McLaren 570GT Sport Pack

Een auto eerst ‘wat vriendelijker’ maken, om er daarna weer wat scherpe randjes aan toe te voegen – in het parallelle universum van McLaren is niets onmogelijk

McLaren 570GT Sport Pack (2018)
McLaren 570GT Sport Pack (2018)
McLaren 570GT Sport Pack interieur (2018)
McLaren 570GT Sport Pack achterbak (2018)
McLaren 570GT Sport Pack (2018)
McLaren 570GT Sport Pack (2018)
McLaren 570GT Sport Pack interieur (2018)
McLaren 570GT Sport Pack achterbak (2018)

De 570GT kennen we al een poosje. Maar pas nu komt McLaren met een reactie op de vraag om het ‘scherpere, meer dynamische weggedrag van de 570S coupé te combineren met de carrosserie van de GT’. Het merk introduceert nu een Sport-pakket. Althans, zo zeggen ze het zelf. Hij heet de McLaren 570GT Sport Pack en wij reden ermee.

Is zo’n pakket echt nodig?

Wij zeggen het een beetje anders. Het hele punt, om niet te zeggen de hele reden van het bestaan van de 570GT is dat ie een wat bedaarde, meer praktische versie is van de 570S. Hij is net zo snel (dezelfde 3,8-liter twin-turbo V8, dezelfde 570 pk, dezelfde 600 Nm aan koppel). Maar wel met meer bagageruimte, marginaal minder directe besturing en een getunede, minder harde ophanging.

Kies je voor het Sport-pakket, dan wordt je 570GT geleverd met precies dezelfde setup als een 570S. Hij heeft hetzelfde stuurhuis (2 hele procenten directer dan dat van de 570GT). Dezelfde vering als de S, hetzelfde Pirelli-rubber (P Zero Corsa’s, hoewel onze testauto op winterbanden staat). Dezelfde software voor de besturing, adaptieve demping en het ESC. Hij is eigenlijk een mooiere 570S met een tweede bagageruimte.

McLaren 570GT Sport Pack interieur (2018)

Dus zou hij, in theorie althans, het beste van twee werelden in zich moeten verenigen. De rijeigenschappen van de 570S gekoppeld aan het uiterlijk en de bruikbaarheid van de GT. Maar om eerlijk te zijn, kun je het verschil tussen de S en de GT alleen maar waarnemen als je ze direct achter elkaar rijdt. Anders zal de minieme variatie in hun weggedrag en in hun prestaties je waarschijnlijk ontgaan.

Waarom zou je de optie aanvinken?

De besturing is helder, direct en communicatief, het onderstel is stevig geveerd, maar wordt goed gedempt en houdt de boel overal en altijd prachtig in het gareel. Pas op een circuit kun je de ware aard van de 570 leren kennen. En daar blijkt dat hij zich met opvallend gemak naar z’n grenzen laat dirigeren. En het circuit is ook de aangewezen plek om het verschil te kunnen voelen tussen de S en de GT, en tussen de GT en de McLaren 570GT Sport Pack.

Dus als rijden op circuits jouw ding is, als je af en toe eens een trackday meepakt? Dan is deze McLaren 570GT Sport Pack wellicht iets voor jou. Als je om enig andere reden een 570 wilt kopen, neem dan ook zeker het Sport Pack als je denkt het verschil te zullen voelen – en als je de upgrade dik vijf mille aan euro’s (wat het precies in de Lage Landen gaat kosten, is niet helemaal duidelijk, maar hou hier maar rekening mee) waard vindt. Maar wat je ook doet, besef wel dat het Sport Pack niet per se nodig is om een geweldige 570 te hebben. Want dat is ie al – als GT en als S. Meer dan geweldig, zelfs.

16
20
Specificaties

Specificaties McLaren 570GT Sport Pack

Motor
3.799 cc
V8 biturbo
570 pk @ 7.500 tpm
600 Nm @ 5.000 tpm

Aandrijving
achterwielen
7v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 3,4 s
top 328 km/u

Verbruik (gemiddeld)
10,7 l/100 km
249 g/km CO2 G-label

Afmetingen
4.530 x 2.095 x 1.201 mm (l x b x h)
2.670 mm (wielbasis)
1.350 kg
tankinhoud n.b.
370 l (bagage)

Prijs
n.b. (NL)
n.b. (B)

VONNIS
We snappen de aantrekkingskracht van de GT ten opzichte van de S, en dus de drang om hun eigenschappen te verenigen. Deze 570 blijft een genot om te rijden. Al vragen we ons af of je de dure de upgrade echt nodig hebt

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws