Speciaal voor onze Belgische lezers: jullie hebben een extra model om uit te kiezen. De SLC 250 d. Inderdaad, een diesel. Die reden we (nog) niet, en met 204 pk klinkt ie op papier best goed. Maar wil je op diesel rijden in een cabrio?

Terug naar de SLC 180. Die kost in Nederland 40.995 euro met handbak, in België 34.485 euro zelfs. De versie waarin wij rijden, heeft voor 20.000 euro aan opties – dat is meer dan je kwijt bent voor een nieuwe, kale Volkswagen Golf. Daarvoor krijg je wel metallic lak, leer op je stoelen, het dynamic handling package en slimme led-verlichting. Ook krijg je het AMG-pack, navigatie en uitgebreide audio plus een negentraps automaat. En pakweg twintig kleine frutsels variërend van een achteruitrijcamera tot verlichte instap-sierlijsten met ‘Mercedes-Benz’ erop. Het vervelende is: wij zouden al die opties nemen, zelfs die malle instaplijst, op de automaat na. Daar bespaar je dan 2.541 euro mee, maar van een fijn geprijsde SLC-instapper kun je dan niet meer spreken.

Is het dan nog wel handig om de Mercedes SLC 180 te nemen?

Het is voor ons nog steeds geen reden om het basismodel dan maar te laten staan. Want de afwerking van de auto is subliem. Alle gebruikte materialen zijn van zeer goede kwaliteit, mooi om te zien, fijn om te voelen. Het dashboard ziet er qua vormgeving strak uit. Met alle opties die dit testmodel heeft, is het ook goed gevuld. Zo goed zelfs, dat je nog steeds numerieke toetsjes hebt om telefoonnummers te draaien, en ook cd’tjes kun je nog gewoon afspelen. Het geeft aan dat deze SLC niet meer de allermodernste is, maar er valt prima mee te leven.

De Mercedes SLC 180 is klein vanbinnen, of compact, zo je wilt, maar met een lengte tot 1,90 meter zit je prima. De stoelen pakken je lijf lekker beet en zijn goed verstelbaar, het stuur is prettig klein, het interieur om­­sluit je op een fijne manier. Je zit lekker laag en dat geeft je het gevoel echt betrokken te zijn bij de auto – ook omdat ie zo overzichtelijk is.

Krijgt de motor de Mercedes SLC 180 nog een beetje vooruit?

De motor is, zoals het typeplaatje niet aangeeft, een 1,6-liter viercilinder. Het levert een relatief bescheiden 156 pk met 250 Nm koppel. Door het gewicht van 1.360 kilo (1.335 als je de versie met handbak neemt) moet ie flink aan het werk om de Mercedes SLC 180 vlot op gang te helpen en houden. En dat lukt je alleen met de handbak of als je de automaat handmatig bedient. Want Mercedes’ negenbak is er volledig op gericht om brandstof te besparen (en dat lukt best aardig), maar daardoor pendelt hij zich wezenloos als je ‘m zelf laat nadenken en flink wilt doorrijden. Geef je geen plankgas dan schakelt ie bij stilstand al bijna richting z’n negen, en als je dan geleidelijk probeert te versnellen, raakt ie van de leg.

Zeven, zes, of toch vijf? Oh nee, vier is beter. En hop, nog geen milliseconde later besluit ie toch dat vijf beter is. We snappen dat Mercedes deze bak toepast om zuinig te zijn, maar eigenlijk hoort ie niet in deze auto thuis. Dus koop gerust een SLC, maar laat die twijfel-bak lekker achterwege.

Specificaties Mercedes SLC 180


Motor
1.595 cc
viercilinder turbo
156 pk @ 5.300 tpm
250 Nm @ 1.200 tpm

Aandrijving
achterwielen
9v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 7,9 s
top 226 km/u

Verbruik
5,8 l/100 km
134 g/km CO2
C label

Afmetingen
4.133 x 1.810 x 1.301 mm (l x b x h)
2.430 mm (wielbasis)
1.335 kg 60 l (benzine)
225 / 335 l (bagage)

Prijzen
NL € 40.995 (25%)
B € 34.485

VONNIS
Enigszins verouderd, maar biedt nog voldoende rijplezier om ‘m een goedkoper en uiteraard braver en minder hardcore alternatief voor een Boxster te laten zijn. Mits je ‘m met een handbak neemt. En niet alle andere opties bestelt

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)