Mazda MX-5 SkyActiv-G 160 GT-M

Mazda MX-5 SkyActiv G 160 GT-M (2016)
Mazda MX-5 SkyActiv G 160 GT-M (2016)
Mazda MX-5 SkyActiv G 160 GT-M (2016)
Mazda MX-5 SkyActiv G 160 GT-M (2016)
Mazda MX-5 SkyActiv G 160 GT-M interieur (2016)
Mazda MX-5 SkyActiv G 160 GT-M (2016)
Mazda MX-5 SkyActiv G 160 GT-M (2016)
Mazda MX-5 SkyActiv G 160 GT-M middenconsole (2016)
Mazda MX-5 SkyActiv G 160 GT-M airco (2016)
Mazda MX-5 SkyActiv G 160 GT-M (2016)
Mazda MX-5 SkyActiv G 160 GT-M (2016)
Mazda MX-5 SkyActiv G 160 GT-M (2016)
Mazda MX-5 SkyActiv G 160 GT-M (2016)
Mazda MX-5 SkyActiv G 160 GT-M interieur (2016)
Mazda MX-5 SkyActiv G 160 GT-M (2016)
Mazda MX-5 SkyActiv G 160 GT-M (2016)
Mazda MX-5 SkyActiv G 160 GT-M middenconsole (2016)
Mazda MX-5 SkyActiv G 160 GT-M airco (2016)

Het is een typische Ziekte van Nu: auto’s moeten alles tegelijk zijn. Het leidt er maar wat vaak toe dat ze een heleboel een beetje kunnen, en niks echt goed. Gelukkig is er af en toe een merk dat laat zien hoe het anders kan. Rij met ons mee in de Mazda MX-5 SkyActiv-G 160 GT-M.

Mensen kunnen niet meer kiezen

Het lijkt wel of mensen tegenwoordig niet meer kunnen kiezen. We willen van alles meer, maar kunnen nergens afscheid van nemen. Het leidt er op autogebied toe (maar je kunt het zo breed trekken als je zelf wilt) dat steeds meer eigenschappen die niet met elkaar te verenigen zijn, op een grote hoop worden gegooid en als ‘iets geheel nieuws’ worden gepresenteerd.

U wilt de fraaie lijnen van een coupé, maar ook het gemak van vier deuren? Voilà: de vierdeurs coupé! De looks van een terreinauto, maar dan niet zo groot en duur? Alstublieft: een voorwielaangedreven midi-SUV die op een beetje fatsoenlijk grindpad al vast komt te zitten. Een joekel van een terreinauto met een motor waarmee je niet eens zo heel lang geleden een Formule 1-wedstrijd had kunnen winnen? Keuze zat. Echt. Eigenlijk zijn het allemaal Kapsalons; kun je niet kiezen tussen patat, shoarma, een tosti of salade? Dan gooit de auto-industrie het toch gewoon allemaal bij elkaar? Iedereen blij. En iedereen buikpijn. Zo verzucht de cynicus dat het wel waar mag zijn dat er nauwelijks nog slechte auto’s gemaakt worden – echt goede worden ook steeds schaarser.

Mazda snapt onze behoefden

Gelukkig zijn er nog genoeg fabrikanten die inzien dat focussen op één ding ook zo z’n charmes heeft. Mazda maakt er niet per definitie een gewoonte van (ze produceren meer dan genoeg ‘alleskunnertjes’), maar ze maken met de Mazda MX-5 ook een model dat al sinds 1989 volledig is toegewijd aan één ding: rijplezier. Het Mazda-recept daarvoor is even simpel als doeltreffend: een open tweezitter, achterwielaandrijving en meer focus op gewichtsbesparing dan op motorvermogen. Het meest bijzondere is misschien wel dat Mazda dus al dik 26 jaar onverkort, haast hardnekkig aan dit recept vasthoudt. Voorbeeld: de eerste Mazda MX-5, met z’n klapkoplampjes, woog 950 kilo. De nieuwe MX-5? 950 kilo (de 1.6 dan: onze 2,0-liter weegt 40 kilo meer).

Het beste voorbeeld is natuurlijk z’n uiterlijk. Hoewel deze vierde generatie de meest afwijkende van de serie is, is het nog altijd in alle opzichten bovenal een MX-5. Veel rondingen, een lange neus, korte kont, korte overhangen: het hoort allemaal bij de Mazda MX-5 als taart bij een verjaardag. Hij wijkt vooral af omdat ie een stuk scherper, agressiever zo je wilt, is gesneden dan z’n voorgangers. Hadden die als front nog vaak een lachend gezicht, deze kijkt bijna boos uit z’n koplampen. Dat pakt voortreffelijk uit: mannen zullen ‘m wat minder popperig vinden, terwijl ie voor vrouwen snoezig genoeg blijft; niet veel auto’s krijgen dat voor elkaar.

De Mazda is een en al plezier

Het duurt niet lang voor je een idee krijgt van de puurheid die Mazda nastreeft. Je hoeft er alleen maar voor te gaan zitten. Natuurlijk zit je laag, op een handbreedte van het asfalt. En uiteraard houden de heerlijke kuipstoelen je vast alsof ze innig van je houden. Het spreekt vanzelf dat het dashboard simpel is. De toerenteller is de grootste van de drie en het stuur bijna verticaal staat. Moderne verworvenheden zijn echter niet vergeten. Een 7 inch touchscreen herbergt navigatie, er is Bose-audio en digitale radio. Er zijn talloze manieren om je smartphone te koppelen en van alles op de hoogte te blijven terwijl je rijdt.

Dat laatste was wat ons betreft niet eens nodig geweest. Waarom? De Mazda MX-5 is zelf een van de best denkbare redenen om eens lekker helemaal niet bereikbaar te zijn. Hij smeekt nog meer om jouw volledige aandacht dan een kitten dat langs je broekspijp omhoog klauwt. Niet omdat ie anders link of onhandelbaar wordt, zoals menig veel potentere sportwagen, maar omdat je alleen dan ten volle kunt genieten van wat ie je te bieden heeft. Anders ontgaat je wellicht dat de besturing, hoewel behoorlijk licht, enorm communicatief is – hij laat je op elk moment exact weten wat er onder je doorgaat, zonder kwebbelziek over te komen.

Er is genoeg techniek ingestoken

Anders mis je misschien de haast griezelige perfectie van de handmatige zesbak, met z’n korte, trefzekere slagen. Of merk je niet hoe geweldig de balans in het onderstel is, hoe de double-wishbones voor en multilink-ophanging achter eendrachtig samenwerken om je een zeldzaam geslaagde combinatie van dynamiek en comfort te bieden. Hij is niet te hard geveerd om relaxt langs de boulevard te kabbelen zonder je de hele tijd opgejaagd te voelen, en zeker niet te zacht om bochten angst aan te jagen. Het cliché wil dat de keuze sportief/comfortabel per definitie een compromis is, maar hier lijken beide volkomen hun zin te hebben gekregen.

Wat zijn de prestaties?

Dat is des te knapper. Zeker als je merkt met wat voor enthousiasme de MX-5 het gevecht aangaat met alles wat ‘m voor de wielen komt. Hoewel, vechten is het goede woord niet. Het is meer spelen, omdat hij echt lol heeft in elke bocht. Maar ook in elke doordraaier, elke snelle op- en afrit. Hoewel de 131 pk van de standaardversie afdoende is, gooit de 160 pk van onze GT-M-versie er net dat schepje bij dat ‘m volkomen onweerstaanbaar maakt. De prestatieverschillen zijn op het oog niet al te spectaculair (0 naar 100 km/u in 7,3 tegen 8,3 seconden, top 214 tegen 204 km/u). Maar laten zich vooral gelden bij tussensprints en uit-accelereren. Daar heeft de GT-M duidelijk meer puf, meer gemak en meer urgentie.

Waar je bij de 131 pk-variant al snel het idee hebt er wel zo’n beetje uit te halen wat er in zit, heb je in de GT-M nog wat reserve. Die kun je gebruiken om hier en daar een klein uitstapje met de achterkant te maken, die tractor in te halen of dat stoplichtsprintje naar je toe te trekken. Natuurlijk zou het voor Mazda een koud kunstje zijn om er nog 40 pk bij te gooien, maar dan zou de essentie van de MX-5 geweld aan worden gedaan: het is een roadster, geen supersportwagen. 160 pk is meer dan genoeg.

Conclusie?

Mazda flikt het weer: de nieuwe MX-5 is beter dan al z’n voorgangers zonder z’n verleden ook maar het minste geweld aan te doen. Hij spelt rijplezier met joekels van hoofdletters en maakt van elke kilometer een feestje. Een verademing.

16
20
Specificaties

Specificaties Mazda MX-5 SkyActiv-G 160 GT-M

Motor
1.998 cc
viercilinder
160 pk @ 6.000 tpm
200 Nm @ 4.600 tpm

Aandrijving
achterwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 7,3 s
top 214 km/u

Verbruik (gemiddeld)
6,6 l/100 km
154 g/km CO2

Afmetingen
3.915 x 1.735 x 1.230 mm (l x b x h)
2.310 mm (wielbasis)
990 kg
50 l (benzine)
130 l (bagage)

Prijzen
NL € 36.990 (25%)
BE € 27.590

VONNIS
Een heerlijkheid van een auto, die exact doet wat ie belooft voor een alleszins schappelijk bedrag. ‘Cruisers’ zijn met de instapper uitstekend bediend, maar wie van echt rijden houdt, kan niet om de GT-M heen