Spoiler alert: geen van de SUV’s op deze pagina’s is de winnaar van onze Speed Week. Hoewel ze het telkens weer proberen, blijken natuurkundige wetten toch een sta-in-de-weg voor automakers. Een grotere, zwaardere auto is eigenlijk altijd minder capabel dan een kleinere, lichtere auto, en dat zal wel zo blijven tot iemand het presteert om een onderstel te fabriceren uit antimaterie. Of van suikerspin.

Het zijn drie geweldige auto’s

Dat neemt niet weg dat deze auto’s hier niet alleen zijn voor de compleetheid (of omdat niet alle fotospullen in de 488 Pista pasten). Hoewel ze geen van alle goed genoeg zijn voor de eindzege, is elk van deze auto’s geweldig op z’n eigen wijze, en ze verdienen zeker een plaatsje tussen onze favoriete auto’s van 2018.

Schaam je maar kapot

Neem de Lamborghini Urus. Negeer even de filosofische bezwaren die je zou kunnen hebben tegen een SUV van Lamborghini – en zeker een die zo diep heeft gegrabbeld in de ton met onderdelen van de VW Groep. Tevens moet je je even niets aantrekken van z’n uiterlijk – want over geen enkele auto zijn de meningen deze week zo verdeeld als over juist deze – en evenmin moet je je inbeelden wat omstanders wel niet over je zouden zeggen als je je opwachting in deze auto zou maken bij de school van je kinderen of op de parkeerplaats van de plaatselijke supermarkt. Wat je echter absoluut niet kunt negeren, is de wijze waarop hij rijdt. Lamborghini heeft werkelijk de allernieuwste en beste technologie gebruikt om ervoor te zorgen dat de Lamborghini Urus anders rijdt dan ieder andere 2,2 ton wegende SUV op aarde. Het resultaat daarvan is waarschijnlijk de grootste technische prestatie van alle auto’s die present waren tijdens deze Speed Week – op de Bugatti Chiron na.

De Lamborghini Urus rijdt echt goed

Dat de achterwielen meesturen, zorgt ervoor dat z’n virtuele wielbasis korter is dan die van de Huracán. Hierdoor neemt hij de haarspeldbochten op Charade opvallend doelgericht. De grootste koolstof-keramische remmen die ooit op een productieauto zijn gemonteerd (en die worden gecamoufleerd door enorme velgen die de plakkerigste Pirelli’s voor de openbare weg omvatten) geven de Lamborghini Urus een ongelooflijk stopvermogen. Ondertussen zorgt iets dat ‘actieve rolstabilisatie’ heet ervoor dat de buitenkant van de ophanging verstrakt in snelle bochten, zodat de carrosserie nagenoeg rechtop blijft. Twee Torsen-differentiëlen zorgen er bovendien voor dat je de bocht behoorlijk vlot uit kunt komen.

De Duitser is minder modern

De Mercedes-AMG G63 kan dat allemaal niet. Hij mag dan zijn gebouwd op een kersvers platform (dit is, vergeet het niet, de eerste ‘geheel nieuwe’ G in de 40 jaar dat de auto bestaat), dus de rijervaring lijkt nu iets meer op die van een moderne SUV dan op de strijdwagen van Ben Hur, maar naast de Lamborghini voelt hij nog altijd aan als een anachronisme.
Prehistorische tractiecontrole – die niet echt uit kan – zorgt er zonder voorafgaande waarschuwing voor dat je plotsklaps geen vermogen meer hebt (ook als je niets écht geks deed), dus je moet ’m heel soepel besturen en heel voorzichtig met het gaspedaal zijn. Hij helt over, hij leunt zwaar op zijn veren als je flink accelereert of remt, en hij is niet bepaald verzot op snelle veranderingen van richting. En toch…

De Mercedes-AMG G 63 is gewoon de leukste

Toch is hij met voorsprong de leukste SUV die we hier hebben. We dagen iedereen uit om niet verliefd te worden op de achterwaarts hellende beweging die hij maakt als je accelereert (we weten zeker dat Mercedes dit had kunnen oplossen, maar ervoor heeft gekozen dat niet te doen, omwille van z’n karakter), of op het machinegeweerachtige geluid dat uit z’n zijpijpen komt, of op z’n brute, vierkante gezicht. Dit is een auto die lekker in z’n vel zit en zichzelf niet al te serieus neemt. Hij is even beminnelijk als de oude G – die in de AMG-uitdossing zo weerspannig was dat het bijna gevaarlijk was – maar opereert qua rijgedrag wel in een hogere divisie. Hij verkeert niet in hetzelfde halfrond als de Lamborghini Urus, maar met deze Mercedes-AMG G 63 kun je behoorlijk vlot doorrijden zonder dat zijn makkes al te zeer opvallen. We hadden nooit gedacht dat nog eens over een G-klasse te kunnen schrijven.

Wat rijdt die Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio lekker

We hadden evenmin gedacht ooit te zullen schrijven dat Alfa Romeo een SUV zou bouwen, laat staan een die zo goed is dat we ’m zouden uitnodigen voor onze Speed Week. De Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio staat op hetzelfde platform en gebruikt dezelfde aandrijving als de snelste versie van de Giulia, en dat merk je meteen. Hij is niet in het minst afgezwakt of begrensd. Je krijgt dezelfde superscherpe, supersnelle besturing, hetzelfde vermogen uit de 2,9-liter, door Ferrari ontwikkelde twin-turbo V6, en aangezien hij maar 60 kilo zwaarder is, dezelfde balans en finesse. Wat de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio inbrengt op dit feestje is een zekere mate van betrokkenheid en interactiviteit. De Lamborghini, hoe snel hij ook is, is toch erg herkenbaar als afkomstig uit de mal van ‘grote, snelle VW Groep-auto’s’. En dat komt omdat hij zo beheerst is. Er is snelheid en er is grip voorhanden, maar het gaat allemaal te makkelijk.

Mercedes-AMG G 63 vs Alfa Romeo Stelvio Q vs Lamborghini Urus

De Alfa betrekt je veel meer bij het rijden – hij biedt op een conventionele manier meer lol. Weinig SUV’s doen qua gedrag zo sterk denken aan een normale personenauto als de Stelvio. En dat maakt ‘m eigenlijk een beetje raar; dat heeft hij gemeenschappelijk met de G. Maar ook heeft hij iets doelgerichts, net als de Urus. Hij houdt daarmee het midden tussen deze drie. Geen van de fabrikanten heeft de natuurkundige wetten helemaal weten om te buigen naar eigen goeddunken, maar elk van de drie komt er op een eigen manier heel dichtbij.










Mercedes-AMG G 63


Motor
3.982 cc
V8 biturbo
585 pk
850 Nm
Aandrijving
vier wielen
9v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,5 s
top 220 km/u
Verbruik (gem.)
13,2 l/100 km
299 g/km CO2 G Label
Gewicht
2.560 kg
Vermogen/gewicht
228 pk/ton
Prijzen:
€ 231.550 (NL)
€ 156.211 (B)

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio


Motor
2.891 cc
V6 biturbo
510 pk
600 Nm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,8 s
top 283 km/u
Verbruik (gem.)
9,0 l/100 km
210 g/km CO2 G Label
Gewicht
1.830 kg
Vermogen/gewicht
279 pk/ton
Prijzen
€ 127.750 (NL)
€ 88.400 (B)

Lamborghini Urus


Motor
3.933 cc
V8 biturbo
650 pk
850 Nm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,6 s
top 305 km/u
Verbruik (gem.)
12,3 l/100 km
279 g/km CO2 G Label
Gewicht
2.200 kg
Vermogen/gewicht
295 pk/ton
Prijzen:
€ 278.844 (NL)
€ 208.725 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)