Mercedes EQC 400 4Matic AMG Line

De eerste telg van Mercedes’ nieuwe elektrotak is hier. De EQC schreeuwt zijn groene bedoelingen niet van de daken, maar kiest duidelijk voor een meer waardige aanpak

Mercedes-Benz EQC 400
Mercedes-Benz EQC 400
Mercedes-Benz EQC 400
Mercedes-Benz EQC 400 interieur
Mercedes-Benz EQC 400 navigatie
Mercedes-Benz EQC 400 logo badge
De nieuwe Mercedes-Benz EQC stekker snoer
nieuwe Mercedes-Benz EQC elektrisch laadpaal
nieuwe Mercedes-Benz EQC elektrisch interieur
Mercedes-Benz EQC 400
Mercedes-Benz EQC 400
Mercedes-Benz EQC 400
Mercedes-Benz EQC 400 interieur
Mercedes-Benz EQC 400 navigatie
Mercedes-Benz EQC 400 logo badge
De nieuwe Mercedes-Benz EQC stekker snoer
nieuwe Mercedes-Benz EQC elektrisch laadpaal
nieuwe Mercedes-Benz EQC elektrisch interieur

Je hebt het niet van ons, maar het schijnt dus dat de hele wereld binnenkort elektrisch gaat rijden. Daarvoor moet er eerst één ding gebeuren: er moeten meer elektrische auto’s worden gebouwd. Oké, en er moeten meer laadpunten komen en het elektriciteitsnet moet flink worden verzwaard.

Oh, en er moet een duurzame oplossing komen voor het veelvoud aan stroom dat we met z’n allen gaan gebruiken en de pieken die daarbij komen kijken, zeker in Nederland moet er natuurlijk ergens belasting over geheven worden om de dramatische terugval in brandstofaccijnzen te compenseren, er moet een manier komen om op een milieu- en ook mensvriendelijke manier al die miljoenen mega-accu’s te produceren en uiteindelijk te recyclen… Maar ach, kleinigheidjes hou je toch.

Hoe dan ook: vanaf nu kan Mercedes in ieder geval trots zeggen dat ze erbij zijn als jij straks ineens met een knuist vol cash op zoek gaat naar iets elektrisch. Ja, ze bouwden al eens een SLS AMG op batterijen, een Amsterdam-Smart en zelfs iets dat de B-klasse Electric Drive heette, maar die tellen allemaal niet: dit is de eerste echte, moderne EV met een ster in z’n grille. Hij noemt zich de Mercedes EQC en hij trapt een nieuw elektrisch submerk af dat je de komende jaren gaat bestoken met modellen in alle soorten en maten.

Logisch dat de eerste Mercedes EQ een SUV is: daarmee kun je wereldwijd goede sier maken. Andere merken doen het niet anders. Jaguar heeft de I-Pace als hun elektropionier, Audi de e-tron (hoewel die een stuk groter is), de belangrijkste Tesla van dit moment is de aankomende Model Y. Ook in z’n opzet voldoet de Mercedes EQC aan het inmiddels bekende recept: twee elektromotoren (een voor, een achter) en vierwielaandrijving, een fors accupakket (80 kWh), dito vermogen (408 pk) en een actieradius waarvan sceptici verrast zullen zeggen: mwah.

De actieradius van de Mercedes EQC 400

De WLTP-opgave van 417 kilometer klinkt inderdaad niet gek, maar Mercedes meldt netjes dat dat onder ideale omstandigheden geldt. Ga uit van 360 kilometer in de zomer, 260 in de winter, zeggen ze. Oké, dus voor kerst in Parijs moet je toch even wat tijd uittrekken. Hoewel de EQC nog niet op Mercedes’ toegewijde EQ-elektroplatform staat – dat is op dit moment nog in ontwikkeling – vormt hij een slimme tussenstap. Omdat hij op dezelfde basis wordt gebouwd als de C-klasse en GLC, kan hij in dezelfde fabriek van dezelfde band lopen. Dat betekent, in het prille begin van dit elektro-avontuur, dat een onverwacht grote vraag of juist sterk tegen-vallende verkopen relatief makkelijk opgevangen kunnen worden.

De EQC, en in ons geval de Mercedes EQC 400 4Matic AMG Line, is dus eigenlijk een heel gewone auto, en ons eerste contact met hem verloopt dan ook gewoontjes. In tegenstelling tot de wulpse I-Pace, of de e-tron met z’n sprietspiegeltjes, is er eigenlijk niets vreemds of exotisch aan ’m te ontdekken. Ja, de grille vertelt je dat dit geen ‘doorsnee’ Mercedes is, en we zijn inmiddels door alle merken geconditioneerd om blauwe en koperkleurige accentjes vanzelf met elektriciteit te rijmen. Maar verder is dit een doodnormale SUV, sober en strak gelijnd volgens Mercedes’ laatste ontwerptaal, met normale deurgrepen en een vertrouwd dashboard. En met een traditionele, dikke middentunnel.

De elektromotor lijkt op een verbrandingsmotor

Als je de motorkap opendoet – eigenlijk twee kappen, want eronder zit een groot plastic ding dat je ook nog even op moet tillen – zie je waarom. De voorste elektromotor wordt omkapseld door een fors buizenframe. Kijk beter, en je ziet dat dit frame qua vorm verdacht veel wegheeft van een brandstofmotor met een transmissie erachter. Dit heeft meerdere redenen: het maakt de installatie in de fabriek gemakkelijk, het biedt bij een crash de stijfheid en bescherming waar dit platform oorspronkelijk mee ontwikkeld werd, maar de manier van bevestigen zorgt ook voor extra demping van geluid en trillingen. Want als er twee dingen zijn waarmee de Mercedes EQC zich wil onderscheiden, zijn het wel rust en stilte.

Dat is nog niet zo makkelijk als het lijkt. Immers, hoe stiller de aandrijflijn, hoe meer andere geluiden je gaan opvallen. Windgeruis, bandenherrie, water in de wielkasten, gebonk van de ophanging; veel van deze zaken worden normaliter gemaskeerd door motorgeluid. Om ze op de achtergrond te houden, heeft Mercedes de EQC van top tot teen volgestouwd met isolatie. En het werkt. Het is – zolang je niet op heel ruw of slecht wegdek rijdt – alsof je in een of andere stiltecapsule zit. Ook al heeft Mercedes zijn best gedaan om terughoudend te blijven in de styling, het interieur verraadt dat ze het niet helemaal konden laten om er toch net even een kleine draai aan te geven.

De materialen in de Mercedes EQC 400 4Matic AMG Line zijn anders dan anders, er zit een reeks kleine gaatjes bovenop het rubberachtige dashboard, een vreemd vezelpatroontje rond de stoelbediening, aluminium accenten die niet van aluminium zijn, koperkleurige ventilatieopeningen. Het is misschien wat druk, maar wel stijlvol. Net als in andere Mercedessen is er Energizing Comfort, dat de sfeerverlichting, airco en muziek naar je bui instelt, en een spraakassistent die soms uitstekend werkt en soms geen woord snapt van wat je zegt. De dubbele schermen met aanraak- of touchpadbediening werken zoals -verwacht, net als de knopjes op het stuur en de versnellingshendel erachter.

Flippers achter het stuur bij een elektrische auto?

De aandrijflijn is uiteraard traploos, maar met de flippers kun je de remwerking en daarmee de mate van regeneratie instellen. Naast de standaard stand D heb je D- en D–, waarbij de laatste ongeveer aanvoelt alsof je tegen een muur rijdt als je het gas loslaat. In D+ rolt de auto vrijuit. Als je zelf geen zin hebt om hier steeds tussen te wisselen naar gelang de omstandigheden, hou je een flipper een paar seconden vast tot er ‘D Auto’ in het scherm verschijnt.

Nu bepaalt de EQC zelf de remwerking op basis van info van de navigatie, de radar en de verkeersbordenherkenning. Rij je rechtuit op een lege weg: lekker vrijuit rollen. Ga je bergaf of verschijnt er een voorligger: meer remwerking. Nader je een bebouwde kom, laat dan het gas los, en de EQC remt een beetje bij tot je bij het bordje netjes 50 rijdt. Het lijkt vervreemdend, maar het werkt zo ingenieus en natuurlijk dat we er in een kwestie van minuten aan gewend zijn. Je ziet zijn beslissingen aan-komen en speelt erop in.

Er is overigens een Sport-stand, maar het onderstel is niet instelbaar. Daar is geen vraag naar, aldus Mercedes, wat ons apart in de oren klinkt. Aan de andere kant: wie sportief wil rijden, moet sowieso geen Mercedes EQC hebben. De auto weegt 2.500 kilo en dat valt, tenzij je Bentley heet en het over een groot oppervlak uitsmeert, niet te maskeren. In snel genomen bochten en op rotondes helt de carrosserie stevig over en kermen de banden van ellende. Wanneer we niet genoeg vertragen voor een verrassend steile verkeersdrempel, klapt de luchtgeveerde achteras in de bumpstops. Niet gek: behalve in de bodem draagt de EQC zijn accu’s op de plek van de benzinetank, achterin.

De Mercedes EQC is snel in een rechte lijn

Nee, met deze auto wil je geen gekke dingen doen. Behalve in een rechte lijn. Met 408 pk, instant koppel van 760 Nm en feilloze (want onmiddellijk reagerende) vierwielaandrijving valt niet te sollen: van 0 naar 100 in 5,1 seconden in iets dat zo zwaar aanvoelt, dat gaat niet snel vervelen. In Comfort gedraagt de EQC zich nog gemoedelijk, maar in Sport wordt hij haast giftig en is explosief inhalen een kwestie van je voet heel even resoluut naar beneden bewegen.

Op onze testroute in Noorwegen kunnen we de EQC ‘bijtanken’ bij een snellader van Ionity, de joint-venture van BMW, Daimler, de Volkswagen Groep en Ford. Bij 110 kW schiet de lading in een half uur van 20 naar 80 procent. In Nederland en België verschijnen nu snelladers waarmee je deze snelheden ook kunt halen, maar ben je aangewezen op een ‘gewoon’ laadpunt met wisselstroom, dan mag je met de ingebouwde 7,4-kW lader van de EQC wel wat tijd uittrekken.

Evengoed komen we – normaal rijdend, af en toe als een dolle accelererend, maar zelden op snelwegen stuitend – met ons gemiddelde energieverbruik in de buurt van de fabrieksopgave, op amper 21 kWh/100 km. Om je als nieuwbakken EV-eigenaar gerust te stellen, biedt Mercedes pakketten aan waarmee je bijvoorbeeld het onderhoud de eerste jaren kunt afkopen. De EQC is er daarnaast in talloze uitvoeringen, variërend van stijlvol tot fout-mat met blauwgerande velgen en van de gelimiteerde -Edition 1886 tot de AMG Line op deze foto’s. Het is duidelijk dat Mercedes zijn best heeft gedaan om zijn nieuwe elektro-trots groots en aantrekkelijk neer te zetten, wat ook spreekt uit de vanafprijs van 80.995 euro (iets minder dan een I-Pace of e-tron).

De vraag is of je genoeg prijs stelt op de verfijning en de stilte om de zwaarlijvigheid te accepteren. En nog belangrijker: als je bent gevallen voor het idee van een EV, vind je het dan prettig of juist bezwaarlijk dat hij qua opzet precies lijkt op de GLC diesel die je inruilt?

14
20
Specificaties

Specificaties Mercedes EQC 400 4Matic AMG Line

Motor
2 elektromotoren
408 pk
760 Nm
80 kWh (accu)

Aandrijving
vier wielen
traploos

Prestaties
0-100 km/u in 5,1 s
top 180 km/u

Verbruik (gemiddeld)
19,7 kWh/100 km, A-label

Actieradius (opgave)
417 km (WLTP)

Laadtijd
11:00 uur bij 22 kW
0:40 uur bij 110 kW

Afmetingen
4.761 x 1.884 x 1.623 mm (l x b x h)
2.873 mm (wielbasis)
2.495 kg
500 l (bagage)

Prijzen
€ 80.995 (NL)
€ 84.301 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws