McLaren 620R

Track & trace

Foto('s): McLarenMcLaren 620R 2020
Foto('s): McLarenMcLaren 620R 2020
Foto('s): McLarenMcLaren 620R 2020
Foto('s): McLarenMcLaren 620R 2020
Foto('s): McLarenMcLaren 620R 2020
Foto('s): McLarenMcLaren 620R 2020
Foto('s): McLarenMcLaren 620R 2020
Foto('s): McLarenMcLaren 620R 2020
Foto('s): McLarenMcLaren 620R 2020
Foto('s): McLarenMcLaren 620R 2020
McLaren 620R 2020
McLaren 620R 2020
McLaren 620R 2020
McLaren 620R 2020
McLaren 620R 2020
McLaren 620R 2020
McLaren 620R 2020
McLaren 620R 2020
McLaren 620R 2020
McLaren 620R 2020

Deze 620R is de meest racy straatlegale McLaren tot nu toe, en dat wil wat zeggen. Probeer je hierbij eerder een iets soepeler afgestelde raceauto voor te stellen dan een aangedikte ‘gewone’ McLaren uit de Sports Series. Zijn basis is dan ook niet de bekende straat-570S, maar de 570S GT4. En dat is niets minder dan een volbloed circuitwapen.

Maar de 620R heeft meer vermogen dan die auto. Immers, in de autosport mogen de reglementen van de verschillende raceklassen hun deelnemers graag in toom houden. Zo mogen de GT4-auto’s niet meer dan 500 pk hebben. Maar de 620R hoeft aan dat soort regels niet te voldoen. En zo komt het dat McLarens 3,8-liter V8 met twee turbo’s hier 620 pk levert. Vandaar de naamgeving, je raadde het al.

Het feit dat deze auto is gehomologeerd voor straatgebruik betekent dat hij niet in competitieverband kan worden ingezet. Toch zien we hem ook op de weg niet al te veel kilometers maken. Daar zal zijn uitbundige hardcore set-up wel voor zorgen. In eerste instantie vermoeden we dat ie een beetje overbodig is in het modellengamma. McLaren maakt immers al de GT4-raceauto én de 600LT, die je kunt zien als de uitbundige ‘straatracer’ van de Sports Series. Deze McLaren 620R probeert zich in de krappe ruimte tussen die twee auto’s te wurmen.

De spannendste van allemaal

Als je iets iets dieper graaft, zie je z’n aantrekkingskracht. Zo kun je kiezen uit een 32-voudig mechanisch instelbare ophanging (standaard) of McLarens adaptieve dempers die je instelt met een knop in het interieur (optioneel). Je kunt zelfs een set echte slickbanden bestellen, die dan ook gemonteerd kan worden zonder verdere aanpassingen aan het onderstel. Je krijgt de vaste achtervleugel van de GT4-racer er standaard bij. Die kun je via een handvol instellingen verschillende hoeveelheden downforce kunt laten opwekken, tot wel 185 kilo.

‘Kan ik dan niet beter gewoon een raceauto kopen?’ vraag je je wellicht terecht af. Nou kijk, 2020 heeft ons een aantal vreemde kaarten in handen gegeven. En een van de minder urgente eerste-wereldproblemen na het uitbreken van de pandemie was het compleet stilleggen van alle autosportactiviteiten. Op zo’n moment lijkt het ineens een stuk minder nutteloos dat er toevallig ook een stel kentekenplaten op je circuitspeeltje prijkt. Ook niet onbelangrijk, trouwens: op de weg is de 620R de spannendste en meest verkwikkende McLaren van allemaal.

De McLaren 620R is thuis op een circuit

Toch is het op het circuit waar alle puzzelstukjes op hun plek vallen. Je krijgt de serieuze insteek van een GT4-auto, en dan met veel meer power en zonder de stress van daadwerkelijke competitie. Met de slicks erop en de downforce omhooggeschroefd blijkt de 620R over een talent te beschikken dat dat van standaard supercars op circuitdagen finaal voorbijstreeft. Al snel word je er hulpeloos in meegesleurd en wil je alleen maar uur na uur besteden om jezelf te verbeteren.

Het is duidelijk dat de McLaren 620R in een heel ander gebied opereert dan de extra sportief ingestelde supercars die je op de weg als z’n tegenstrevers kunt zien. Hij is meer gefocust (oftewel minder lollig) dan een 488 Pista, maar in plaats van je vaardigheden af te vlakken, helpt hij je om ze te ontwikkelen. Het feit dat z’n extra hardvochtige karakter er ook meteen voor zorgt dat hij het meeste drama biedt van alle straatauto’s die McLaren maakt, is een flinke bonus voor de echte masochisten.

18
20
Specificaties

Specificaties McLaren 620R (2020)

Motor
3.799 cc
V8 biturbo
620 pk @ 7.500 tpm
620 Nm @ 5.500 tpm

Aandrijving
achterwielen
7v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 2,9 s
top 322 km/u

Verbruik (gemiddeld)
12,2 l/100 km
278 g/km CO2, G-label

Afmetingen
4.557 x 1.945 x 1.194 mm (l x b x h)
2.670 mm (wielbasis)
1.386 kg
72 l (benzine)
120 l (bagage)

Prijzen
€ 364.000 (NL)
n.b. (B)

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken