Hoe stijlvol kun je een compacte auto maken? Nou, zo stijlvol dus. De CLA krijgt het voor elkaar om laag en gestrekt te ogen, terwijl ie dat niet is. Knap, maar design is niet alles; rijdt ie ook een beetje?

De laatste jaren doet Mercedes er alles aan om de demografische statistiek van hun klantenkring vastberaden te verschuiven van ‘nog net niet pensioengerechtigd’ naar ‘geen idee wie Ruud Lubbers is’. Dat is te merken aan hun mainstream-modellen, de C- en E-klasse, die ontegenzeggelijk steeds strakker en sportiever zijn geworden, maar ook aan de metamorfose die de A-klasse onlangs onderging. Van oubollig hoog eitje naar ijskoude hippe hatchback; zoiets zie je niet vaak.

Alsof ze wilden laten zien dat ze het menen, deed Mercedes er meteen een schepje bovenop: we waren amper aan de nieuwe A gewend of de fabuleuze CLA maakte z’n entree. Deze minisedancoupédinges heeft wat ons betreft in één klap het hele c-segment buitenspel gezet als het op styling aankomt, maar de keerzijde (naast beperkte hoofdruimte achterin) is uiteraard het prijskaartje: het basismodel moet in Nederland ruim 32.000 euro opbrengen. Dat zijn zowat Golf GTI-prijzen, en dat voor een kale instapper met 122 pk.

Wil je stevig kunnen doordieselen, dan kom je al snel bij deze CLA 220 CDI uit, à raison van 41.995 euro (37.752 euro in België). Goedemorgen, voor dat geld kunnen we nog wel wat leuke modelletjes verzinnen. Maar stel even dat je dit bedrag over hebt voor de gaafste compacte sedan – überhaupt de gaafste compacte auto – van het moment. Is ie het dan ook waard je als je erin zit en je de wulpse buitenkant niet ziet?

Dat hangt geheel van je persoonlijke voorkeuren af. Wij zijn ooit in een tijdsbestek van luttele seconden voor het leven verpest door de 2.0 TDI van Audi, die soepel en krachtig is, maar ook verfijnd en fluisterstil. Dat is in de CLA wel anders: de 220 CDI is snel, maar hij dreunt en nagelt erop los. Daar komt bij dat de zeventraps dct-bak, zeker in koude toestand, nogal eens rare beslissingen neemt en in versnellingen blijft hangen, of de koppeling bij het wegrijden te lang laat slippen waardoor de motor nog harder ratelt. Er zijn vast mensen die dit soort dieselgeluid op prijs stellen. Wij horen daar niet bij.

Het is jammer, want voor de rest is de CLA een mooi ontworpen en doordacht uitgewerkt geheel. De stoelen zitten als gegoten, het overzicht is (verbazend genoeg) best goed, en de auto stuurt en gedraagt zich voorbeeldig. Het sportonderstel is stevig en weet goed raad met bochten. Op nat wegdek wordt de kont van het beestje zelfs wat beweeglijk. Heel leuk.

Dus ja, doe ons zo’n Mercedes-nieuwe-stijl, maar dan wel met een vlotte benzinemotor en, als we toch bezig zijn, een handbak. Wil je per se diesel verstoken en de schakelwerkzaamheden uit handen geven, probeer dan eens een A3 Limousine en hoop voor je eigen gemoedsrust dat je nooit zo’n prachtige CLA tegenkomt.


Mercedes CLA 220 CDI



10/20



Motor

2.143 cc

viercilinder turbo

170 pk / 350 Nm



Aandrijving

voorwielen

7v automaat (dct)



Prestaties

0-100 in 8,2 s

top 230 km/u



Verbruik/milieu

4,2 l/100 km

114 g/km CO2, A-label



Afmetingen

4.630 x 1.777 x 1.432 mm (L x B x H)

2.699 mm (wielbasis)

1.425 kg



50 l (diesel)

470 l (bagage)



Prijzen

NL € 41.995 (25%)

BE € 37.752



Het vonnis

De CLA heeft z’n eigen stijl, zit goed in elkaar en is in de goede kleur met een paar dikke velgen een absolute droom. Maar dromen horen niet als een tractor te klinken. Zeker niet voor deze prijs

Reacties