De Mazda CX-5 bleek enigszins onverwacht een groot succes voor Mazda, dus het is niet meer dan logisch dat Mazda bedacht dat een kleinere versie ook nieuwe kopers moet kunnen aantrekken. Een grotere versie deed dat overigens niet. Rij met ons mee in de Mazda CX-3 SkyActiv-D 105 2WD.

Hoe is de CX-3 tot stand gekomen?

Herinner je ‘m nog, de Mazda CX-7? Hij zag er best aardig uit, maar in 2012 trok Mazda er voor Europa de stekker uit. Niemand kocht het ding, want te duur, en naar ons idee ook te saai. Maar de CX-5 die op de markt kwam, ook in 2012, en onlangs nog is opgefrist, bleek een groot succes. Dus waarom geen klein zusje erbij nemen?

De CX-3 is duidelijk familie van de CX-5 maar bezit wel een eigen snoet, eigen daklijn en eigen kontje. Mooi, want kleine (of grote) versies van succesnummers dienen een eigen identiteit te krijgen. Dat geldt bij de CX-3 heel duidelijk.

Wat komen we binnen tegen?

Binnenin raken we een beetje verward. De indeling van het dashboard is heel clean en overzichtelijk, maar de materialen die zijn gebruikt, zorgen ervoor dat het toch een rommeltje lijkt: we tellen 22 verschillende soorten plastic, leer, alcantara en aluminium-achtig materiaal in vele kleuren. Het moet gezegd: het exemplaar dat we testen is een zogenaamd pre-productiemodel, wat zoveel wil zeggen als ‘bijna af’. Mooi, dan kan de helft van de gebruikte materialen overboord. Te beginnen bij dat plastic van gerecyclede vuilniszakken.

Tijd genoeg om dat te doen trouwens, want verder zouden we niets wijzigen. Hij rijdt bijzonder scherp, je zit laag en dat geeft een prettig betrokken gevoel, hij ligt strak op de weg, onderstel en stuurinrichting communiceren op hoog niveau (ergo: je voelt lekker wat je aan het doen bent en op wat voor soort weg): hier is het piekfijn in orde. Ook de 105 pk sterke 1,5-liter diesel waarmee we rijden, verstoort het fijne rijgevoel niet.

Welke motoren levert Mazda?

Naast de diesel kun je ‘m ook met een 2,0-liter benzinemotor bestellen, naar wens met 120 of 150 pk. Alle versies zijn met voor- of vierwielaandrijving te krijgen en ook allemaal handgeschakeld of met automaat. Alleen de handgeschakelde, voorwielaangedreven benzineversie met 120 pk valt in de 20-procent-bijtellingscategorie en dat is een mogelijke dealbreaker voor verkopen in Nederland.

Mazda houdt met een Subaruiaanse eigenwijsheid vast aan grote motoren met souplesse (en een redelijk verbruik) in plaats van nerveuze naaimachientjes met turbo’s te ontwikkelen, maar dat betekent dat de uitstootcijfers matig zijn. Normaliter in Nederland niet goed genoeg om te concurreren met andere kleinere SUV-achtigen, ware het niet dat er nauwelijks concurrentie is. En Nederland ook maar een piepklein landje is, waardoor Mazda (en een groot aantal andere fabrikanten) het weinig kan schelen hoe onze CO2-regels in elkaar steken. Dus in het Nederland der blinden zou de CX-3 koning kunnen worden. Totdat een concurrent het belang van dit segment gaat inzien en met een heel schoon, bijtellingsvriendelijke SUV’tje op de markt komt.

Specificaties Mazda CX-3 SkyActiv-D 105 2WD GT-M



Motor
1.499 cc
viercilinder
105 pk / 270 Nm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 in 10,1 s
top 177 km/u

Verbruik (gemiddeld)
4,0 l/100 km
105 g/km CO2
B-label

Afmetingen
4.275 x 1.765 x 2.570 mm (l x b x h)
2.570 mm (wielbasis)
1.175 kg
48 l (diesel)
350 / 1.260 l (bagage)

Prijzen
NL € 29.990 (25%)
BE € 26.190 (Skycruise)

VONNIS
Fijn rijdende auto die goed in elkaar steekt, strak stuurt en veel gebruiksgemak biedt. Jammer dat het interieur nog een stilistisch zooitje is, maar dat kan nog verbeteren. Hopen we. Laat dat je niet weerhouden er een te kopen

Reacties