Wanneer je 378 verschillende modellen aanbiedt, kun je maar beter zorgen dat ze onderscheidend zijn. Wie denkt dat de auto op deze foto’s ‘gewoon een strakgetrokken E-klasse’ is, kent Mercedes nog niet: op meerdere vlakken spreidt de lage, gladde Mercedes CLS 450 een heel eigen karakter tentoon.

Een ander niveau van doeltreffendheid

Het begint bij het design. Hoewel we de laatsten zullen zijn die dat van de E-klasse druk of overdone zullen noemen, wordt het merkgezicht bij de Mercedes CLS naar een ander niveau van doeltreffendheid getild. Ontwerpchef Gorden Wagener heeft zijn nieuwste ideeën laten spreken: een eenvoudige basisvorm en een sterk gebrek aan overbodige lijnen. Dat laatste schijnt ook goed te zijn voor de luchtweerstand en dus het verbruik. Wij vinden het vooral erg mooi om te zien, hoewel de achter­lichten misschien een beetje sip kijken.

Het interieur van de Mercedes CLS 450

Ook achter het stuur zul je niet snel denken dat je in een ‘doorsnee’ Mercedes zit. Ja, je krijgt de kraakheldere breedbeeld-schermopstelling van de E-klasse, inclusief de aanraakknopjes op het stuur. Maar de vormgeving van het geheel, waaronder de turbinevormige ventilatieopeningen (verlicht in het donker), verhoogt het glamourgehalte aanzienlijk – zeker in de speciale Edition 1-uitvoering, meerprijs ruim 6.200 euro. Deze voorziet onder andere in zwart nappaleer met bronskleurige stiksels en prachtig zwart essenhout.

Overigens: wie de nieuwe A-klasse heeft gezien, weet dat dit nu al niet meer de modernste interface van Mercedes is. Er zijn geen touchscreens, enkel een draaicontroller en een muispad-achtig geval. Wat ons betreft prima – touch­screens zijn vervelend tijdens het rijden – maar die muispad, waarop je pas na veel geveeg en geklik kunt schrijven met je vinger, zou logischer mogen werken.

Onder de motorkap

De CLS 450 heeft Mercedes’ nieuwste turbo-benzinemotor: geen V6 maar een zes-in-lijn, goed voor 367 pk. Hij wordt bijgestaan door Mercedes’ EQ Boost-­startmotor/generator, die nog eens 22 pk levert en zorgt dat de benzinemotor aanslaat met de snelheid en souplesse van die van een hybride Lexus – prettig als je start/stop aan hebt staan. De Mercedes CLS 450 is met deze techniek extreem rap, maar als je het gaspedaal bij tussenacceleraties op de bodem plant, lijkt het alsof de negentraps automaat zich even verslikt tijdens het terugschakelen; dat zou naadlozer moeten kunnen, lijkt ons.

Zelfs in Comfort is de luchtvering van de Mercedes CLS 450 nog aan de stevige kant; ook dat zul je op een E-klasse niet tegenkomen. De standaard variabele besturing is heel natuurlijk in z’n gedrag, de dynamische bolsters in de stoelen houden ons actief op onze plek, en de zelfrijdende functies – adaptieve cruisecontrol met stop & go, stuurhulp met rijstrookwissels – werken aanzienlijk beter dan de systemen die we in eerdere Mercedessen meemaakten. Alleen het overnemen van de snelheids­limiet door de cruisecontrol is weleens lastig; soms regent het niet en is dat bord voor 90 km/u dus niet van toepassing.

Concluderend?

We maakten vele kilometers met deze Mercedes CLS 450 en ervoeren ’m als heerlijk ontspannend, snel, stil en moeiteloos. Dat, en zijn unieke uiterlijk en feilloze afwerking, maken ’m zonder meer tot een van onze favoriete reisauto’s van het moment.

Specificaties Mercedes CLS 450


Motor
2.999 cc
zescilinder turbo
367 + 22 pk @ 5.500 tpm
500 Nm @ 1.600 tpm

Aandrijving
vier wielen
9v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 4,8 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
7,5 l/100 km
178 g/km CO2  G

Afmetingen
4.988 x 1.890 x 1.435 mm (l x b x h)
2.939 mm (wielbasis)
1.940 kg
66 l (benzine)
490 l (bagage)

Prijzen
€ 114.307 (NL)
€ 90.333 (B)

Vonnis:
Alles lof die je moderne Merce­dessen kunt toedichten, is ook op deze auto van ­toepassing – maar dan gekoppeld aan iets meer stijl en pizzazz. Thuis­werken mag dan hip zijn, kilometers vreten in een CLS 450 is een beloning, geen straf

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)