Mercedes E300 BlueTec Hybrid

Lollig: volgens Mercedes is zeilen het nieuwe rijden. We begrijpen dat je dat niet helemaal snapt, en wij ook niet, dus dat vereist uitleg.
 
Denk je eens in. Je rijdt op zo’n mooie, rimpelloze snelweg door een zachtglooiend landschap. Zuid-Duitsland, midden-Frankrijk, Toscane, waar dan ook in Spanje – zolang het maar niet de monotone platheid van ons polderlandschap is; ook mooi, maar het gaat hier namelijk om de hoogteverschillen.
 
Na een behoorlijke tijd vals plat van het type dat een wielrenner tot aan de randen van de waanzin kan drijven, bereik je de top van de heuvel. Gasgeven hoeft niet meer, de zwaartekracht doet hier zijn onverbiddelijke werk en geruisloos zoef je kilometers lang voort, als door de wind gedreven. Je zou er poëtisch van worden.
 
Bij Mercedes zijn ze dol op dit soort wegen – ze hebben er in de omgeving van de Zuid-Duitse fabrieken nogal wat van en dan schijn je ze te gaan leren waarderen. Het was op die wegen dat ze tegen een klein probleempje aanliepen bij de ontwikkeling van hun nieuweling, de E 300 BlueTec Hybrid. Jawel, hybride, met een uit de kluiten gewassen accupakket dus, dat liefst moet worden opgeladen door remenergie. Laat in een hybride (of elke andere auto die iets doet met de regeneratie van de energie, en dat zijn er best veel tegenwoordig) het gaspedaal los, en de elektromotor verandert in een generator die de stroom weer naar de accu voert. Hoe meer je op die elektromotor laat afremmen, hoe meer energie je terugwint. Zo kun je in bepaalde auto’s (met name de vol-elektrische) met een beetje gevoel een hele rit maken zonder het gaspedaal één keer aan te raken.
 
Maar op die mooie glooiende wegen heb je dan een probleem. Laat bovenaan de heuvel het gas los en je staat onderaan de heuvel gewoon stil. Terwijl je zonder dat afremmen van die elektromotor nog kilometers had kunnen doorrollen, of segeln (zeilen), zoals de Duitsers het noemen. Zonde.
 
Dus heeft Mercedes daarop het volgende gevonden: tik op zo’n moment even tegen de rechterpeddel achter het stuur, die waar je normaal mee opschakelt, en alles wordt ontkoppeld. De brandstofmotor wordt uitgeschakeld, er wordt niet meer afgeremd op de elektromotor, opladen komt een andere keer weer. Sterker, de vaart wordt er indien nodig ingehouden door de elektromotor.
 
Zolang je niet harder rijdt dan 160 km/u kun je het zo op dat soort wegen een hele tijd volhouden zonder één druppel brandstof te verbruiken. Zo kom je vrij moeiteloos op redelijk spectaculaire verbruikscijfers; Mercedes geeft voor deze E (die verder natuurlijk voorzien is van alle luxe en comfort die je van een E-klasse mag verwachten) een gemiddelde van 4,2 liter per 100 kilometer op. De CO2-uitstoot ligt op 109 gram per kilometer, waarmee hij een keiharde middelvinger opsteekt naar concurrentjes als de BMW 5 ActiveHybrid (149 g/km) en Infiniti M35h (162 g/km). Ook een leuk goh!-momentje: Mercedes heeft zelf berekend dat hij vergeleken met een vergelijkbare, reguliere E 300 CDI gedurende zijn leven zo’n tien ton CO2 minder de lucht in mikt.
 

 
Je komt met alleen dat soort grappen natuurlijk niet op dat soort cijfers. Zo heeft Mercedes gekozen voor de bepaald niet alledaagse combinatie van elektra met een dieselmotor – de meeste anderen gaan voor benzine. Niet uit strikt technische overwegingen, maar gewoon omdat een diesel zwaarder is en duurder om te maken, en al die accu’s ook al veel wegen en kostbaar zijn. Zo kom je al snel uit op een auto die zo zwaar en aan de prijs is dat je nauwelijks meer voordeel haalt uit de hybridetechniek.
 
De oplossing van Mercedes: een relatief kleine dieselmotor (de 2,2-viercilinder uit de E 250 CDI) en een hybridepakket dat zo klein is dat het in zijn geheel gewoon onder de motorkap past. Dat laatste heeft als bijkomend en niet onbelangrijk voordeel dat er nauwelijks bagageruimte opgeofferd hoeft te worden; alleen de reguliere accu is naar achteren gezet om plaats te maken voor de batterijen, regeleenheden et cetera. De elektromotor zelf heeft een plek gevonden tussen de diesel-aandrijflijn en de zeventraps G-Tronic automaat (die derhalve standaard is).
 
De elektra wordt vooral ingezet bij het wegrijden, wat altijd elektrisch gebeurt tenzij je plankgas geeft – dan doet ook de dieselmotor mee. Verder helpt de E-motor een handje mee bij inhaalacties. Puur elektrisch rijden kan, maar dat houdt hij maximaal één hele kilometer vol. Maar daar is hij dan ook niet voor bedoeld; hij moet juist het maximale halen uit de combinatie.
 
Prestatie-technisch lukt dat trouwens ook vrij aardig, want hij is goed voor 204 pk vermogen en 500 Nm sleursterkte. Hij haalt de 100 km/u-grens in 7,5 seconden en houdt er pas bij 242 km/u mee op – daar hoeft niemand ‘m dus voor te laten staan. Voor de rest is het enige opvallende eigenlijk dat er zo goed als niets opvalt. Ja, je kunt in de middelste meter van de klokkenwinkel zien wat er precies gebeurt qua opladen van de accu’s, bij stilstand slaat de motor af en ergens in de menu’s van het centrale display verborgen zit een hele riedel aan verbruiksschema’s – de natte droom van de zuinigheidsfetisjist.
 
Voor de rest hoef je niet per se veel te merken van het spaarsyndroom waar deze E aan ten prooi is gevallen; hij rijdt ‘gewoon’ als elke andere E. Ook dat is een bijkomend voordeel van de keuze voor een klein accupakket; hij is, alles bij elkaar opgeteld slechts 100 kilo zwaarder geworden.
 
Tot slot: die 4,2 liter per 100 kilometer, dat is zeker weer zo’n volstrekt theoretische waarde die in de praktijk stukken hoger uitvalt? Ja, maar toch ook weer nee. Wij hebben een beetje (maar niet eens heel erg) ons best gedaan om zuinig te rijden en kwamen uit op 5,1. Inderdaad, geen 4,2, maar wel een cijfer waar hele hordes middle managers, taxichauffeurs en wagenparkbeheerders héél vrolijk van zullen worden.
14
20
Specificaties
Mercedes E 300 BlueTec Hybrid
 
14/20
 
Cijfers
0-100 km/u: 7,5 s
Top: 242 km/u
Verbruik: 4,2 l/100 km
Motor: 2.143 cc, viercilinder turbodiesel + 20 kW elektro
Aandrijving: achter
Vermogen: 204 pk
Koppel: 500 Nm
Gewicht: n.b.
CO2: 109 g/km
 
Prijs
NL n.n.b.
BE n.n.b.
 
Vonnis
Mercedes flikt ´t hem toch maar weer: een geen compromissen E-klasse met het verbruik van een hatchback. Knap

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken