Dus jij vindt een SUV met sportwagen-genen onzin? Dat is een 64-inch flatscreen toch ook? Nou, sommige aankopen komen voort uit begeerte, niet uit behoefte.
 
‘Sportprestaties’ en ‘SUV’ gaan net zo goed samen als ‘olifant’ en ‘porseleinkast’. Althans, als je puur rationeel redeneert. Wil je met veel bagage bij elk weertype en elk soort wegdek als de bliksem van a naar b kunnen knallen, dan is een vierwielaangedreven stationcar lichtjaren beter dan het huidige aanbod van anabole SUV’s. AMG waagt toch een poging om van die stelling gehakt te maken met de nieuwe ML63 AMG.
 
Mercedes is de grondlegger van het genre van luxueuze modderworstelaars. AMG was er destijds als de kippen bij om de mastodont om te vormen tot een supersporter. Het resultaat was de ML55 AMG. Hoewel hij voor een locomotief best snel was, was de betrouwbaarheid om te huilen. Hij vrat remschijven alsof het volkorenbiscuitjes waren en als je even te hard het portier dichtsloeg, donderde de auto bijkans als een hoop schroot in elkaar. Ik kan het weten, want ik was een van de ‘gelukkige’ eigenaars.
 
De tweede versie, de ML63 AMG, was een stuk beter. Alle onderdelen bleven op hun plek en z’n rijgedrag was behoorlijk wat dynamischer. Het leukste was dat ie de binnenspiegel kon vullen van menige sportauto in volle vaart. De lof overstemde de kritiek.
 
De derde generatie, de huidige ML63 AMG, is minder rücksichtslos aangepast, maar het resultaat mag er zijn. Dat begint met de motor. De ongeblazen 6,2-liter V8 is er uitgeknikkerd, ervoor in de plaats kwam de efficiëntere V8 met dubbele turbo van de CLS AMG. De verbruikscijfers zijn (volgens fabrieksopgave) een stuk vriendelijker, klik je het optionele AMG Performance Package aan, dan doe je die winst weer teniet.
 
De wijzigingen aan de ophanging doen ‘m goed. Het chassis is een stuk stiller, harmonieuzer en exacter. Actieve luchtvering met adaptieve schokbrekers en een even ingenieus als ondoorgrondelijk pakket aan elektronische rimram dat gezamenlijk het Active Curve-systeem heet, houden de bijna tweeënhalve ton zware ML prima op de weg. Het overhellen in de bochten wordt tegengegaan door hydrauliek in de wielophanging.
 
De motorkrachten worden niet 50/50 verdeeld over voor en achter (zoals in de standaard ML), maar 40/60. Dit komt de bochtsnelheid ten goede. Ook de bekende snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging van AMG doet een duit in het zakje.
 
Het probleem is dat alles heel onnatuurlijk aanvoelt. Natuurlijk, snelheid liegt niet, en ook het gedrag in bochten is onverwacht goed. De bochtsnelheid en de minimale rol over de lengteas zijn imposant. Maar je bent je er tegelijkertijd altijd van bewust dat het de wetenschap is die hier wint van de natuurwetten en niet jouw rijkwaliteiten. Maal je daar niet om, stap dan toch nog eens in een superstationcar voor dat je een ML AMG koopt. Ben je dan nog niet óm, dan raad ik je maar één ding aan: denk er nog eens heel goed over na.

Mercedes ML63 AMG

 

13/20

 

Cijfers

0-100 km/u: 4,8 s

Top: 250 km/u

Verbruik: 11,8 l/100 km

Motor: 5.461 cc, V8 biturbo benzine

Aandrijving: vierwiel

Vermogen: 525 pk

Koppel: 700 Nm

Gewicht: 2.345 kg

CO2: 276 g/km

 

Prijs

NL: € 154.300

BE: € 112.530

 

Vonnis

De nieuwste hoog-op-de-poten AMG is de beste tot nu toe en van de klas. Maar als je vierwielaandrijving, ruimte en snelheid graag combineert, denk dan eerst na over een stationcar

Reacties