Als je graag een multifunctioneel busje wilt, kun je een slechtere nemen dan de Mazda 5. Maar ook daar bestaan verkeerde keuzes.
 
De verwachtingen waren hooggespannen toen designgenie Laurens van den Acker in 2006 naar Mazda ging. Het merk was na turbulente tijden die het auto’s als de MX-3, MX-5, MX-6 en dat malle bolhoedje 121 opleverde (en een reputatie van gezellige eigenzinnigheid), een beetje ingekakt. Nou, daar zou onze landgenoot wel eens even verandering in gaan brengen!
 
Dat deed hij, maar toch ook weer niet. De ene na de andere woest-spannende concept vloeide zó uit zijn pen, rechtstreeks de vloeren van de internationale autobeurzen op. Het waren er zo veel dat we eerlijk gezegd de tel een beetje zijn kwijtgeraakt, maar het waren er om en nabij de negen, en ze waren allemaal even fantastisch en futuristisch. Probleem met dat laatste is dat futuristische ontwerpen veelal de neiging hebben nogal ver vooruit te kijken, verder dan menig management van een autobedrijf aandurft. En zo kwam er (hoewel, begrijp ons niet verkeerd, het huidige gamma van Mazda er over het algemeen heel aardig uitziet) niets van Laurens’ snode plannen terecht. Waarop hij vorig jaar naar Renault vertrok.
 
Hoewel, niets? Als Van den Acker één handtekening had, dan waren het wel die golvende lijnen die je in al zijn ontwerpen kunt terugvinden. En kijk nou eens naar de flanken van deze Mazda 5; daar zul je ze hebben. Ook de nieuwe neus van de 5 kon alleen maar door hem getekend zijn. Het is wat magertjes – negen concepts die resulteren in één neus en een paar lijnen in een midi-MPV, maar vooruit: er staat wel een auto die zich nadrukkelijk onderscheidt van de doorgaans vrij grijze concurrentie.
 
Er zijn twee benzinemotoren en één diesel beschikbaar voor de nieuwe 5. De verrichtingen van de tweeliter ondervonden we al eerder, voor deze rit bepaalden we ons maar eens tot de andere benzinejongen, een 1.8. Waar de 2.0 zomaar 150 pk over het asfalt uit mag smeren, moet de 1.8 het met 115 pk doen. Nee, dat is inderdaad geen vetpot voor een auto die 1.445 kilo weegt. Voor mensen met allerlei sportieve aspiraties is hij dan ook geen aanrader; met een van 0 naar 100-tijd van 12,8 seconden en een top van 182 km/u zul je op verjaarsfeestjes niet bar veel indruk maken. Hij is daarbij redelijk zuinig: 1 op 13,9 gemiddeld is netjes, maar niet spectaculair. Wel is hij opvallend stil, zeker als je constante snelheden rijdt, en bij optrekken laat hij een mooi grommetje horen, waardoor het nog heel wat lijkt.
 

Nee, je zult een Mazda5 eerder kopen vanwege zijn erg slimme en eenvoudige manier om alle stoelen op, om en weg te klappen, waardoor je een klein wondertje van flexibiliteit in handen hebt. Of om zijn gunstige prijs/uitrusting- en kwaliteitsverhouding. Om zijn prima weggedrag. Of om dat design, natuurlijk. Maar als Bruin het ook maar even kan trekken, zouden wij zeggen: pak voor die duizend euro die hij meer kost altijd de tweeliter.

Reacties

Meer van TopGear