McLaren GT

De McLaren GT is een goede GT, maar is het dan een slechte supercar?

Foto('s): BBCMcLaren GT
Foto('s): BBCMcLaren GT 2020
Foto('s): BBCMcLaren GT 2020
Foto('s): BBCMcLaren GT 2020
Foto('s): BBCMcLaren GT 2020 bagageruimte
Foto('s): BBCMcLaren GT 2020 interieur
Foto('s): BBCMcLaren GT 2020 remmen velgen
Foto('s): BBCMcLaren GT 2020
Foto('s): BBCMcLaren GT 2020
Foto('s): BBCMcLaren GT 2020
McLaren GT
McLaren GT 2020
McLaren GT 2020
McLaren GT 2020
McLaren GT 2020 bagageruimte
McLaren GT 2020 interieur
McLaren GT 2020 remmen velgen
McLaren GT 2020
McLaren GT 2020
McLaren GT 2020

We hebben altijd een beetje moeite met het idee van een GT, in elk geval zoals ze tegenwoordig op de markt komen. Het zijn bijna allemaal coupés met de motor voorin, wat nou niet echt wijst op enige vooruitgang sinds het idee dik 90 jaar geleden werd geboren. Ze hebben, vrijwel zonder uitzondering, veel vermogen en ze zijn zwaar. Ze hebben een harde ophanging en luidruchtige banden; leuk voor zwierige weggetjes, maar het verpest de lol op de snelwegen waar de GT thuishoort. En vreemd genoeg hebben ze altijd heel kleine bagageruimtes. Geen wonder dat veel mensen een snelle SUV boven bijvoorbeeld een McLaren GT verkiezen.

McLaren heeft een ander uitgangspunt. Dit is het bedrijf van de V8-middenmotor en de koolstofvezel kuip, immers. Dus is dat wat deze GT heeft, al heeft ie wel een heel eigen kuip en een substantieel andere V8 gekregen. De inlaten en uitlaten zijn volledig opnieuw ontworpen, zodat het koppel niet in een grote golf wordt afgegeven. Handig is dat de motor daardoor lager kon worden, waardoor er plaats ontstond voor een verrassend diepe bagageruimte onder de glazen klep.

Hoeveel kun je kwijt in de McLaren GT?

Je kunt er een tas vol golfclubs in kwijt, of twee sets ski’s en laarzen. Hij is 420 liter groot, en je kunt 150 liter kwijt onder de voorklep. Gebruik die vooral voor je boodschappen, trouwens, als je ze niet bij een remactie om je oren wilt krijgen. De cabine is wat vriendelijker dan in andere McLarens – het is makkelijker om er door de vleugeldeuren in te vallen, en de stoelen zijn voorzien van dikkere bekleding.

De materialen zijn ronduit luxueus en de stereo is super. Maar er waren grenzen aan wat de Britten konden: in de deuren zitten (uiteraard, want vleugels) geen opbergvakjes en in de console kun je vrijwel niets kwijt. Dat is niet goed voor een reisauto. En zou je als kilometer-vreter misschien ook niet blij zijn met adaptieve cruisecontrol, dodehoekwaarschuwing, automatisch remmen voor overstekend (fiets)wild of matrix-koplampen? Is er allemaal niet – en valt ook niet te bestellen.

Het comfort is top in de McLaren GT

Wat wel goed is – en dan hebben we het over echt, echt goed – is het comfort. De vering en demping is prettiger dan die van de meeste sedans: prachtig gecongtroleerd en compleet vrij van secundaire trillingen of schokken. De GT laat zich heel makkelijk rechtdoor sturen, wat op lange afstanden van pas komt, en heeft een stuurrespons die vriendelijk en relaxt aanvoelt. De rest van het McLaren-gamma is al beter dan de meeste supercars op die gebieden, maar de GT is nog weer een stuk verfijnder dan z’n broeders en zusters.

Maar het is en blijft een supercar. Hij weegt slechts 1.530 kilo en is voorzien van 620 pk, zodat je van 0 naar 200 km/u kunt snellen in exact 9,0 seconden. GT’s met de motor voorin voelen -vaak hooguit aan als scherper sturende of snellere sedans, eerder een mild verschil dan een verschil in aard. De McLaren GT stuurt en rijdt zoals een supercar met een middenmotor. Dat, meer dan zijn wonderbaarlijke snelheid, maakt ’m anders.

Hoe rijdt dat dan<.h2>
Hij is lenig, gaat plat door de bocht, heeft geen neiging tot onderstuur en gaat met plezier met z’n vermogen om. Ja: de zachtere voorvering zorgt voor iets meer vertraging als je de bocht in gaat, althans als je ’m vergelijkt met een 570S. Maar de besturing is geweldig, bijna helderziend, en de balans is die van een Russische ballerina. De motor wil een deal met je sluiten: hij laat zich uitsluitend van z’n beste kant zien als jij je ook inspant. Blijf je achter een vrachtwagen hangen, dan schakelt de automaat eindeloos vaak op, tot een toerental waarmee de V8 eigenlijk helemaal niets kan.

Dus zet ’m in de handmatige stand, gebruik de solide metalen flippers en ga op zoek naar toeren, want onder de 2.500 tpm heb je te maken met een turbogat ter grootte van een ravijn. Vanaf 3.000 toeren wordt het serieus en blijft hij stuwen en stuwen, helemaal tot aan 8.200 toeren. En boven de 5.000 toeren vliegt hij heel gretig richting de horizon. Oké, hij heeft niet de hersensmeltende gekte van de 720S, maar dat betekent wel dat je langer vol gas kunt rijden en langer kunt genieten. Want in deze GT draait het nu eens om de auto – en niet om de reis.

15
20
Specificaties

Specificaties McLaren GT (2020)

Motor
3.994 cc
V8 biturbo
620 pk @ 7.500 tpm
630 Nm @ 5.500 tpm
Aandrijving
achterwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,2 s
top 326 km/u
Verbruik (gemiddeld)
11,9 l/100 km
270 g/km CO2 G label
Afmetingen
4.683 x 2.045 x 1.213 m (l x b x h)
2.675 mm (wielbasis)
1.466 kg
72 l (benzine)
570 l (bagage)
Prijzen
€ 252.000 (NL)
n.n.b. (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws