Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 160 GT-M

We konden al eerder kennismaken met de diesel van de nieuwe CX-5, nu maakt ie ons vrolijk met een benzinemotor. Met vierwielaandrijving en automaat

Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 160 GT-M (2017)
Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 160 GT-M (2017)
Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 160 GT-M interieur (2017)
Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 160 GT-M interieur (2017)
Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 160 GT-M (2017)
Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 160 GT-M (2017)
Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 160 GT-M interieur (2017)
Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 160 GT-M interieur (2017)

Het benzineaanbod van de CX-5 wordt eigenlijk gevormd door een 2.0 met 165 pk en een 2.5 met 190 pk. Maar Mazda is een goudeerlijk merk, waardoor er ook een 2.0 met 160 pk is. Juist, 5 pk minder dan eerstgenoemde. Wij reden met de Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 160 GT-M.

Waarom heeft deze maar 5 pk minder?

Dat zit ‘m in de vierwielaandrijving. De motor, en ongeveer vrijwel alles wat je verder kunt bedenken, is dezelfde 2,0-liter. Heb je de vierwielaandrijving? Dan kost dat je maar liefst 5 hele pk’s. Geen fabrikant die daar ooit een punt van maakte om jou als consument niet in verwarring te brengen, maar Mazda vertelt precies wat ze je leveren. Hoewel, de Belgische prijslijst vermeldt dat de motor in combinatie met voorwielaandrijving geen 165 maar 163 pk heeft. Voor leaserijders in België scheelt dit geld, aangezien je daar ook belasting betaalt over het aantal pk. 163 pk is een bepaalde grens.

Deze Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 160 GT-M is dan ook het enige 160-pk model dat ze in Nederland leveren. In België heb je wat meer uitrustingsniveaus te kiezen. In Nederland staat GT-M voor alle opties die je aan en in de auto zult treffen. Leren bekleding, een uitgebreid infotainmentsysteem, head-up display, audio van Bose, 19-inch lichtmetaal en zo nog drie handen vol extra’s. ‘Prestige Edition’ noemen ze dat in België. De prijs komt in Nederland dan wel op dik 45.000 euro en in België op dik 35.000 euro.

Alles is fijn aan de auto. Hij stuurt strak en scherp, ligt bijzonder goed op de weg en hoewel het niet echt merkbaar is, is ie ook nog ruim 100 kilo lichter dan de vergelijkbare diesel. Maar de motor in combinatie met de automaat maakt ‘m niet echt denderend. Hij komt gewoon kracht tekort waardoor de automaat het uitgilt als je flink gas geeft, zonder dat je het gevoel hebt lekker te versnellen. Tja, van 0 naar 100 km/u doet ie in 10,5 seconden. Dat is voor een auto in deze klasse, en met deze prijs, gewoon sloompjes. Bij 188 km/u is het ook uit met de pret.

Zou de Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 160 GT-M snel moeten zijn?

Natuurlijk, het heeft weinig zin als ie 250 zou halen, of in 4 seconden rond naar de 100 spurt, maar dit gaat je op den duur wellicht een beetje tegenstaan. Neem je er eentje met handbak – niet leverbaar met vierwielaandrijving, dus met ergens tussen de 163 en 165 pk – dan ben je slechts een tiende van een seconde sneller naar de 100. Maar je bent dan wel van die gierende automaat af.

Je zou kunnen kiezen voor de 2,5-liter benzine, met vierwielaandrijving en automaat. Die levert 194 pk waarmee je in 9,2 seconden de 100 haalt. Dat klinkt wat meer acceptabel, maar valt voor een auto met bijna 200 pk toch tegen. Wat je ook kunt doen, is niet zeuren over acceleratiecijfers. De nieuwe Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 160 GT-M is een knettergoede, ruime, luxe uitgevoerde SUV in het middensegment met een puike wegligging, een fraai uiterlijk en leverbaar vanaf een zeer acceptabele prijs van 30.990 euro in Nederland en 24.990 euro in België. Wil je strepentrekkende getallen, dan moet je uitwijken naar de Duitse concurrenten. En niet zeuren over minstens tien mille meer betalen.

12
20
Specificaties

Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 160 GT-M

Motor
1.998 cc
viercilinder
160 pk @ 6.000 tpm
208 Nm @ 4.000 tpm

Aandrijving
vier wielen
6v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 10,5 s
top 188 km/u

Verbruik (gemiddeld)
6,6 l/100 km
155 g/km CO2
D Label

Afmetingen
4.550 x 1.840 x 1.680 mm (l x b x h)
2.700 mm (wielbasis)
1.400 kg
58 l (benzine)
506/1.620 l (bagage)

Prijzen
€ 46.490 (NL)
€ 36.290 (B)

VONNIS
Het kan allemaal wat vlotter – het onderstel kan dat ook zeker aan, en waarom de vierwielaandrijving dat niet zou kunnen, is ons nog steeds niet helemaal duidelijk. Maar als je niet per se een scheurneus bent, is dit een van de fijnste auto’s in het segment

Reacties
  1. Wolf zegt op 26 juli 2017 om 19:23:

    Komt door die eigenwijze Jappen die een motor zonder veel trekkracht (Nm) leveren.

    • Erik zegt op 13 februari 2020 om 13:53:

      Er zit bij mij een sportstand op, dan gaat ie als de brandweer…

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken