Wereldwijd mag de Mazda3 dan het best verkochte paard van stal zijn, in Nederland rommelt hij slechts een beetje in de marge van de markt. Wellicht brengt de nieuwe generatie beterschap.
 
Eind jaren tachtig, begin jaren negentig was Mazda je-van-het. Scherpe reclames met dansende dwergen en handenwarmende eskimo’s staan nog op mijn netvlies gebrand. Jeugdsentiment of niet, de verkoopcijfers logen er niet om. Vooral de 323 en de 626 waren populair. Anno 2009 is het huilen met de pet op. Vorig jaar werden er zo’n 770 3’tjes verkocht, van zijn (nu nog) neefje Focus gingen er in dezelfde periode dik 11.500 stuks de showroom uit.
 
De nieuwe 3 lijkt naar die oude tijden terug te verlangen. Kijk maar eens op het nummerbord. Hij lijkt te zeggen: Ik ben een 323. Maar ja, met een neus die op de Mégane en de 308 lijkt, en een kont die van Alfa en Seat gejat is, kun je je een identiteitscrisis wel voorstellen.
 
Echt radicaal anders is de 3 niet. Goed, het onderstel werd opgebouwd uit extra sterk staal zodat het gewicht afnam en onder de motorkap is nu ook een 2,2-liter diesel leverbaar. Hij kan er weer een paar jaar tegenaan. Maar hoe komt hij bij het grote publiek onder de aandacht?
 
De eerste indrukken zijn goed. De carrosserie is verstevigd en op meer punten gelast waardoor de stijfheid in bochten toenam. Echt hightech klinkt dat niet, maar het helpt wel. Mazda claimt dat het interieurgeluid met 11 procent is verminderd. Ik geloof het direct. De ontwerpers hebben met een luizenkam de vorige versie uitgeplozen en alle minpuntjes die ze tegenkwamen geëlimineerd. Het ziet er allemaal een stuk degelijker en geraffineerder uit.
 
De sterkste versie van de nieuwe 2,2-liter diesel is met 185 pk en 400 Nm een flinke krachtpatser. De sterkste Focus diesel heeft 80 Nm minder. In alle versnellingen voelt hij alert aan en krachtig genoeg voor een snelle inhaalactie. Schotel de nieuwe 3 een paar uitdagende bochten voor en hij vreet ze met smaak. De besturing is iets zwaarder gemaakt, is communicatiever en werkt preciezer. Het resultaat is puur rij-plezier.
 
Hoewel het 2,2-liter blok veertig kilo zwaarder is dan de 1.6, voelt de auto niet onderstuurd aan. Sterker nog, volgens mij kan het onderstel nog meer vermogen makkelijk aan. Dat is wel nodig ook, want de MPS die ruim meer dan 250 pk levert is al gepresenteerd. Mocht diesel niet je smaak zijn, dan is die ultrasnelle MPS misschien wel een goede optie.
 
Snel is de 2.2 diesel zeker niet, maar de motor klimt gretig in de toeren en klinkt sportief. Loop de voordelige versies van de Mazda3 dus niet voorbij. Het nieuwe interieur is ergonomisch prima voor elkaar, maar licht teleurstellend als je de gebruikte materialen vergelijkt met die van de concurrenten.
 
Valt er al iets te zeggen over de prijzen? Nee, Mazda houdt dat op dit moment nog voor zich. Toch denk ik dat ze de Focus goed in de gaten zullen houden. Voor dat geld krijg je met de 3 een even goede auto, met een veel exclusiever voorkomen.
 
Naschrift: de prijs is inmiddels vastgesteld. € 36.300 voor Nederland, € 27.000 voor België.

 

Reacties

Meer van TopGear