MG Marvel R Performance

Meer van hetzelfde

Foto('s): MGMG Marvel R
Foto('s): MGMG Marvel R
Foto('s): MGMG Marvel R
Foto('s): MGMG Marvel R
Foto('s): MGMG Marvel R
Foto('s): MGMG Marvel R
Foto('s): MGMG Marvel R
Foto('s): MGMG Marvel R
Foto('s): MGMG Marvel R
Foto('s): MG
Foto('s): MG
Foto('s): MG
Foto('s): MG
MG Marvel R
MG Marvel R
MG Marvel R
MG Marvel R
MG Marvel R
MG Marvel R
MG Marvel R
MG Marvel R
MG Marvel R

Veel nieuwe merken worden met veel bombarie geïntroduceerd, liefst na maanden of zelfs jarenlang teasen. Zo niet het herboren MG. Als mensen al wisten dat het nog (of weer) bestond, dan hadden ze geen idee waar het merk mee bezig was. Tot oktober 2019 – opeens was daar de ZS EV, een kleine, SUV-achtige elektrische auto die met een instapprijs van 30k nog redelijk betaalbaar was ook.

De timing was perfect. Een paar maanden later zouden de bijtellingsregels aangepast worden, altijd goed voor een eindejaarsrun op de auto’s met de gunstigste percentages. Min of meer ongezien verkocht MG zo’n 1.500 ZS EV’s. Eind vorig jaar verscheen al bijna even geruisloos de EHS, een grotere plug-in hybride SUV. En nu is het dan de beurt aan de Marvel R, het voorlopige topmodel, waarmee het MG-aanbod zowaar iets van een gamma weg begint te hebben.

De geschiedenis van MG

Even voor de goede orde en de mensen die er geen idee van hadden: MG is een stokoud merk. Het werd in 1924 in Longbridge, Engeland opgericht door William Morris – de letters staan voor Morris Garages. Het werd vooral bekend door betaalbare, maar sportieve open tweezitters als de MGA, MGB en Midget. Nadat British Leyland het merk had gekocht en (zoals alles wat het aanraakte) zorgvuldig had gesloopt, kwam het bij Rover terecht.

Dat deed, zelf inmiddels overgenomen door BMW, een poging tot revival, met de sympathieke MG F. In 2005 werd de failliete boedel verkocht aan China, waar het terechtkwam bij SAIC. Dat bedrijf bestaat ook al een tijdje (sinds 1958), is de grootste autofabrikant van China en de nummer 12 van de wereld. Het maakt onder andere auto’s voor Volkswagen en General Motors.

SAIC maakte er werk van

Je kunt als dood merk zeker slechter terechtkomen, als je tenminste niet ergens onder in een la eindigt – er zijn meer dode merken dan levende en de meeste liggen ergens in zo’n la, tenslotte. Maar SAIC besloot dat MG het merk werd waarmee ze de sprong naar Europa maar eens moesten wagen. Je kunt duidelijk zien dat ze daar in Shanghai weleens eerder een auto hebben gebouwd: de Marvel R zit op elk vlak prima in elkaar. Alle carrosserienaden sluiten mooi aan, portieren sluiten op een vertrouwenwekkende manier en ook het interieur is doorgaans mooi afgewerkt. Het wordt nergens spectaculair, ook niet qua ontwerp, maar bovengemiddeld is het zeker.

Het is een fors ding, die MG Marvel R; denk Skoda Enyaq/VW ID.4, en dan een paar centimetertjes erbij. Het is typisch zo’n auto die je objectief gezien nooit lelijk kunt noemen. Het wordt alleen wel een beetje veel van hetzelfde allemaal, met die elektrische SUV’s. Dit had ook een Kia kunnen zijn, of een Aiways, of iets anders zonder echt eigen gezicht.

De actieradius van de MG Marvel R

De accu is altijd 70 kWh groot, genoeg voor een acceptabele actieradius. Die verschilt al naar gelang je de achterwielaandrijver wilt (Comfort/Luxury, 402 kilometer) of de vierwielaandrijver (Performance, 370 kilometer). Voor je op basis daarvan je keus al gemaakt hebt: er zijn meer verschillen. Zo heeft de eerste twee elektromotoren, 180 pk en 410 Nm, de tweede heeft er drie, 288 pk en 665 Nm. Een sprintje naar 100 km/u duurt respectievelijk 7,9 seconden en 4,9 seconden – de vierwielaandrijver is dus nog eens serieus snel ook.

Snelladen kan, al gaat dat naar de maatstaven die bijvoorbeeld Porsche en Hyundai hebben neergezet ook weer niet echt supersnel: hij komt tot 92 kW, wat betekent dat van 30 tot 80 procent bijladen je een half uur kost. Is je batterij bijna leeg (5 procent), dan ben je 43 minuten bezig. Vergelijk dat eens met een Ioniq 5: die is na 18 minuten laden weer van 10 tot 80 procent vol, en dan heeft ie nog een groter accupakket ook. Scheelt toch. Vóór de Marvel R spreekt dan weer dat een warmtepomp (die bijvoorbeeld interieur en batterij alvast kan opwarmen, wat aanzienlijk in het bereik kan schelen, zeker als het buiten koud is) altijd standaard is – in de goedkopere versies van de Ioniq 5 moet je daarvoor bijbetalen.

Qua rijden is alles dik in orde met de MG Marvel R

Hij is uiteraard rap zat, stil, comfortabel en vooral op de achterbank enorm ruim. Met bochten heeft ie geen enkele moeite en ook de besturing hebben we beslist vager en non-communicatiever meegemaakt. Het enorme staande scherm laat zich makkelijk bedienen, al hadden we een beetje ruzie met de Apple CarPlay-navigatie. Niet iets wat je de Marvel R kwalijk kunt nemen. Hij zit stampvol hulp-elektronica, heeft standaard een panoramadak, stoelverwarming, 19-inch wielen, een warmtepomp, Bose-audio, allemaal van die dingen die je wilt. Het enige dat we nog konden bedenken, was een head-up display – laten ze dat nou net niet hebben. Verder: niets te wensen.

Nou ja, de bagageruimte is oké, maar niet meer dan dat. Door al het spul onder de vloer zul je hoog moeten tillen en hou je 357 liter over. Dat steekt schril af tegen de 527 liter van de Hyundai en de 585 liter van een Enyaq. Door het zitmeubilair achter plat te gooien, is de ruimte uit te breiden naar 1.396 liter, zo’n 200 minder dan de concurrentie. De achterwielaangedreven Marvel R heeft voorin nog een extra bagagebak; de 4WD moet het zonder stellen.

Het onderhoud van de Marvel R

Waar MG een streepje voor heeft op andere Chinese concurrenten als Seres en Aiways, is dat de distributie en onderhoud in handen is van Van Mossel, inmiddels alleen maar de grootste dealergroep van Nederland. Die hebben nu vijf (worden er meer) speciale MG-vestigingen uit de grond gestampt. Veel onderhoud zul je toch niet nodig hebben, want elektrisch. En je krijgt zeven jaar volledige garantie – ook een geruststellende gedachte.

Naar Nederland komen twee uitvoeringen. Deze Performance die 48.990 euro moet kosten en de Luxury. Die laatste heeft achterwielaandrijving en kost 44.490 euro.

De MG Marvel R is wéér zo’n elektrische SUV waar je nauwelijks iets op aan te merken kunt hebben. Het is gewoon prima, dik in orde. En grosso modo exact hetzelfde als wat we de afgelopen maanden hebben gereden. Onderscheid maken wordt steeds moeilijker – onze lol als autojournalist gaat er een beetje af, zo. Maar goed, ons probleem; daar hoeft geen consument zich druk over te maken, natuurlijk…

Grote plannen

De Marvel R is als gezegd pas het derde model dat MG hier op de markt brengt, maar dat wil beslist niet zeggen dat het daarmee compleet is – integendeel. Zeer binnenkort komt het vierde model, wonderlijk genoeg MG5 geheten, dat een c-segment stationwagen wordt. Daarna komen er nog minimaal vier modellen, waarover het merk helaas minder kwijt wil. Hooguit dat het types zijn ‘in segmenten die nu nog leeg zijn’. Dat moet je echter breed zien; ‘met deze auto boren we een heel nieuw segment aan’ is niet voor niets de Meestgehoorde Zin op Persconferenties sinds het ontstaan van, nou ja, de persconferentie.

Aan de andere kant: MG benadrukt dat het op dit moment hoegenaamd niets met het oude MG te maken heeft, maar dat dat in de toekomst gaat veranderen. Daarnaast kwamen ze in april van dit jaar met een concept van een niet al te grote, maar wel fraaie open tweezitter, de Cyberster. Je hoeft niet heel veel fantasie te hebben om daar een spirituele opvolger van de MGB in te zien. Wordt vervolgd dus!

13
20
Specificaties

Specificaties MG Marvel R Performance (2022)

Motor
3 elektromotoren
288 pk
665 Nm
70 kWh (accu)
Aandrijving
vier wielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 4,9 s
top 200 km/u
Verbruik (gemiddeld)
n.n.b. (A-label)
Actieradius (opgave)
370 km (WLTP)
Laadtijd
0:43 uur bij 92 kW (5-80%)
Afmetingen
4.674 x 1.919 x 1.613 mm (l x b x h)
2.804 mm (wielbasis)
1.920 kg
357 / 1.396 l (bagage)
Prijzen
€ 48.990 (NL)
€ 50.490 (B)

Reacties
  1. Voor Europa! zegt op 24 november 2021 om 11:23:

    Laat die Chinese rommel in China blijven!

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken