Autotest: Mazda CX-7 2.2 CiTD

De CX-7 is schaars. Mazda komt nu met een dieselversie om de concurrenten wat beter te lijf te gaan, en dat zal vast ietsjes helpen.

De Mazda CX-7, de Sport Utility Vehicle van Mazda, werd in 2006 geïntroduceerd en kwam pas een jaar later in Nederland op de markt. Nu is-ie aan een facelift toe en dat ging ook gepaard met de introductie van een dieselmotor waar voorheen alleen een benzinevariant verkrijgbaar was. Dit is een goede zet want tweederde van alle SUV-verkopen betreft dieselmotoren.

De prijs van de diesel start vanaf 42.995 euro en dan krijg je de nieuwe 2.2 CiTD met 173 pk. De benzineversie werd vernieuwd en start flink hoger (51.995 euro). Dan krijg je de 2,3-liter viercilinder met 260 pk.

Hoe moet je deze Mazda SUV nu precies duiden? Met een lengte van net geen 4,7 meter is de CX-7 de grootste in de klasse van midi-SUV’s als de Opel Captiva, BMW X3, Audi Q5, Citroën C-Crosser en Kia Sorento. Een flinke variatie. Dat geldt ook voor de prijzen: van 29.995 euro voor de Sorento tot bijna 50.000 euro voor de Q5. Mazda zegt een nieuw segment te hebben aangeboord: lifestyle gecombineerd met crossover-rijeigenschappen. De CX-7 wordt namelijk standaard met vierwielaandrijving afgeleverd en is daarom ook daadwerkelijk in het veld te gebruiken. Voor veel van zijn soortgenoten geldt dat niet.

Wij reden de diesel met business pakket, ook voor 42.995 euro, en dan heb je eigenlijk wel alle opties die je kunt wensen. We sommen op: stoelverwarming, regen- en lichtsensor, Bluetooth handsfree-systeem, achteruitrijdcamera, alarm, volautomatische airconditioning, lichtmetalen 18-inch velgen en permanente vierwielaandrijving dus, met Active Torque Split. Dit zorgt ervoor dat de auto zich aanpast aan de rijomstandigheden, het juiste koppel wordt geleverd en er vermogen naar de achterwielen wordt overgebracht als er meer tractie nodig is. Navigatie zit er ook bij en op dat schermpje zit bovendien ook de temperatuurmeter en de tijd. Alleen het scherm is een beetje klein uitgevallen en zit ongelukkig zodat zelfs brillozen flink moet turen.

De CX-7 is bepaald niet het snelste jongetje van de klas: met een acceleratie van 0 naar 100 in 11,3 seconden houd je net het andere verkeer bij. Maar de diesel rijdt verder prima: de trekkracht komt vrij boven de 1.500 tot 2.000 toeren en dan voelt-ie best vlot aan voor z’n formaat. Tel daar zijn nette, sportief ogende uiterlijk bij op en de CX-7 stelt je verder niet teleur.

Tenslotte vraag je je natuurlijk altijd al af waar die ‘Zoom zoom’ bij alle reclames nu precies op slaat. We leggen het uit: ‘Zoom zoom’ staat voor ‘de herinnering aan je kindertijd, de aspiratie, emotie en passie die in auto’s wordt gelegd’. Het blijft een Japanse kreet waar we niet zo veel mee kunnen, maar passie en emotie in de CX-7 leggen is goed gelukt.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws
Tests

TopGear Nederland

Automerken