Mercedes GLC 300 d 4Matic

Hetzelfde gevoel in een nieuw jasje

Mercedes GLC 300 d
Mercedes GLC 300 d
Mercedes GLC 300 d
Mercedes GLC 300 d
Mercedes GLC 300 d
Mercedes GLC 300 d
Mercedes GLC 300 d
Mercedes GLC 300 d
Mercedes GLC 300 d
Mercedes GLC 300 d

We zijn af en toe een beetje blasé als er weer eens een nieuwe SUV op ons wordt afgevuurd, maar de Mercedes GLC wist ons een paar jaar geleden knap enthousiast te maken. Met z’n mooie afwerking, prettige techniek, z’n ruimte en precies-goede grootte viel er maar weinig tegen ’m in te brengen. Of het moesten de hoge prijzen zijn, maar dat is toch een beetje als in een restaurant klagen dat de steak zoveel duurder is dan een visstick.

Een paar jaar later is de GLC toe aan zijn mid-­life opfrisbeurt. Er is nogal wat veranderd – en inderdaad, het uiterlijk hoort daar niet per se bij. Buiten de nieuwe bumpers, standaard led-lampen en wat aangepaste details zul je er weinig aan ontdekken. En aangezien de uitgaande GLC afgelopen jaar beter verkocht dan ooit tevoren, is dat waarschijnlijk een goede keus van Mercedes.

Zuinigere motoren

De grootste wijzigingen vinden we eerder aan de binnenkant van de GLC. Een nieuwe generatie benzine- en dieselmotoren vervangt de oude lichting, waarbij de benzines worden bijgestaan door een 48-volt elektrisch systeem en Mercedes’ EQ Boost-technologie: een starter/generator die een handje helpt om meer vermogen te leveren en het verbruik terug te dringen. Ook de diesels zijn geheel nieuw en voldoen aan Euro 6D, mede dankzij een uitgebreide nabehandeling van de uitlaatgassen met onder meer een tweede ­katalysator. De enige versie die motorisch niet vernieuwd werd, is de AMG 63. Ook is er een F-Cell-waterstofversie, maar niet voor Nederland. De hybride GLC volgt later dit jaar.

Alle nieuwe motoren zijn viercilinders: de oude GLC 350 d met V6 wordt vervangen door de Mercedes GLC 300 d waarin wij vandaag rijden. Je zou de motor kunnen kennen uit onder andere de C-klasse. Hij biedt minder pk’s (245 tegenover 258) en flink minder koppel (500 Nm tegen 620 Nm), maar het gemiddeld verbruik ligt bijna een liter per 100 kilometer lager. De CO2-uitstoot is vreemd genoeg maar met een paar gram verbeterd: 151 g/km tegen 159 voor de zescilinder. Aan de andere kant: 8 gram aan klimaatgemoedsrust, onderschat dat niet.

Helemaal up-to-date op het gebied van functies

Het andere vlak waarop de GLC flink vernieuwd werd, is het interieur. Het inmiddels bekende MBUX-infotainmentsysteem vond zijn weg naar de twee schermen in het dashboard, al zijn deze nog ouderwets gescheiden – de breedbeeld-opzet blijft voorbehouden aan later ontwikkelde modellen. Geeft niets: de bediening is hetzelfde, met aanraakknopjes op het stuur, ‘hé Mercedes’-­spraakherkenning en een touchpad op de middenconsole voor als je het liever old-school wilt houden (ja, ‘een paar jaar geleden’ mag je inmiddels alweer old-school noemen). Kakelvers is de functie om parkeerplaatsen te reserveren en meteen vooruit te betalen. Ook het nieuwste clustertje rijassistenten vond zijn weg naar de GLC, evenals Mercedes’ Dynamic Body Control met instelbare dempers. Dit alles, inclusief het tellerscherm, is uiteraard optioneel.

Niet alleen maar een boodschappenauto

Om ons te laten zien dat de GLC niet alleen maar een chique boodschappenauto is, laat Mercedes ons een stukje ploeteren en klauteren over een offroad-baan in de buurt van Frankfurt. We herinneren ons dat we bij de introductie van de oorspronkelijke GLC redelijk perplex stonden over hoe ver hij in het terrein kon komen. Deze keer doen we het dunnetjes over. Er zijn geen sperdifferentiëlen aan boord – alle controle over de wielen geschiedt door remingrepen – maar er is wel een offroad-pakket te krijgen. Dat voorziet in speciale rij-modi, informatieve graphics om je hellingshoeken in de gaten te houden, en een stand voor de luchtvering die de GLC zo hoog zet dat hij zelfs 0,3 centimeter meer grondspeling heeft dan een G-klasse.

De software die de sperwerking regelt, is verder verbeterd en reageert sneller, zoals we merken wanneer we tegen een helling van 60 procent omhoog kruipen op nat gravel. De GLC maakt er geen drama van. Als we een kort moment blijven hangen met vier spinnende straatbanden, lost de auto het vrijwel meteen op en klimmen we verder. Ook op diepe, oneven hobbels waarbij de wielen los in de lucht bungelen, geeft hij geen krimp. De carrosserie is stijf en stil; de enige herrie komt van de remingrepen en ophangingsdelen die af en toe onder vreemde hoeken komen te staan. Op het scherm kunnen we wisselen tussen camerabeelden om de omgeving in de gaten te houden. Een kind kan de was doen.

Ook op de weg redt de Mercedes GLC 300 d zich prima

Op het asfalt laat de GLC zich van zijn beste kant zien. Met de kleine verbeteringen die Mercedes doorvoerde, toont hij zich iets actiever zonder zijn oorspronkelijke rustige kant te verliezen. Je kunt kiezen voor besturing met een iets kortere overbrenging, en als je luchtvering aankruist op de optielijst, kun je het onderstel star aanscherpen of laten deinen als een oude, wolkige opa-Benz.

De nieuwe motor, toch een beetje het grootste nieuws, biedt bijzonder veel kracht en raakt niet snel buiten adem. Hij loopt betrekkelijk rustig en stil stationair, en onder belasting biedt hij ­misschien niet het diepe, geciviliseerde timbre van een zescilinder, maar hij is zeker niet rauw en eigenlijk altijd effectief. Dit ook met dank aan de onmerkbaar schakelende negentraps automaat, die zich gedraagt naar de rij-modus die je selecteert en hierin niet overdrijft: Sport betekent niet meteen dat ie telkens in z’n vijf blijft hangen.

De auto is nieuw, maar het gevoel niet

Het overheersende gevoel is hetzelfde als bij de pre-facelift-GLC: dit is een auto met zoveel talenten dat je van goeden huize moet komen om hem voor het blok te zetten. Missen we de V6? Oké, een beetje, maar het compromis is minder groot dan je wellicht denkt. En mocht het astronomische bedrag dat Mercedes in Nederland voor deze compacte SUV vraagt je iets te ver gaan, dan zijn er nog de (voor ons relevantere, maar bij deze introductie helaas nog niet beschikbare) GLC 200 d en 220 d. Deze hebben in feite dezelfde nieuwe motor, maar dan met 163 en 194 pk. Ze beginnen bij 62.745 euro (46.827 euro in België), al moet je dan wel genoegen nemen met enkel achterwielaandrijving. Benzinerijden kan vanaf 59.256 euro (48.037 euro in België) met de 197 pk sterke GLC 200.

De GLC hoefde weinig te veranderen om competitief te blijven. Qua comfort, ruimte en verfijning is dit nog steeds een van de betere keuzes aan de premiumkant van de SUV-markt. Zolang je tenminste niet voor de GLC Coupé kiest; het zou toch zonde zijn als je voor aap zou rijden.

15
20
Specificaties

Specificaties Mercedes GLC 300 d 4Matic

Motor
1.950 cc
viercilinder turbo
245 pk @ 4.200 tpm
500 Nm @ 1.600 tpm

Aandrijving
vier wielen
9v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 6,2 s
top 240 km/u

Verbruik (gemiddeld)
5,7 l/100 km
151 g/km CO2

Afmetingen
4.669 x 1.890 x 1.644 mm (l x b x h)
2.873 mm (wielbasis)
1.805 kg
66 l (diesel)
580 / 1.150 l (bagage)

Prijzen
€ 80.552 (NL)
€ 54.813 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws