen die ook weleens in een Maserati Levante Trofeo heeft plaatsgenomen, en die kans is statistisch gezien op z’n best microscopisch. Het is met zijn prijs van minimaal 232.000 euro (157.990 euro in lucky België) immers een nogal exclusieve vertoning. Die prijs is overigens beslist niet het enige waarin dit paradedrietandje zich nogal een buitenbeentje toont. Zo is hij een van de weinige mooie auto’s in dit van lelijkheid vergeven segment. Niet het schreeuwerige van een Lamborghini Urus of het pompeuze van een Bentayga, nee: elegante lijnen, voluptueuze heupen – het smaakvolle Italiaanse druipt ervan af. Zeker, hij is in deze Trofeo-uitmonstering wat agressiever, met die luchtroostertjes in de motorkap en de carbon-skirts, maar hallo: 580 pk! Mag het?

De binnenkant is ook dik voor elkaar bij de Maserati Levante Trofeo. Fraaie stiksels in het fraaie leer van ongetwijfeld heel lieve koeien, een touchscreen dat misschien een beetje aftermarket oogt maar wel beter werkt dan menig ander fabrieksding, een analoog klokje boven op het dashboard dat je zo om je pols zou mikken en, jawel: normale meters. Met wijzers. Da’s een tijd geleden en we waren bijna vergeten hoe graag we die eigenlijk zien. Tussen die meters dan wel nog een scherm, waarop je zelf kunt bepalen wat je ziet. Het is misschien allemaal niet hypermodern, maar het functioneert opperbest en dat is bij Maserati nog weleens anders geweest. En het is een verademing vergeleken met de digitale speelhalgekte die je af en toe (hoor je ons, BMW?) om je ogen krijgt.

Hoe rijdt de Maserati Levante Trofeo?

Ook beslist anders dan anders is het rijgedrag van deze Levante. Maserati heeft niet geheel onterecht gedacht: wij maken sportauto’s, dus misschien vindt men het wel leuk als die Trofeo dan ook een beetje sportief rijdt. En dat doet ie dan ook. Ook met alle knopjes op Normaal blijkt dat het Maserati-Normaal een tikje afwijkt van het Normale Normaal. Zo maken vering en demping duidelijk dat dit geen pruttelbakje is – stevig, wel. Een bocht uitaccelereren moet je ‘normaal’ doen, anders maakt de achterkant al een uitstapje. Kleintje hoor, maar dat doen De Anderen niet. En altijd is er dat heerlijke V8-geluid, dat je doet beseffen dat iedereen vóór je gewoon even moet oplazeren. En dan heb je de standjes Sport en Corsa nog niet gehad, waarin alles alleen maar erger en leuker wordt.

Dat ‘oplazeren’ slaat helaas echter ook op deze motor van de Maserati Levante Trofeo, want het merk stoomt nadrukkelijk af op een elektrische toekomst. Het zal nog even duren, maar de dagen dat deze zalige V8 er fluitend dik 20 liter dode dino’s per 100 kilometer doorheen kon jagen (niet normaal wat dat ding zuipt…), zijn geteld. Als je je dat kunt veroorloven – ja, want anders kon je ’m sowieso niet kopen – trakteer jezelf dan snel. Je zult er geen spijt van krijgen.

Maserati Levante Trofeo (2020)


Motor
3.799 cc
V8 biturbo
580 pk @ 6.250 tpm
730 Nm @ 2.500 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,1 s
top 300 km/u
Verbruik (gemiddeld)
13,2 l/100 km
299 g/km CO2, G-label
Afmetingen
5.020 x 1.981 x 1.698 m (l x b x h)
3.004 mm (wielbasis)
2.109 kg
80 l (benzine)
580 l (bagage)
Prijzen
€ 221.788 (NL)
€ 157.990 (B)

Reacties

  • Ferdy heeft op 24 augustus 2020 geschreven:

    Italiaans autorijden is anders dan Duits vervoeren. Daarbij superieure wegligging, motor, voorliggende vormgeving en detail. Alles met een legendarische historische afkomst. Het verschil.

    Reageer
  • Alex heeft op 7 augustus 2020 geschreven:

    Natuurlijk veel chiquer dan een Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio…. maar wel € 75.000,- duurder en niet sneller dan de Alfa. ………

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)