Het komt niet bijzonder vaak voor dat fabrikanten hun modellen een tweede opknapbeurt geven; meestal is het een paar jaar na de eerste tijd voor iets compleet nieuws. In het geval van de Mazda 6 vinden we het niet zo erg dat hij nog even in zijn huidige gedaante onder ons blijft. Dit, dames en heren, is namelijk een bijzonder fijne auto.

Kodo-designtaal

Neem allereerst z’n uiterlijk. Stijlvol, smooth, modern zonder die zelfingenomen air van ‘kijk mij eens modern zijn’ eromheen. Mazda’s Kodo-designtaal werkt wat ons betreft op geen van hun auto’s zo effectief als op deze 6. Hij is beeldschoon.

Dat weet Mazda zelf ook wel, en dus waren de uiterlijke wijzigingen subtiel (hoewel talrijk). Het front oogt breder en ‘meer 3D’ door het gebruik van andere koplampen en een aangepaste grille. De doorlopende, opwaartse lijn op de flanken werd na het achterwiel onderbroken voor een ‘stabieler en sterker’ silhouet, en ook de achterkant kreeg meer horizontale nadruk, met grotere uitlaten die verder naar buiten zijn geplaatst.

Vernieuwde cabine

Op het stuur en sommige knopjes na is de cabine juist compleet nieuw. Zo is er een compleet herzien dashboard met groter infotainment, en zelfs de stoelen werden opnieuw vormgegeven. Het doel: een meer upscale ambiance.

Het oogt allemaal een stuk rustiger en vriendelijker, en op het topmodel krijg je een interessant tellerscherm met fysieke wijzers. Leren bekleding gaat altijd gepaard met stoelventilatie. En wil je het non plus ultra, dan kies je de Signature-uitvoering en het Oriental Brown-interieur, met speciaal Japans hout en een suède-achtig nano-stofje op het dashboard.

De Mazda 6 SkyActiv-G 165 Signature en zijn snufjes

Mazda, nooit van het halve werk, zorgde voor een betere afwerking en NVH, nam de besturing onder handen en wist meer veercomfort te creëren. Verse technologie is er ook, onder andere in de vorm van een 360-graden camera en radar-cruisecontrol met stop & go. De ruitenwissers kregen een ontdooifunctie en er zijn adaptieve led-­koplampen leverbaar. Belangrijker: alle motoren voldoen alvast aan de aankomende uitstooteisen. Ook de turboloze ben­zines. Het kan dus nog.

Wat niet wil zeggen dat het de best denkbare motoren zijn voor uit de kluiten gewassen sedans en stationwagens (zelfs al zijn de 6’en gezien hun afmetingen relatief licht). In de 2.5 met 194 pk en automaat vragen we ons af waar al het vermogen gebleven is; er zit geen punch in, geen urgentie. Misschien zijn we voorgoed verpest geraakt door alle turbo’s.

De 2.0 met handbak is het leukst

Of misschien ook niet: want als we in de 6 met 165 pk sterke 2.0 en handbak stappen, hebben we het grootste plezier. De kleinere motor is levendig en vinnig en haalt nog net wat extra’s uit z’n tenen als je ’m doortrekt boven de 5.000 tpm. Beide viercilinders moet je uitwringen, maar de 2.0 beloont je er ook daadwerkelijk voor.

De zestraps automaat voelt inmiddels echt verouderd aan – lui en lang van gang – maar met de handbak is de Mazda 6 SkyActiv-G 165 Signature haast een soort maxi-MX-5. Alleen al uit het koppelen en schakelen spreekt een onstuitbare gewilligheid, en zodra je een bocht aansnijdt, is het speelkwartier echt begonnen. Wat we zeiden: deze 6 is zo ontzettend fijn dat ie van ons nog vele jaren zou mogen blijven.

Specificaties Mazda 6 SkyActiv-G 165 Signature


Motor
1.998 cc
165 pk @ 6.000 tpm
213 Nm @ 4.000 tpm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 9,4 s
top 216 km/u

Verbruik (gemiddeld)
6,4 l/100 km
146 g/km CO2

Afmetingen
4.870 x 1.840 x 1.450 mm (l x b x h)
2.830 mm (wielbasis)
1.407 kg
62 l (benzine)
480 l (bagage)

Prijzen
€ 44.240 (NL)
n.b. (B)

Vonnis:
Verbeterd waar het telt, onverminderd een van de mooiste en lekkerst rijdende auto’s in z’n segment. En nu volgt er een on-Top­Gear-­achtig advies: ga voor de kleinere motor. Met handbak. Daar krijg je geen spijt van

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear