We begonnen ons al af te vragen waar de grens zou liggen. Met elke nieuwe generatie propten de jongens en meisjes van AMG meer pk’s in hun laagvliegende sedans, tot het punt dat rechtuit rijden langzamerhand een grotere uitdaging werd dan dwarsgaan. Wie met een AMG hard van zijn plek wilde stormen, verdween steevast in een dikke wolk witte rook, waarna men hem of haar doorgaans ongeveer drie meter verderop kon terugvinden met ogen en longen vol rubberpartikels, schaterlachend. Nog steeds schijnt het de nachtmerrie van iedere performance-band te zijn om op het achterwiel van een AMG gemonteerd te worden.

Is AMG nu een andere weg ingeslagen?

In het heetst van de supersedan-strijd moest Mercedes vroeg of laat iets doen om competitief te blijven. Een almaar groeiend aantal pk’s is immers leuk en aardig, maar als je ze niet kwijt kunt, rest je niets anders dan meewarig toe te kijken hoe andere merken er met snellere rondetijden en meer indrukwekkende prestaties vandoor gaan. AMG bood eerder al de optie van vierwielaandrijving op de E-klasse, maar bij deze versie is de kogel door de kerk: de nieuwe E 63 is alleen nog als 4Matic+ te krijgen.

Dat is een goede zaak, want het geweld dat de 4,0-liter biturbo V8 eruit smijt, begint onderhand de spuigaten uit te lopen. In de standaard E 63 krijg je 571 pk en 750 Nm, waarmee je in het dagelijkse verkeer niet echt snel iets tekort zult komen. Toch is er ook nog een E 63 S, die mede door een stel nieuwe twin-scroll turbo’s goed is voor 612 pk en 850 Nm. Dit is de krachtigste E-klasse die Mercedes ooit produceerde, en met dank aan z’n vierwielaandrijving tevens de snelste: het kost slechts 3,4 seconden van je tijd om vanuit stilstand naar 100 km/u te exploderen in wat aanvoelt als een glimmende, metalen en leren kanonskogel. De kwartmijl – we hebben het gemeten – doet ie in 11,42 seconden bij precies 200 km/u. Dat zijn nagenoeg dezelfde cijfers als de nieuwe Honda NSX.

Wat is er nog meer gedaan om de Mercedes-AMG E 63 S 4Matic beschaafder te maken?

Er zijn nog meer aanwijzingen dat het Mercedes menens is met deze AMG E 63 S. Zo monteerden ze (onmerkbaar werkende) cilinderuitschakeling om het verbruik te drukken, een nieuwe negentraps AMG Speedshift MCT-automaat met bliksemsnelle schakeltijden, en een onderstel met standaard air body control om de grote carrosserie optimaal de bocht door te helpen. In het kader van dat laatste werd ook de gehele voorwielophanging herontworpen en samengesteld van gesmeed aluminium. Geen half werk, dus, om deze E tot een serieus snelheidswapen te maken.

Mocht je je afvragen waar het plusje in ‘4Matic+’ op slaat: dit is Mercedes’ eerste 4WD-systeem dat de aandrijfkrachten volledig variabel tussen de voor- en achteras kan verdelen. Nu brandt er natuurlijk meteen één prangende vraag op je lippen: betekent dit dat heel misschien, eventueel ook alles naar de achterwielen kan, zodat je af en toe alsnog ouderwets de sloper kunt uithangen? Het giechelopwekkende antwoord is ja: AMG bouwde zelfs een speciale driftmodus in die de voorwielen geheel loskoppelt. Met andere woorden, de Mercedes-AMG E 63 S 4Matic zou alles moeten kunnen wat je wilt, wanneer je het maar wilt. Kleverig en rotsvast bochtengedrag of een losbandig rookfestijn: voortaan behoren ze beide tot de mogelijkheden.

Hebben jullie dat zelf ook uitgetest?

Om dit heuglijke feit te vieren, nemen we plaats in de Mercedes-AMG E 63 S 4Matic voor een paar vliegende rondes over het Algarve-circuit in Portimão, Portugal, achter DTM-legende Bernd Schneider aan. We nemen de juiste, actieve zitpositie aan in het beeldschone interieur, selecteren de Race-modus en toveren een aardig schema op het centrale scherm tevoorschijn dat de werking van 4Matic+ en de luchtvering in beeld brengt. Niet dat we tijd hebben om daarop te letten.

Als het niet de meedogenloosheid van de niet aflatende acceleratie was geweest die ons ademloos versteld doet staan, dan wel de ongelooflijke soundtrack die de V8 vol rauwe overtuiging onder de achterbumper vandaan ramt. Echt: er is geen turbomotor die zo goed klinkt als dit absolute kunstwerk van AMG. Hoge toeren, lage toeren, lichte of zware belasting, op- en terugschakelen, uitrollen – wat je ook doet, het veroorzaakt een klappend en ploffend orkest van epische proporties, goed voor een ongeremd oorgasme en een onuitwisbare grijns op je kinderlijk onnozele tronie.

Is de E 63 S niet te losbandig voor een circuit?

Maar er is niets onnozels aan de manier waarop de Mercedes-AMG E 63 S 4Matic een verraderlijk circuit als dit aanvalt. In Race verstijft de hele auto en krijgt de besturing nog meer een zware, stenen kwaliteit dan hij in de bravere rij-modi toch al heeft. De reactie op je handen kent geen vertraging of opbouw, geen buffer of voelbare massa die in beweging moet komen. Sturen is gaan. Waarna, hangend in de bocht, de volgende verrassing zich aandient: het actieve onderstel houdt de E 63 stabieler dan je voor mogelijk hield, en je voelt dat de auto leeft en beweegt terwijl je spelend met het stuur en het gas zoekt naar de verre grenzen van de grip. Zolang je de driftmodus niet inschakelt, heeft provoceren geen zin: de voorwielen komen meteen subtiel in actie en sleuren je zonder pardon de bocht uit, zonder een hint van onderstuur. Accelereren, stampen op de koolstof-keramische remmen, wiebelend het begin van de volgende bocht vinden, insturen, herhalen.

De circuitsessie is slechts nog een waas in onze gedachten wanneer we, volmaakt ontspannen in de Comfort-stand, over de snelweg naar ons hotel zoeven. Hoe een luxueuze bonk auto als deze tot zulke prestaties en zulk weggedrag in staat is, valt niet te bevatten. We weten alleen dat we niets kunnen bedenken dat we missen in deze Mercedes-AMG E 63 S 4Matic. Is dit de ultieme mix van bruikbaarheid en gekte, van lenige dynamiek en hachelijk ontploffingsgevaar? We denken van wel. Wat zullen we vannacht fijn dromen.

Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+



Motor
3.982 cc
V8 biturbo
612 pk @ 5.750 tpm
850 Nm @ 2.500 tpm
Aandrijving
vier wielen
9v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,4 s
top 300 km/u (optie)
Verbruik
8,8 l/100 km
199 g/km CO2
F label
Afmetingen
4.993 x 1.907 x 1.460 mm (l x b x h)
2.939 mm (wielbasis)
1.880 kg 66 l (benzine)
540 l (bagage)
Prijzen
n.n.b. (NL)
n.n.b. (B)

Vonnis
Mercedes’ beuksedan is volwassen geworden: naast banden kan hij tegenwoordig ook supercars en andere gegadigden decimeren. Het is een statement, een klap in de snufferd van de BMW M5 en Audi RS6: pas maar op

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)