Autotest: Mercedes CLS63 AMG

Luxueus, snel, zijdezacht en begerenswaardig. De CLS63 AMG is de ultieme CLS. Ondanks een leugentje.
 
De CLS63 AMG is een kleine jokkebrok, maar er is vast wel een mannetje in het hoofdkantoor van Mercedes-Benz te vinden die een plausibele verklaring voor die ondeugd heeft. Wat is het geval? Jarenlang konden we er min of meer op vertrouwen dat de typeaanduiding van een Mercedes verklapt wat er voor motor onder de kap ligt. Goed, het kan één-tiende litertje schelen, maar ver zat je er nooit vanaf. Dat vertrouwen is helemaal weg.
 
Het typeplaatje van deze CLS vermeldt 63, maar in werkelijkheid ligt er een 5,5-liter blok in. Wat is er gebeurd, Mercedes? Heeft er iemand teveel typeplaatjes voor het oude model besteld en moet eerst de oude meuk opgemaakt worden? Of heeft de blokkensmeder per direct besloten dat alle V8’s van AMG 0,8 liter moesten inleveren in ruil voor twee turbo’s?
 
Wat zou het ook? BMW doet het al jaren, dus zo’n groot probleem is het niet. Ik haal het alleen maar aan omdat dat het enige puntje is waarover je kunt vallen bij dit model. Hij is gewoon zo foutloos, dat ik met een loep ben gaan zoeken naar minpuntjes. Tja, toen kwam ik bij het typeplaatje.
 
Het enige dat je met een auto als deze moet doen is instappen, en dan zo snel en zo ver te rijden als je maar kunt. Alles wat je doet, wordt continu in de gaten gehouden door een heel leger aan elektronische wachtposten. Soms grijpen ze zelfs in. Toch is er een gerede kans dat je ondanks die bemoeizucht de rit steeds maar weer wilt maken. De CLS63 AMG geeft je een adrenalinestoot van jewelste, omhelst je en betrekt je bij alles wat ie doet. Al snel stel je jezelf de vraag: heb ik meer auto nodig dan dit?
 
Misschien moet ik die vraag nuanceren. Er zijn namelijk maar weinig mensen die meer nodig hebben dan het basismodel. Die is al afgeladen met meer technische snufjes dan de gemiddelde tienerkamer en meer luxe dan een Chanel-winkel.
 
Deze V8 met dubbele turbo staat bij AMG bekend als de M157 motor. Hij heeft 518 pk en 700 Nm, wat een winst van 11 pk en 70 Nm ten opzichte van de echte 6.3 is. Ook optimalisering van het mixen van brandstof en lucht draagt bij aan hogere prestaties. Het blok heeft directe benzine-inspuiting, piëzo-injectoren en variabele nokkenassen om de verbranding zo optimaal mogelijk te maken. Een tussenkoeler voorkomt dat het blok in al zijn ijver explodeert. De dynamo is ook slim: die werkt alleen als het echt nodig, de rest van de tijd draait hij zonder weerstand zijn rondjes. Dat scheelt weer een paar druppels peut.
 
Het stop-startsysteem voorkomt dat de tank al leeg is voor je volgende tankstation hebt kunnen bereiken of je je banden tot het canvas hebt opgerookt in een ruige burn-out. Mercedes verkondigt dat de 157 één derde minder brandstof verbruikt dan de oude 6,3-liter. Dat lijkt gekkenwerk, maar we nemen het voor kennisgeving aan. Opvallender is dat het merk ook meldt dat de motor met het optionele Performance Pack geen druppel méér drinkt, terwijl het vermogen dan nog eens extra stijgt met 32 pk en de trekkracht met 100 Nm. Als bonus krijg je een top van 300 km/u in plaats van de begrensde 250 km/u. Dit huzarenstukje is bereikt met mechanische magie. De turbodruk steeg namelijk van 14,5 bar naar 18,8 bar. Overigens kan de verbruiksclaim ook het gevolg zijn van slim rekenwerk.
 
CLS’en die met dit pakket zijn uitgerust, herken je op de parkeerplaats aan de koolstofvezel motorkap en rode remklauwen. Al rijdend zie je alleen een donkergrijze bliksemschicht met daar achterop een koolstofvezel kofferbakspoilertje.
 
Het andere ingrediënt van deze verbruiksmagie is de AMG Speedshift zeventraps automaat. Die heeft namelijk ook wat trucjes in petto. In plaats van een brandstofverslindende koppelomvormer om de bak van ene naar de andere versnelling te dirigeren, of het SLS-systeem met de dubbele koppeling, gebruikt de bak een natte plaatkoppeling om weg te rijden. De bak heeft vier instellingen, waarvan één, de Controlled Efficiency-stand, de centenpikken en groene rakkers blij moet maken. Alleen als je die modus kiest, haal je die belachelijk lage verbruikscijfers. De motor schakelt dan uit bij stilstaan, het wisselen van de versnelling gaat zo snel als een plaat in een oude jukebox.
 
Een echte liefhebber kiest alleen maar een van de andere drie mogelijkheden, te weten Manual, Sport en Sport Plus. De stop-startfunctie is dan uitgeschakeld, zodat je elke minuut kunt genieten van je auto.
 
Niet dat je daar veel moeite voor hoeft te doen. De CLS is van binnen en buiten nieuw ontworpen en is zowel qua uiterlijk als rijgedrag de E-klasse de baas. Die lijkt een beetje moeite te hebben met het vinden van een goede balans. De AMG-versie van de CLS wordt nog eens beter door het instelbare onderstel dat ie van huis uit meekrijgt. Ik was even bang dat de vering zo hard als een blok beton zou zijn, maar dat is niet zo. De auto ligt wel vlak in de bocht, maar dat gaat niet ten koste van je tanden of ruggenwervels.
 
Dat lekkere rijgedrag wordt nog eens versterkt door de prettige stuurinrichting. Die biedt veel meer gevoel dan je bij zo’n logge auto zou verwachten. De spoorbreedte vóór is dik twee centimeter breder, maar de goede stuureigenschappen zijn vooral te danken aan de manier waarop de banden hun informatie via het alcantara AMG-stuur doorgeven aan de bestuurder.
 
Ook is een belangrijke rol voor de 19-inch titanium velgen weggelegd. Ze zijn niet te breed, waardoor voorkomen wordt dat de auto z’n eigen leven gaat leiden op slechter wegdek. De remschijven zijn met hun 36 centimeter allerminst bescheiden. Helaas had ik niet de gelegenheid om ze op een circuit tot het uiterste te testen, maar op de weg voelden ze foutloos aan. Ook fading heb ik niet kunnen bespeuren. Mochten de remmen naar jouw zin toch tekort schieten, koop dan voor een duizendje of vijftien keramische remschijven.
 
Er is dus maar heel weinig mis met de nieuwe CLS63 AMG. Dat betekent dat er heel erg veel goed is aan de auto. Hij is erg snel, zeer comfortabel en een plezier om mee te rijden. Z’n uiterlijk intrigeert, zeker met matte lak, qua duurzaamheid heeft ie de uitstraling van een Leopard-tank. Inmiddels weet ik ook de oplossing voor de typeplaatjesfreaks: gewoon zonder plaatje bestellen.
 
 
17
20
Specificaties

Specificaties: CLS63 AMG

 
Leuk 
Fabelachtige aandacht voor details
 
Niet leuk 
Trillend stuur door lane-assist
 
TopGear-vonnis
Een verder verbetering van een geweldige GT. Wacht nog even met het bestellen van de Panamera totdat je hierin hebt gereden
 
Prestaties  
0-100 km/u in 4,4 sec., top 250 km/u, 9,8 l/100 km
 
Techniek  
5.461 cc, V8, achterwielaandrijving, 518 pk, 700 Nm, 1.870 kg, 231 g/km CO2
 
Doen! 
Performance Pack

Niet doen   
Verlichte instaplijsten

Prijs NL n.n.b.
Prijs BE n.n.b.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken