Mercedes E 400 4Matic Estate

De mastodont van Mercedes heeft een opvolger.

Foto('s): Daimler AGMercedes E 400 4Matic Estate
Foto('s): Daimler AGMercedes E 400 4Matic Estate
Foto('s): Daimler AGMercedes E 400 4Matic Estate
Foto('s): Daimler AGMercedes E 400 4Matic Estate
Foto('s): Daimler AGMercedes E 400 4Matic Estate
Foto('s): Daimler AGMercedes E 400 4Matic Estate
Mercedes E 400 4Matic Estate
Mercedes E 400 4Matic Estate
Mercedes E 400 4Matic Estate
Mercedes E 400 4Matic Estate
Mercedes E 400 4Matic Estate
Mercedes E 400 4Matic Estate

Hij is langer, zwaarder en krapper. Huh, wat? De oude E-klasse was met zijn 1.855 liter bagageruimte zo groot, dat het bijna een concurrent was voor de Mercedes Vito. Of een stadsbus. Mercedes bestrijdt het kannibalisme door de tuinier een heggenschaar in het dak te laten zetten. Het resultaat is een E-klasse Estate met een CLS-daklijn en 35 liter minder bagageruimte. Alsnog is het genoeg om je kinderen in kwijt te raken.

Zijn er nog andere bijzondere veranderingen aan de Mercedes E 400 4Matic Estate?

Verder is het ‘gewoon een E-klasse’. En die is goed. De Estate is groter, en dus meer goed. Het interieur is zelfs zo uitstekend is dat het bijna vervelend wordt. Een van de weinige kritiekpuntjes zijn de irritante knoppen op het stuur die helemaal geen knoppen zijn. Je moet eroverheen vegen. Dit is een auto, geen Tinder: je wilt gewoon een knop die je kunt indrukken en die je feedback geeft. En zelfs dat dating-app-stuur went op ten duur. Frustrerend. Aan de andere kant, als je zestien miljoen exemplaren van een auto verkoopt, mogen we inmiddels wel verwachten dat je het concept goed hebt uitgewerkt.

De E-klasse Estate zit bomvol met de nieuwste techspeeltjes van Mercedes. De auto openen en starten doe je bijvoorbeeld met je telefoon, die je vervolgens draadloos oplaadt in de middenconsole.

En dan de motor. De E 400 heeft een 3,5-liter biturbo V6 met 333 pk en 480 Nm. Daarmee sprint de enorme Estate in 5,4 seconden van 0 naar 100 km/u. Voelt het ook zo snel? Eh, nee. Door het gebrek aan emotie en sensatie (je zou het ook souplesse kunnen noemen) voelt het geheel een stuk trager.

Moet ik deze Mercedes E 400 4Matic Estate kopen?

Het komt dus hierop neer: wil je een sportieve E-klasse Estate, spaar dan door voor de AMG E 43. De AMG is – en voelt vooral – een klap rapper. Hij stuurt en klinkt ook nog eens vele malen beter. De Estate is een lomp, log en zwaar ding dat een nog grotere afkeer heeft van snelle bochten dan Matt LeBlanc van veganistische pizza. En dat is geen slechte eigenschap. Die wegligging dan, in het dieet van Matt gaan we ons niet mengen.

De E-klasse heeft als doel jou in alle comfort te vervoeren. Dus who cares dat hij niet snel is in de bochten. Gaat het je eigenlijk alleen om dat comfort en heb je geen vierwielaandrijving nodig? Kies dan voor de E 250. Dat scheelt je 25.000 euro en met 211 pk kom je echt prima weg bij het stoplicht. Het is dan geen zescilinder, maar de moderne Mercedes-viercilinders met negentraps automaat bewegen net zo soepel als de puck op een airhockeytafel. Oh, en de E 250 weegt even 200 kilo minder dan de E 400. Een zeer welkome gewichtsbesparing bij de van nature nogal corpulente Estate.

In Nederland rijd je een E-klasse Estate vanaf 54.495 euro. Ga je toch voor de Mercedes E 400 4Matic Estate, dan betaal je met je eigenwijze hoofd ten minste 85.996 euro. Belgen (die hem ‘Break’ noemen, over eigenwijs gesproken) kunnen instappen vanaf 51.062 euro, of 68.849 euro voor deze E 400 4Matic. Ons advies: ga voor een ‘goedkope’ met veel opties.

15
20
Specificaties

Mercedes E 400 4Matic Estate

Motor
3.498 cc
V6 biturbo
333 pk @ 5.250 tpm
480 Nm @ 1.200 tpm
Aandrijving
vier wielen
9v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 5,4 s
top 250 km/u
Verbruik
7,9 l/100 km
180 g/km CO2
E label
Afmetingen
4.933 x 1.852 x 1.475 mm (l x b x h)
2.939 mm (wielbasis)
1.810 kg 66 l (benzine)
640 / 1.820 l (bagage)
Prijzen
NL € 85.996 (25%)
B € 68.849

Het vonnis:
De Mercedes E-klasse Estate is gewoon een steengoede E-klasse, maar dan ruimer en een stukje zwaarder. Als je niet gaat wintersporten, heb je die V6 helemaal niet nodig en kun je geld besparen.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken