Het concept van de Clubman was zo simpel: een iets langere wielbasis, zodat je achterin kon zitten, en een veel langere bagageruimte zodat je wat mee kon nemen. Nog wat leuke gimmicks als die dubbele achterdeurtjes en een tegengesteld openend zijportiertje rechts, en klaar was je opeens veel praktischere Mini – die nog steeds een Mini was. Dit is de nieuwe Mini Clubman Cooper S en er zijn gemengde gevoelens…

Wat is er gebeurd met de nieuwe Mini Clubman Cooper S?

De nieuwe gooit dat bijna allemaal overboord. Hij heeft vier gewone zijdeuren. De achterklep is wel nog steeds in twee deuren opgedeeld, die zich elektrisch laten openen door één druk op de knop (of schop onder de auto) voor alleen het rechterexemplaar, of twee voor allebei. Op zich natuurlijk allemaal vele malen praktischer, tot zover niets aan de hand. Het probleem is z’n formaat. Dit is in de verste verte geen Mini meer. Hij is zomaar 30 (!) centimeter langer dan z’n voorganger, en 12 centimeter breder; alleen de hoogte is min of meer gelijk gebleven. Dat is geen opvolger, dat is een totaal ander model in een andere klasse. Hij is nu langer en breder (en precies vijf kilo lichter) dan de Countryman, een SUV godbetert. Dat gaat nergens meer over.

Het is natuurlijk vooral de vloek van het verleden en de naam, want je houdt er, eerlijk is eerlijk, wel een klap extra ruimte aan over. De bagageruimte is minimaal 360 en maximaal 1.250 liter groot – net iets minder dan een Golf. De achterbank is in drie delen neerklapbaar (40-20-40), zodat je de jongste niet op de stoeprand hoeft achter te laten omdat de ski’s mee moeten. Het interieur is typisch Mini. Die grote ronde ‘klok’ in het midden, gelukkig al weer enige tijd de plek van het (navigatie-)scherm, en de tuimelschakelaartjes. Blijft leuk. Nieuw is de led-rand rond die klok, die als met allerlei kleurtjes instelbare sfeerverlichting dient. Nog cooler is de (optionele) sfeerverlichting in de portieren, waarin panelen met zacht pulserende leds sterrenhemeltje spelen. Zo wordt een nachtrit extra sfeervol.

Rijden in een Mini is altijd leuk..

Ondanks z’n idiote formaat rijdt ook deze Mini Clubman Cooper S weer echt als een Mini. We konden alleen de Cooper S rijden, en die heeft met z’n 192 pk natuurlijk geen kind aan de dikke (1.365 kilo!) Clubman. Hij sleurt er lekker aan (in 7,1 seconden van 0 naar 100, top 228 km/u). Al sleurt hij ook als een malle aan de besturing: geef in een bocht flink gas en niets dan onderstuur en getrek aan het stuur is je deel. Een kleine masterclass over wat torque-steer ook alweer was. Mini’s hebben het altijd gehad en omdat het voor BMW een eitje moet zijn dat op te lossen, vermoeden we dat ze het expres zo laten als ‘belevings’-dingetje. Zonde,

maar ach: het gros van de Clubman-rijders zal het opvatten als een teken dat ze te ver zijn gegaan en het geen probleem vinden. Zo is de Clubman zeker een leuke auto, maar met een Mini heeft ie langzamerhand erg weinig meer te maken.

Bekijk hier nu ook de test van de Mini Clubman Cooper D: Mini Clubman Cooper D

Specificaties: Mini Clubman Cooper S


8/20

Motor
1.998 cc
viercilinder turbo
192 pk @ 4.700 tpm
280 Nm @ 1.250 tpm

Aandrijving
voorwielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 7,1 s
top 228 km/u

Verbruik (gemiddeld)
5,8 l/100 km
134 g/km CO2
C-label

Afmetingen
4.253 x 1.800 x 1.441 (l x b x h)
2.670 mm (wielbasis)
1.365 kg
48 l (benzine)
360 / 1.250 l (bagage)

Prijzen
NL € 35.853 (25%)
BE € 30.130

Reacties

Meer van TopGear