Mini Clubman JCW All4

Pep in de club

Mini Clubman John Cooper Works All4 linksvoor op de weg
Mini Clubman John Cooper Works All4 interieur dashboard
Mini Clubman John Cooper Works All4 interieur pook
Mini's op parkeerplaatsen in Duitsland
Mini Clubman John Cooper Works All4 rechtsachter op de weg
Mini Clubman John Cooper Works All4 in bossen linkzij
Mini Clubman John Cooper Works All4 zijkant op brug
Mini Clubman John Cooper Works All4 linksvoor op de weg
Mini Clubman John Cooper Works All4 interieur dashboard
Mini Clubman John Cooper Works All4 interieur pook
Mini's op parkeerplaatsen in Duitsland
Mini Clubman John Cooper Works All4 rechtsachter op de weg
Mini Clubman John Cooper Works All4 in bossen linkzij
Mini Clubman John Cooper Works All4 zijkant op brug

De vorige Mini Clubman John Cooper Works was al een van de lolliger compacte stationwagens op de markt. Hij haalde 231 pk uit z’n 2,0-liter viercilinder turbomotor, wat een aardige bult vermogen is, getuige ook zijn 0-naar-100-tijd van 6,3 seconden. Maar, dacht Mini, met ‘lollig’ en ‘aardig’ heeft nog nooit iemand potten kunnen breken. Om de nieuwe JCW net even wat venijniger uit de hoek te laten komen, hebben ze dan ook een blik techniek opengetrokken.

De topversie van de bijgepunte Mini mag zich verheugen op 306 pk. Ook het koppel steeg met bijna een derde, naar 450 Nm. De Clubman gebruikt al die extra pep om maar liefst 1,4 seconden sneller van 0 naar 100 te gaan, in een wel erg sportieve 4,9 seconden. Bedenk wel: dit zijn auto’s van dezelfde generatie, het betreft hier slechts een facelift. Sierstripjes, een paar lampjes en hup, even 75 pk erbij. Zoiets komt toch niet echt vaak voor.

Hoe bijzonder het ook is, het is wel makkelijk te verklaren. Ga je de cijfers vergelijken, dan zie je namelijk dat de Clubman exact dezelfde motorspecificaties heeft als de nieuwe BMW M135i xDrive die we onlangs testten. En net als bij de 1-serie is ie nu altijd gekoppeld aan een achttraps automaat – de handbak behoort ook hier tot het verleden – en aan vierwielaandrijving.

Het is John Coopers Duitse broer

Mini zegt natuurlijk dat ‘de race-knowhow van John Cooper Works’ ten grondslag ligt aan de vernieuwde motor, maar tenzij de betreffende ingenieur in München toevallig Johann Köper Werks heet, nemen we dat maar met een korreltje zout. Dat neemt niet weg dat een grotere turbo, versterkte krukas, nieuwe zuigers en drijfstangen, een nieuw injectiesysteem en nog een hele rits aanpassingen bij elkaar een groots effect hebben.

Dezelfde aanpak werd trouwens gehanteerd voor de JCW-versie van de Mini Countryman, die er in 5,1 seconden mee van 0 naar 100 gaat, maar voor deze rit zullen we ons richten op de (heel veel leukere) Mini Clubman JCW All4.

Het exterieur van de Mini Clubman JCW All4

Het eerste wat opvalt: de langgerekte Mini krijgt nu dezelfde achterlichtaanpak als de hatchback, met een patroon dat delen van de Britse vlag vormt. Een cool detail, maar er is meer: de lichten functioneren nu ook zoals je verwacht. Als je weleens achter de pre-facelift-Clubman hebt gereden in het donker, is je vast opgevallen dat de grote lichten in de achterdeurtjes nauwelijks een functie hadden: ze brandden wel, maar de knipper- en remlichten zaten in de bumper, zodat ze ook zichtbaar zouden zijn met de deurtjes open. Dat is wettelijk verplicht, maar het zag er wel nogal knullig uit.

Welnu: de nieuwe Mini Clubman JCW All4 remt en knippert gewoon met z’n échte achterlichten. Pas als je de deurtjes opendoet, wisselen die functies naar de units in de bumper. Slim, en een hele verademing voor verlichtingsfetisjisten (ja, die bestaan, en ja, ze zijn onder ons). Nog altijd is de Clubman best fors voor een klein autootje: langgerekt met achterin een vrij smalle en hoge laadvloer, en daardoor niet bijzonder veel laadruimte. Maar wat geeft het? Hij ziet er tof uit en heeft een respectabel stukje heritage achter zich. Wel hebben we een probleempje met de grille.

De opening daarin was voorheen ook al klein, maar er zat een bumperbalk onder om dit te maskeren. Die balk is nu verdwenen en vervangen door een grote lap zwart plastic met een grillepatroon. Dat oogt nogal goedkoop en kinderachtig, vooral als je de auto met z’n neus in de zon parkeert. Of een foto ervan heel groot op een website laat zien. Maar hé: een klein offer voor 75 extra pk’s, niet dan?

Mini koos ervoor om de nieuwe Clubman JCW aan de pers voor te stellen bij Klassikstadt in Frankfurt, een industriële, museum-achtige opslagplaats voor klassiekers. Niet alleen is dat een prachtige plek, in de omgeving kun je nog ontzettend leuk rijden ook. Hierboven een bescheiden sfeer­impressie; ben je in de buurt, overweeg zeker een bezoekje.

De voor- en nadelen van de Duitse snelweg

Vanaf Klassikstadt rijden we de Autobahn op, die zowaar eens niet vergeven is van wegwerkzaamheden én op dit stuk geen snelheidslimiet heeft. Normaal leren we een auto eerst een beetje kennen voor we ’m plankgas gaan uitwringen, maar wat moet, dat moet.

Moeiteloos stoomt de JCW richting zijn begrenzer, waarbij hij zo stabiel en zelfverzekerd aanvoelt dat het lijkt alsof we 140 rijden. En tot de naald iets aanwijst dat met een 2 begint, zijn de tussenacceleraties behoorlijk imponerend te noemen. In de Sport-stand gooit de JCW een klepje in de uitlaat open en reageert het gaspedaal net wat scherper. Dat stellen we op prijs wanneer we een afrit nemen en op rustige bosweggetjes eens gaan uitzoeken hoe het zit.

Ook de automaat reageert anders in deze modus, maar daar hebben we een dubbel gevoel bij: enerzijds blijft hij niet onnodig hoog in toeren hangen, wat fijn is, maar anderzijds is hij wat ons betreft niet altijd even goed bij de les als we een plotselinge inhaalactie of tussensprint ondernemen. Dit zorgt dat we de pook in de manuele stand knallen en met de flippers in de weer gaan: zo is het goed stoeien, en denk maar niet dat de Mini zelf opschakelt als je de rode lijn aantikt.

Mini Clubman JCW All4 vs BMW 1-serie

Net als bij de M135i zorgt de motor in de Mini Clubman JCW All4 ervoor dat bizarre snelheden bijna te makkelijk te bereiken zijn. Het sperdifferentieel tussen de voorwielen voorkomt krabbelende ellende terwijl de viercilinder ramt en beukt en sleurt. We hebben het idee dat hij hier beter klinkt dan in de 1-serie, minder nors en brommerig, maar hij levert z’n power met dezelfde begeestering.

Je wordt eraan herinnerd dat de Clubman een stationwagenkont meetorst zodra je bruusk van richting verandert, maar het onderstel is zo getalenteerd dat de grip en balans toch wel behouden blijven. De elektronische vangnetjes hoeven er nauwelijks bij te komen kijken.

Het gevoel dat wij krijgen bij deze Mini

Wanneer we gekalmeerd zijn en de ventilatoren stevig lucht lurken door de pietepeuterige grille, nemen we even afstand van de Mini Clubman JCW All4. Dit is een auto die eigenlijk geen directe concurrenten heeft, tenzij je de bozere, volwassener Golf R Variant in dezelfde categorie zou plaatsen. Het is een gekke auto, een buitenbeentje dat ons laat glimlachen als we alleen al aan ’m denken.

Je kunt Mini bekritiseren om hun blije marketing, vreemde modellengamma of het feit dat hun auto’s helemaal niet zo mini meer zijn. Maar deze Mini Clubman JCW All4 – hoewel onvermijdelijk prijzig – is tof, vrolijk, origineel en dolle pret. We zouden er zomaar een BMW-hatchback met een M in de typenaam voor laten staan.

15
20
Specificaties

Specificaties Mini Clubman JCW All4 (2019)

Motor
1.998 cc
viercilinder turbo
306 pk @ 5.000 tpm
450 Nm @ 1.750 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,9 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
7,1 l/100 km
161 g/km CO2, G-label
Afmetingen
4.266 x 1.800 x 1.441 mm (l x b x h)
2.670 mm (wielbasis)
1.550 kg
48 l (benzine)
360 / 1.250 l (bagage)
Prijzen
€ 59.322 (NL)
€ 45.600 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws
× Time 0.653 sec Init 0.001 sec, Execute 0.374 sec, Render 0.278 sec, Memory 29.64/29.70 MiB, DebugR, Database[wordpress] 2 queries in 0.003 sec