Een standaard auto die is omgebouwd naar elektrische aandrijving, dat moet volslagen waardeloos zijn, dachten we. We zitten er flink naast.
 
Meestal wanneer een stel hobbyisten – of het nu particulieren, een specialistisch bedrijf of een nieuw opgezette afdeling binnen een autofabrikant zelf is – zich stort op het ombouwen van een ‘normale’ auto naar een elektrokar, gaat het verschrikkelijk mis. Omdat het betreffende model helemaal niet gemaakt is op een elektrische aandrijflijn, gaat alle bagageruimte verloren aan een accupakket (dat nog steeds veel te klein is om ver te komen) en zijn prestaties, de actieradius incluis, nagenoeg afwezig. Nee, we zijn geen fan van elektrische knutselmobielen. Zie ook dit karretje dat we onlangs reden.
 
Als iemand ons dan toch heeft overtuigd dat een omgebouwd emissieloos productiemodel geen totale ramp hoeft te zijn, dan is het Mercedes wel. De afgelopen tijd deden we aardig wat ervaring op met de nieuwe lichting volledig elektrische auto’s, en wat denk je? Deze A-klasse E-Cell is zonder twijfel de beste die we tot nu toe reden. De SLS AMG E-Cell even niet meegerekend natuurlijk.
 
Wanneer we instappen in de elektro-A, vallen ons twee dingen op. Ten eerste ligt de vloer een stukje hoger dan normaal, om ruimte te bieden aan twee geavanceerde lithium-ion accubundels (geleverd door Tesla). Ten tweede is de toerenteller veranderd in een verbruiksmeter. Daarmee heb je de grootste wijzigingen ten opzichte van het huis-tuin-en-keukenmodel wel gehad; de laadruimte is bijvoorbeeld precies even groot gebleven (435 liter, of 1.370 liter met neergeklapte achterbank).
 
We ‘starten’ de auto, zetten de ‘versnelling’ in D en geven ‘gas’. De A geeft geen kik en reageert op een volstrekt natuurlijke manier op het rechterpedaal. De elektromotor is krachtiger dan we verwachtten; in nog geen zes seconden rijden we 60 km/u, en de topsnelheid van 150 km/u blijft ook daarna vlot naderen. Tijdens uitrollen, remt de auto sterk af waardoor de accu’s bijladen. De actieradius is de grootste die we tot nu toe in een dergelijke auto zagen: 255 kilometer. Opladen duurt echter wel wat langer dan bij bijvoorbeeld een Mitsubishi i-MiEV; op een doorsnee stopcontact rekent Mercedes acht uur laadtijd per 100 kilometer (drie uur bij een snellaadstation van 400 volt).
Tijdens het opladen geeft de auto aan hoe laat de accu’s vol zullen zijn, iets wat je desgewenst via een applicatie op je iPhone kunt volgen. Daar zie je ook hoe ver je op de huidige lading kunt rijden, en waar er zich in je buurt laadstations bevinden. Daar kun je ook via deze app automatisch betalen. Verbluffend.
 
Hoe goed de A-klasse E-Cell ook is, hij heeft één groot probleem: hij is niet te koop. Momenteel wordt er een serie van 500 stuks gebouwd – maar liefst 100 komen er naar Nederland – die Mercedes vanaf april 2011 zal leasen aan door hen geschikt bevonden partijen. Na afloop van die contracten neemt Mercedes de auto’s terug, en worden de gebruikservaringen meegenomen in nieuwe ontwikkelingen. Pas van de volgende generatie A-klasse komt er een elektrische versie die ook bij de dealer te koop zal zijn. Al duurt dat nog even, dit schept zonder meer hoge verwachtingen.
 
 

Specificaties: E-Cell


 

Leuk

Vlotte prestaties, grote actieradius

 

Niet leuk

Lange laadtijd, niet te koop

 

TopGear-vonnis

Praktisch, bruikbaar en uitmuntend doordacht: zo willen we meer elektrische auto’s zien. Snel op de markt brengen

 

Prestaties  

0-100 km/u in 14,0 sec., top 150 km/u, verbruik n.v.t.

 

Techniek  

elektromotor, voorwiel-aandrijving, 95 pk (piek, continu: 68 pk), 290 Nm, ± 1.439 kg, 0 g/km CO2

 

Doen!   

Een laadstation voor je deur





Niet doen   

Neonlicht onder de auto, is niet goed voor je verbruik





Prijs NL: n.n.b.

Prijs BE: n.n.b.

Reacties