Laat ons je even mee terugnemen naar een paar weken geleden. Mercedes introduceerde de nieuwe A-klasse, die nogal een goede indruk op ons maakte. Vooral dat interieur: prachtige materialen, geniale afwerking, een prachtig langwerpig scherm voor de meters en bediening, stembediening die het zowaar dééd en een hoeveelheid digitale connectiviteit waar je bijna eng van werd. Waarbij het wonderlijk geval zich voordeed dat de A-klasse in één klap al zijn (vele malen) duurdere familieleden voorbijgestreefd was. Nou zal er best een generatiekloofje gapen tussen de gemiddelde A- en S-klasse rijder, maar dit kreeg bijna iets weg van een puber die zijn smartphone laat zien aan zijn oma, die maar net gewend is aan het idee van een telefoon die niet van bakeliet is en geen krulsnoer heeft.

Een C die minder geavanceerd is dan een A?

Even later viel de uitnodiging voor deze gefacelifte Mercedes-AMG C 43 4Matic Coupé op de mat. ‘Ah,’ dachten we nog, dat is een introductie die je zo goed als schriftelijk af zou kunnen. De C-klasse krijgt natuurlijk ook dat interieur van de A-klasse en al diens digitale verworvenheden. Ordnung muss sein, nietwaar, en een C die minder geavanceerd is dan een A, dat kunnen we natuurlijk niet hebben. Nou, dat kan dus kennelijk wel. Toen we instapten in de Mercedes-AMG C 43 4Matic Coupé, viel onze mond open. Niks geen groot, breed, digitaal scherm: ‘gewoon’ die iPad Mini die overdwars op het dashboard was geplakt. Geen touchscreen, zoals in de A-klasse, maar gewoon de bediening via die inmiddels toch wat ouderwets overkomende ronde draai/drukknop op de middenconsole. En waar je met het zeggen van ‘Hey Mercedes’ in de A-klasse vocaal toegang krijgt tot zo’n beetje alles wat in de auto te bedienen valt, wordt in de Mercedes-AMG C 43 4Matic Coupé slechts met ijzige stilte op die oproep gereageerd. Huh?
De verklaring blijkt betrekkelijk simpel. De C-klasse staat op hetzelfde ‘digitale platform’ als de E- en de S-klasse, en Mercedes vindt dat kennelijk beter passen bij de mensen die een C-klasse rijden dan de hipper geachte A-klasse klant. Nu kun je denken: ‘oh, dus de C-rijder is een ouwe lul, volgens Mercedes’, en daar heb je misschien nog wel gelijk in ook (al zal niet iedere C-rijder zich daar met graagte bij aansluiten). Aan de andere kant: je zou het met de huidige SUV-hausse misschien niet denken, maar de C is nog altijd de bestverkochte Mercedes. Misschien vinden de Duitsers dat all-out digitale wel een beetje te veel van het goede voor haar belangrijkste auto. Plus: als het goed genoeg is voor een S, zou het dan niet goed genoeg zijn voor een C? Ook al is er een of ander herrieschoppend neues Kind on ze Block?

S-klasse systeem een goede keuze?

En daar hebben ze natuurlijk een punt. Het S-klasse systeem werkt uitstekend, beschikt over nagenoeg dezelfde functionaliteit en heeft als groot bijkomend voordeel dat het enorm herkenbaar is voor iedereen die wel eens in een Mercedes heeft gereden. Qua connectiviteit lever je ook zo goed als niets in – natuurlijk is er een smartphone-app waarmee je op afstand al van alles met je Mercedes-AMG C 43 4Matic Coupé kunt doen, en elke denkbare vorm van digitale integratie is naar wens gewoon aanwezig. Daarbij zijn ook tal van andere zaken van de S-klasse overgenomen. Zo heeft het nieuw vormgegeven stuur ook die kleine vierkante touchpadjes waarmee je makkelijk door de menu’s van het scherm achter je stuur (linkerpad) en het grote middenscherm (rechterpad) kunt swipen. Uiteraard is ook alle veiligheids- en rijhulpelektronica stevig geüpdated. Daardoor heb je nu ook in de Mercedes-AMG C 43 4Matic Coupé de beschikking over automatisch filerijden en andere (semi-)autonoom-rijden opties. Die, het zij maar weer gezegd, nog niet vlekkeloos maar wel steeds beter functioneren.
Nu was deze introductie gewijd aan de facelift van de C-klasse in zijn algemeenheid, maar Mercedes was wel zo aardig geweest meteen maar het hele gamma mee te nemen: sedan, station, coupé en cabriolet, met een heel scala aan motorvarianten. En ja, we weten dat de nieuwe 200, met zijn 1,5-liter viercilinder en 48-voltsysteem voor ons land veruit de meest interessante versie is. Daar hadden ze er alleen maar twee van, die continu bezet waren – daar komen we dus in een latere editie nog op terug. En als we dan  de hand kunnen leggen op het voorlopige topmodel, de eveneens nieuwe Mercedes-AMG C 43 4Matic Coupé, besluiten we dat ons vlees dan maar gewoon zwak moet zijn – het is niet anders.

Wat is er nog meer veranderd aan de C 43 4Matic Coupé?

Mercedes schijnt niet minder dan 6.500 nieuwe onderdelen te hebben gemonteerd, al zijn dat zo op het eerste oog waarschijnlijk een stuk of 4.000 nieuwe schroefjes of zo. Aan de basislijnen veranderde maar weinig. Het meest herkenbaar is de nieuwe Mercedes-AMG C 43 waarschijnlijk aan de grille met dubbele lamel in mat zilver. Aan de achterkant, die je waarschijnlijk vaker zult zien, kun je het nieuwe model spotten aan de vier uitlaten die nu niet langer rechthoekig, maar rond zijn. Verder zijn er natuurlijk de standaard-faceliftdingetjes in de vorm van minimaal gewijzigde bumpers en skirts – klein bier allemaal. Wél prettig is het feit dat de motor er wat vermogen bij heeft gekregen. De drieliter V6 levert nu 390 pk, toch weer 23 pk meer dan voorheen. Het koppel bleef met 520 Nm gelijk, al duurt het wonderlijk genoeg 500 toeren langer voordat het in alle volledigheid beschikbaar is (nu bij 2.500 tpm in plaats van 2.000).

Merk je de toename?

Lewis Hamilton zou daar vast over klagen, maar gewonere stervelingen als jij en wij merken daar weinig van. Het extra vermogen zorgt wel dat er 0,2 seconden van de acceleratie naar 100 km/u wordt afgesnoept: met een tijd van 4,7 seconden kun je er rustig van uitgaan dat jij in 99 van de 100 gevallen als eerste weg bent bij het stoplicht. De Mercedes-AMG C 43 4Matic Coupé neemt in het C-gamma een beetje de positie in van de S5 in het Audi A5-spectrum: een heel snelle, maar niet de snelste. Die laatste moet de RS5 voor zich dulden, bij Mercedes zijn er zelfs twee überversies: de 63 en de 63 S. Beulsmachines met vermogens van 467 respectievelijk 510 pk, waar je dan ook meteen 30 en 40 mille meer voor betaalt. Dat wil zeggen: als ze er zijn, want hun facelift laat nog iets langer op zich wachten. Voorlopig heeft de Mercedes-AMG C 43 4Matic Coupé dus even het rijk alleen op de top van de C-berg.
Een veel wezenlijker verschil tussen de 43 en 63 dan puur die pk’s, dat ook meteen duidt op een totaal andere insteek, is het feit dat de 63’s achterwielaandrijving hebben. Bij de 43 zijn alle  vier de wielen bij de krachtsoverbrenging betrokken. Ofwel: waar het de 63 en 63 S voluit om pure sportiviteit te doen is, moet de Mercedes-AMG C 43 4Matic Coupé veel meer een manusje van alles zijn – noem het ‘t verschil tussen een GT en een sportwagen. Als dat het criterium was, is het ook in deze nieuwe Mercedes-AMG C 43 4Matic Coupé weer fantastisch uitgewerkt. Het ding is werkelijk verbluffend snel, maar slaat je daar niet zo keihard mee om de oren als zijn snellere broers. Sterker: in die zin is het waarschijnlijk de meest ingetogene van álle AMG’s.

Is de Mercedes-AMG C 43 Coupé een pretmachine?

Voor dat oh zo karakteristieke (en hilarische. En schaamrood op de kaken zettende) AMG-mitrailleurvuur uit de uitlaten als je eens een keer het lef hebt van het gas af te gaan, zul je nog aardig je best moeten doen. Daarvoor zul je sowieso de boel in Sport Plus moeten zetten, anders gebeurt er helemaal niks. Sowieso is het motorgeluid, zeker voor AMG-begrippen, ver teruggedwongen in de 43. Hij is eerder stil dan dat je er altijd op gewezen wordt met een serieus snelle machine te maken te hebben. Dat is even wennen, maar wil beslist niet zeggen dat je geen lol met hem zou kunnen hebben. Integendeel zelfs. Waar de 63 en 63 S hun berijders continu imponeren met hun overdaad aan vermogen, en daardoor ronduit beangstigend kunnen zijn, draait het bij de Mercedes-AMG C 43 veel meer om verfijning. De manier waarop de auto met de verdeling van zijn vermogen omgaat, is ronduit indrukwekkend.
De focus van de verdeling ligt op de achterwielen, maar zodra daar ook maar een greintje grip verloren dreigt te gaan, worden de voorwielen (extra) te hulp geroepen. Dat resulteert in een hoeveelheid grip die haast oneindig lijkt te zijn. We zijn zo vaak een bocht ingegaan en weer uitgeaccelereerd met het idee dat we onze hand nu toch echt aan het overspelen waren, om er naderhand achter te komen dat er nog niet eens een band een piepje van protest had laten horen. Ga je je best doen om dat wel voor elkaar te krijgen, dan kom je al snel terecht in de categorie ‘waar ben jij nou helemaal mee bezig?’.

Voor wie is de Mercedes-AMG C 43 Coupé de beste auto?

Oftewel: waar de 63’s wat lompe pretmachines zijn, is de 43 een precisie-instrument dat in de juiste handen nog wel eens net zo snel zou kunnen zijn, vanwege die Spiderman-achtige grip. En waar een Audi S5 nog wel eens wat klinisch en ongeëngageerd kan overkomen, is dat bij de Mercedes-AMG C 43 allerminst het geval. De besturing is scherp en vrij licht, maar laat wel weten wat er gebeurt. Net als het onderstel, dat door de bank genomen verrassend comfortabel is, maar voor de goede verstaander volop communiceert. Wie het puur om het rijden en minder om de show te doen is, kon hiermee nog wel eens de beste C AMG hebben.

Specificaties Mercedes-AMG C 43 4Matic Coupé



Motor
2.996 cc
V6 biturbo
390 pk @ 6.100 tpm
520 Nm @ 2.500 tpm

Aandrijving
vier wielen
9v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 4,7 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
9,2 l/100 km
212 g/km CO2

Afmetingen
4.699 x 1.810 x 1.429 mm (l x b x h)
2.840 mm (wielbasis)
1.630 kg
66 l (benzine)
480 l (bagage)

Prijzen
€ 102.997 (NL)
€ 69.575 (B)

Vonnis:
Een auto die alles lijkt te kunnen, zeker als het een beetje vlot moet gebeuren. Dwingt je echter niet elke keer tot het uiterste, terwijl dat uiterste zó ver ligt dat je het waarschijnlijk nooit tegen gaat komen. Dat snap je wel toch?

Reacties

  • Wolf heeft op 5 september 2018 geschreven:

    Is deze test met al dat geneuzel over het dashboard en al die digitale nonsens een voorbode hoe de testen er over 10 jaar uitzien als we allemaal electrisch en automatisch rijden??? Kom op zeg Top Gear. Jullie zijn een autoblad; het moet gaan over rijgedrag, vermogens , de geur van verbrand rubber. Laten we eerlijk zijn; als jij lekker aan het rijden bent, let jij dan op de menustructuur en de vorm van je dashboard??? Gassen, remmen, inschatten, sturen………..digitaal dashboard??? Over 5 jaar zeiken de hoernalisten weer dat deze auto geen mooie klassieke tellers heeft of lijkt op een videospel…….

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)